27/10/2017 Spaanse Beech 95-B55 Baron en een pittig windje op Lelystad Airport

EC-HQY Beech 95-B55 Baron

Op Lelystad Airport was gisteren een Spaanse Beech Baron binnengekomen. Het betrof een Spaans exemplaar dat in de verkoop komt bij AirWaterland. Vandaag was het toestel voor de deur bij AirWaterland te fotograferen.
De vaste ferry-pilote van AirWaterland Melanie had de kist samen met Erik van Ingen in een Formule-1 tijd overgevlogen vanuit Aeropuerto de A Coruña (LECO). De vlucht van 825 NM werd in 4 uur en 37 minuten gevlogen. Gemiddelde snelheid 178 knopen, maximaal 255.

EC-HQY Beech 95-B55 Baron

De Beech Baron met de registratie EC-HQY is gebouwd in 1989. Het heeft gevlogen bij de Spaanse vliegschool Aeroflota del Noroeste (AFN) bij Coruña, in het uiterste noordwesten van Spanje. De titels zijn van de kist verwijderd. Het is daardoor momenteel in eenvoudige wit-blauwe kleuren gehuld.
In de staart stond voorheen een gestileerde A. Op de motorgondels is nog vaag Aeroflota del Noroeste te zien.

EC-HQY Beech 95-B55 Baron met Aeroflota del Noroeste

De vliegschool AFN is met de verkoop van deze Beech Baron wel gelijk hun grootste toestel kwijtgeraakt. Ze hadden er volgens mij maar eentje. De overige types waar men mee vliegt zijn de Piper PA-44 Seminole, de Piper PA-28 Arrow en een aantal Cessna 150/152.

EC-CDP Reims/Cessna F150L (Lelystad april 2014)

AirWaterland heeft al eens eerder een toestel van AFN verhandeld. Dat was in 2014. Toen arriveerde de Reims/Cessna 150L EC-CDP. Dit toestelletje was ook wit-blauw. Later werd het verkocht als G-ICDP aan een nieuwe eigenaar in Portugal.

G-ICDP Reims/Cessna F150L (Lelystad, mei 2014)

De heenreis om de EC-HQY op te halen werd gemaakt met de HA-BEN. Deze Piper PA-44-180 Seminole is juist verkocht naar Spanje.

King Air

In de hangaar aan de Dakotaweg 11 was nog steeds de Beech E90 N9QN aanwezig. Het toestel is zo’n beetje gereed om weer door de Franse eigenaar opgehaald te worden.

N9QN Beech E90 King Air

Sinds de laatste keer was het toestel flink opgeknapt. De King Air was professioneel gepoetst. Dat is gedaan met A-Glaze, een speciaal reinigings- en beschermingsprogramma voor vliegtuigen.

N9QN Beech E90 King Air

Alles zag er weer tip-top uit. In de spinner konden de haartjes gekamd worden.

N9QN Beech E90 King Air met glimmende spinners

De kist stond open en het was geen probleem om ook even de binnenkant vast te leggen.

N9QN Beech E90 King Air heeft een comfortabele cabine
The office of the N9QN

Ook de Beech B200 Super King Air N7779V, die in deze hangaar thuishoort, stond er mooi bij voor een plaatje.

N7779V Beech B200 Super King Air

Crosswind

Vandaag stond er een pittig noordwestelijk crosswindje. Een aantal vliegers had handen en voeten nodig om hun toestel op drie wielen stabiel “op het dek” te krijgen. Mooiste voorbeeld daarbij was de D-EMIC. Deze Symphonie hoort op Hoogeveen thuis en kwam voor een kort bezoekje langs.

D-EMIC Ostmecklenburgische Flugzeugbau OMF-100-160 Symphony

Landen op één, twee en gewoon *BAM!* op drie wielen, alles kwam voorbij. En gelukkig bleef alles ook netjes heel.

PH-ARJ Cessna 150M
PH-LNC Lancair 360 kwam binnen in de categorie *BAM!* – we staan!

De PH-UGS, die hier op twee wielen voorbijkomt, wordt momenteel ingezet bij de Vliegclub Flevo. Hun Warrior G-BJSV is even uit de roulatie en ik vermoed dat ze dit kistje tijdelijk inlenen om op “oorlogssterkte” te blijven.

PH-UGS Piper PA-28-161 Warrior II op twee wieltjes

Bezoekers

Naast de Symphony waren er nog twee bezoekers te zien. De PH-VTA vanuit Teuge baarde daarbij wel het meeste opzien. Eerst was baan 23 nog in gebruik. De PH-VTA zag alleen de westelijke taxibaan aan voor de landingsbaan. Daar taxiede nog rustig de PH-PDN. Lijkt me geen grappig gezicht om dan een kistje aanstalten zien maken om recht voor je neus te landen… Gelukkig werd de vlieger van de PH-VTA hierover via de radio geïnformeerd. Als reactie hierop werd een doorstart gemaakt en na een extra circuitje volgde een landing op het juiste strookje polderbeton.

PH-VTA Czech Sport Aircraft PS-28 Cruiser

Bij vertrek was baan 05 in gebruik. Die was even niet te vinden door de vliegers van de PH-VTA. Een andere kist volgen was daarna de beste oplossing. We zullen de jury maar niet vragen om punten te geven voor het onderdeel vluchtvoorbereiding… 😉
De PH-VRW hoort thuis op Hilversum. Met drie grasbanen is het daar bijna altijd moeilijk om crosswindlandingen te oefenen. Vandaar vast dat men even uitweek naar Lelystad. Daar werden een aantal circuitjes gemaakt met dit leskistje van Dwarf Powerd Gliders.

PH-VRW Reims/Cessna FA150K Aerobat

Fotogalerij

Geef een reactie