Pioniers Wilbur & Orville Wright uit Dayton, Ohio

The Wright Cycle Co. aan de 22 South Williams Street in Dayton

Een stukje luchtvaarthistorie deze keer. En wel het allereerste begin van de gemotoriseerde luchtvaart. We komen dan uit bij de gebroeders Wright in Dayton, Ohio. In Dayton waren de broes Wilbur (16 april 1867 – 30 mei 1912) en Orville (19 augustus 1871 – 30 januari 1948) als fietsenmaker gevestigd. Zij ontwikkelden het eerste vliegtuig dat zich zelfstandig door het luchtruim kon bewegen en dat bestuurbaar was over drie assen.
De fietsenmakers hadden zich laten inspireren door de zweefvluchten van Otto Lilienthal. In hun werkplaats ontwierpen zij eerst een aantal zweefvliegtuigen, alvorens de Wright Flyer te bouwen. Met dit vliegtuig maakten zij op 17 december 1903 een eerste vlucht.
Er zijn in Dayton nogal wat plekken die een link met de Wright brothers kunnen claimen. Zo verhuisden de mannen maar liefst zes keer met hun winkel. Dit zijn de adressen in chronologische volgorde:
1) 1005 West Third Street
2) 1015 West Third Street
3) 1034 West Third Street
4) 22 South Williams Steet
5) 20 West Second Street
6) 1127 West Third Stret
We bekijken hier de vierde winkel, aan de 22 South Williams Street. Hier werkten de mannen tussen 1895 en 1897 aan hun eigen merk fietsen. In deze shop hebben zij hun eerste studies in de luchtvaart ondernomen. Ook hebben zij hier hun eerste een-cilindermotor ontwikkeld die hun apparatuur aandreef.

De werkplaats van The Wright Cycle Co.

De winkel maakt nu deel uit van het Dayton Aviation Heritage National Historical Park en wordt gerund door National Park Service. Op zich bijzonder, omdat je zou verwachten dat deze organisatie zich met name bezighoudt met natuurparken.

De etalage

In het ernaast gelegen gebouw (Nr. 16) is een tentoonstelling te zien over de Wright brothers. Hier staat ook een replica van een van de drie zweefvliegtuigen die Wilbur en Orville bouwden voordat zij met een gemotoriseerd vliegtuig gingen vliegen. Dit is een Wright 1902 Glider replica, het derde en laatste zweefvliegtuig alvorens een gemotoriseerd exemplaar werd gemaakt.

Wright 1902 Glider replica

In dit museum te zien dat, voordat men fietsen ging maken, de gebroeders ook nog bekwaam waren in het drukken van kranten. Een drukkerij-set is hiervoor nagebouwd op de eerste verdieping.

Wright Drukkerij

Vlak bij het veld waar de broers Wright hun hangaar hadden gebouwd is nu Wright Patterson Air Force Base gesitueerd, een militaire basis van de luchtmacht. Op dit terrein is ook het National Museum of the United States Air Force gevestigd. Dit is het grootste en oudste militaire luchtvaartmuseum ter wereld.

National Museum of the United States Air Force

Het mag niet vreemd klinken dat ook in dit museum aandacht aan de gebroeders Wright wordt besteed. In het museum is een replica te zien van de Wright 1909 Military Flyer. Dit was het eerste militair ingezette vliegtuig. De replica uit 1955 heeft een originele motor en ook de kettingen en propellers zijn uit de nalatenschap van de Wrights gekomen.

Wright 1909 Military Flyer replica
Wright 1909 Military Flyer replica

Uiteindelijk zijn de Wright brothers niet lang in de luchtvaart actief gebleven. Helaas stierf Wilbur al in 1912 aan tyfus. In 1915 verkocht Orville de zaak. Vliegen deed hij zelf sinds 1918 niet meer. Hij kreeg nog een laatste vlucht in 1944 aangeboden met het tweede productietoestel van de Lockheed Constellation. Daarbij merkte hij op dat de spanwijdte van dat toestel al groter was dan de lengte van hun toenmalige eerste vlucht met de Wright Flyer. De ontwikkeling gaat snel!

Geef een reactie