15/10/2017 Zonnige nazomermiddag op Lelystad Airport

Geplaatst op Geplaatst in (Motor)zweefvliegtuigen, Helikopters, Sportvliegtuigen, Twins
PH-RWX Schweizer 269C

Op deze warme zonnige zondagmiddag trokken veel privévliegers er nog even op uit met hun kist. Volgens mij was Texel verreweg de meest gekozen bestemming. Een prima pleitsterplaats voor afkoeling bij deze oplopende temperaturen tot boven de 20 graden Celsius. Het meeste verkeer was dan ook lokaal oubound en later in de middag weer inbound. Bezoekers waren er maar een paar.

Bezoekers

Op Rotterdam – The Hague hoort de PH-SPZ thuis. Deze Robin van de Vliegclub Rotterdam bracht vanmiddag een bezoekje.

PH-SPZ Robin DR.400-135CDi

Een Nederlands veld waar maar zelden bezoekers voor Lelystad vandaan komen is Nistelrode. Vanaf dit zweefveld kwam de D-KSFO. Deze Dimona werd op het platform geparkeerd.

D-KSFO Diamond HK36TTC Super Dimona

Aan het einde van de middag kwam er nog een uitwijker binnen. De Cessna 172 N910LC van Vliegveld Hilversum was bezig met zijn terugvlucht van Texel naar de thuisbasis. Bij Biddinghuizen meldde het toestel zich met een lage oliedruk-waarschuwing.

N910LC Reims/Cessna F172M Skyhawk

Er werd niets aan het toeval overgelaten en de vlieger zette direct koers naar Lelystad. Hier maakte hij een nette en probleemloze voorzorgslanding.

N910LC Reims/Cessna F172M Skyhawk

Al vroeg in de ochtend was de helikopter N71SL aangekomen. Dit toestel is wel vaker op Lelystad te zien geweest. Het werd ook nu weer voor de deur bij Rotor en Wing geparkeerd. Aan het einde van de middag vertrok de N71SL Schweizer 269C weer. Met een beetje tegenlicht kon het nog net gefotografeerd worden.

N71SL Schweizer 269C

Fototoestellen

Vandaag opereerden er drie vliegende fotokisten vanaf Lelystad. Twee Denen en een Belg. De OO-PXL kwam al eerste terug.

OO-PXL Partenavia P.68C-TC Victor

Later meldde BioFlight03 zich. Dat was de OY-GNS een Vulcanair P.68C-TC

OY-GNS Vulcanair P.68C-TC

Niet kort daarna volgde ook BoiFlight01. Dat is een Vulcanair P.68 Observer 2. Alle drie de kisten zijn geen onbekenden voor Lelystad.

OY-ILS Vulcanair P-68 Observer 2

Facelift

De PH-VMT vliegt niet zo vaak. Ik had het toestel nog niet eerder gezien na zijn facelift. Toen het van een Deens kenmerk (OY-BKY) naar een Nederlands kenmerk over ging werd de PH-registratie op een groot geel valk met donkerblauwe letters aangebracht. Dat moest wel op deze wijze omdat de oude registratie op het toestel gespoten was. Om dat te verwijderen moet je eigenlijk het hele toestel opnieuw spuiten. Dat was niet de bedoeling.

PH-VMT Piper PA-28-140 Cherokee B

Natuurlijk, over smaak valt niet te twisten… maar ik vond het niet de mooiste oplossing met het gele vlak. Tot dat inzicht is men nu ook gekomen en het gele vlak is verdwenen en verwisseld voor een wit vlak met daarop de registratie. Van een afstand zeker netjes en van dichtbij redelijk netjes, omdat je dan nog wel kleurverschil ziet in het wit van de sticker en het wit van het toestel. Maar, veel beter zo!

Zo was de registratie eerst op de PH-VMT aangebracht

De PH-VMT mocht de zilte Zeeuwse zeelucht op gaan snuiven. Midden Zeeland was het reisdoel voor deze middag.

PH-VMT Piper PA-28-140 Cherokee B op pad naar Midden Zeeland

Nog steeds wennen

Bij de start van de eerdergenoemde PH-VMT moest de Extra PH-ZWS een doorstart maken. Dit komt door de (tijdelijke) baansituatie op Lelystad Airport. Daar moeten sommige vliegers nog steeds aan wennen. Veel vaker dan voorheen worden er momenteel doorstarts gemaakt door piloten die te dicht uitkomen op hun voorganger in het circuit.

PH-ZWS Extra EA-300LT moet een doorstart maken vanwege de PH-VMT Piper PA-28-140 Cherokee B die kort voor hem vertrok

Of, zoals in deze situatie, een startende kist moet zo lang wachten totdat het voor hem/haar landende toestel de baan af is dat het volgende landende toestel al in zijn nek zit.
De oorzaak is gelegen in het feit dat men pas aan het einde van de baan kan afzwaaien. Als men het toestel al aan het begin van de baan neerzet en onder controle heeft, moet men nog een paar honderd meter door taxiën om bij N3 als eerste gelegenheid de baan te verlaten. Want er geld natuurlijk duidelijk dat er maar een toestel tegelijk op de baan mag.
Enkele vliegers maken een zogenaamde long-field-landing en zetten het toestel pas op het tweede deel van de baan neer. Dat scheelt tijd en taxiën.

PH-GRA Reims/Cessna F150L maakt een long-field-landing

Voor nu lijkt de beste oplossing; voldoende afstand houden in het circuit en goed luisteren wat de kist voor je gaat doen. En verder goed kijken bij het opdraaien van de baan, want niet alle kisten maken momenteel een gelijk circuit. Sommigen draaien eerder, andere weer later in. Dat beïnvloed de tijd om te starten.

Duo’s

Op Lelystad Airport zijn soms duo’s aan te wijzen. Wat bedoel ik dan? Welnu kisten die vaak met elkaar op pad gaan, of die een relatie met elkaar hebben. Voorbeeldje?
De PH-PAL en G-OKMA gaan vaak met z’n tweeen op pad. Ook vandaag weer. En onder het motto samen uit – samen thuis, ze kwamen ook weer achter elkaar binnen.

PH-PAL Dyn’Aero S MCR 4S-2002
G-OKMA Tri Technologies Kis TR-1

Oh ja en weten we nog waar de registratie G-OKMA voor staat? Als we inzoomen op de letters wordt het misschien al wat duidelijker… kijk in de O. Go-Kiss-My-Ass 😉 Tja…..!

G-OKMA = Go Kiss My Ass

Een ander duo is bijvoorbeeld de PH-VMT en de PH-4K6. Ook deze kisten gaan regelmatig gezamenlijk op pad. Soms wordt de VMT verruild voor de PH-3W8, maar vandaag was het duo VMT-4K6 op pad.

PH-4K6 Zenair CH-601 Zodiac XL

Niet samen met elkaar op pad, maar wel onder een dak horen de N263CD en de N264CD. Dit is zo te zien een eeneiige-tweeling. Deze kistje hebben in de fabriek in 2003 het kraambed naast elkaar gelegen. De constructienummers zijn namelijk opeenvolgend; 1308 en 1309. Beide Cirrus SR20’s waren vandaag actief.

N263CD Cirrus SR20 (c/n 1308)
N264CD Cirrus SR20 (c/n 1309)

Toren

Tot slot nog iets over de toren van Lelystad. Het ziet er naar uit dat de verhoging van de markante toren aanstaande is. Een deel van het platform is afgezet en er zijn een paar bouwketen geplaatst.

Rond de toren zijn inmiddels bouwhekken geplaatst

Tot het einde van de huidige bouwfase (vermoedelijk 17 november 2017) is de toren gehuisvest in een mobiele unit die door defensie beschikbaar is gesteld. Dat is volgens mij best wel even behelpen met de ruimte… Ik schat in dat na fase 5 de tijdelijke “toren” verplaatst wordt naar het platform tot de verhoogde toren gereed is.

Tijdelijke toren Lelystad Airport

Fotogalerij

 

Een gedachte over “15/10/2017 Zonnige nazomermiddag op Lelystad Airport

Geef een reactie