Op zaterdag 28 oktober 2017 is het einde gekomen aan het Fokker-tijdperk binnen de KLM. Na 97 jaar landde de laatste Fokker in dienst van de KLM op Schiphol. De PH-KZU (in speciale kleuren) maakte als laatste een vlucht als KL1070 van London Heathrow naar Schiphol.
In totaal waren er de laatste dagen nog zeven Fokker 70’s operationeel. Drie van deze zeven verlieten zaterdag al hun thuisbasis. Twee vlogen naar Norwich en een naar Maastricht-Aachen.
Op zondag 29 oktober stond ook het vertrek van de vier laatste overgebleven Fokker 70’s naar Norwich op de planning. Daar worden ze vervolgens gereed gemaakt voor een nieuw werkzaam leven bij andere maatschappijen.
Voor de gelegenheid werden de vier Fokkers op zondag pal aan het hek op Schiphol Oost geparkeerd. Al vroeg op deze zondagochtend wemelde het van de spotters en Fokker-liefhebbers.
Omdat de toestellen leeg met alleen brandstof en bemanning naar Engeland gingen werd eerst nog wat gewicht in het voorste laadruim gelegd. Zo bleef de weight & balance van het vliegtuig netjes binnen de perken.
Onder het toeziend oog van velen liep een voor een de bemanning naar hun kist. Het leek wel de start van de Blue Angles! ;-). Alvorens in te stappen werd nog wel even geposeerd voor de PH-KZU, de Fokker 70 met speciale titels en de afbeelding van een jeugdige Anthony Fokker.
Het toegestroomde publiek moest even wachten op het vertrek. Een mooie gelegenheid om nog een laatste foto te schieten door het hek, of over het hek, want het zag zwart van de trappetjes…
Een droevig moment brak aan. Menige Fokkeriaan zal hier een klein traantje bij gepinkt hebben. Datzelfde deden de weergoden. Als saluut aan deze fraaie verkeersvliegtuigen regende het kort, maar bleef de zon toch ook schijnen. Het recept voor een regenboog! Kan een afscheid mooier?!?
Met twee vliegtuigtrekkers werden de Fokkers daarna een voor een naar achteren geduwd op het platform van Schiphol Oost. Daarna werd, onder begeleiding van veel luchthavenauto’s, koers gezet naar het begin van baan 04 op Schiphol Oost.
Kort na het geplande tijdstip van 10:40u vertrok de PH-KZU als eerste van de vier. Vervolgens lijnden ook de andere drie een voor een op om te vertrekken. De PH-KZB als tweede, PH-KZL als derde. De PH-KZS was de laatste Fokker in dienst van een Nederlandse luchtvaartmaatschappij die het beton in de Haarlemmermeer verliet.
Kort na het loskomen maakten de Fokkers nog een mooie flauwe bocht naar rechts, ideaal voor een mooi afscheidsplaatje. Vervolgens verdwenen de toestellen uit het zicht.
Bij het restaurant Wings op Schiphol Oost was tegelijk met het vertrek van de vier Fokkers een bijeenkomt voor genodigden. De afgelopen dagen heeft men bij deze locatie de staart van een Fokker 70 op een sokkel geplaatst. Dit als aandenken aan het KLM-Fokker-tijdperk. De staart (van de PH-KZW) was vandaag voorzien van een mooie strik voor de officiële onthulling. Vergezeld van een brandweersaluut werd dit aandenken van zijn strik ontdaan.
Er was sprake van een geplande fly-by van de Fokker 70. Niemand op de grond wist volgens mij wat daarbij precies bedoeld werd. Zouden de Fokkers in een formatie van vier langskomen? Het leek mij sterk. Formatievliegen met verkeersvliegtuigen is iets wat zorgvuldig gepland en geoefend moet worden. Doorgaans is daar geen tijd voor in een druk operationeel schema.
De fly-by bleef dan ook beperkt tot een low-over van de PH-KZU. Met de wielen uit en de flaps down werd op lage snelheid langs het – net onthulde – Fokker-aandenken gevlogen. Goed te zien was daarbij de geopende remklep aan de achterzijde. Een onmiskenbaar Fokker-kenmerk.
Daarna werd uitgeklommen en werd van de verkeerstoren overgeschakeld naar de frequentie van Amsterdam-Departure. Men wenste de bemanning een goede vlucht en succes bij de overschakeling naar een ander type vliegtuig.
De PH-KZU vloog daarna via Noord-Holland richting het westen, de andere drie Fokkers achterna. Die hadden inmiddels het Noordzeestrand al achter zich gelaten en vlogen boven de Noordzee. Daarmee was de afscheidsceremonie ten einde en was de Fokker 70 op gepaste wijze uitgezwaaid door velen.
De laatste Fokkers
Registratie | Type | C/N | Bouwjr. | Ex | Vluchtnummer | Bestemming | Datum |
PH-KZB | Fokker 70 | 11562 | 1996 | KL9955 | Norwich | 29-10-2017 | |
PH-KZI | Fokker 70 | 11579 | 1997 | KL9959 | Norwich | 28-10-2017 | |
PH-KZK | Fokker 70 | 11581 | 1997 | KL9955 | Maastricht/Aachen | 28-10-2017 | |
PH-KZL | Fokker 70 | 11536 | 1995 | PH-EZH, 9V-SLK | KL9959 | Norwich | 29-10-2017 |
PH-KZM | Fokker 70 | 11561 | 1995 | PH-EZR, 9V-SLL | KL9957 | Norwich | 28-10-2017 |
PH-KZS | Fokker 70 | 11540 | 1995 | PH-EZS, PH-RRS, F-GILS | KL9961 | Norwich | 29-10-2017 |
PH-KZU | Fokker 70 | 11543 | 1995 | PH-RRU, F-GLIU | KL9957 | Norwich | 29-10-2017 |
Fokker 70-staart op sokkel | |||||||
(PH-KZW) | Fokker 70 | 11558 | 1995 | PH-RRW, F-GLIX |
Fotogalerij
4 gedachten over “29/10/2017 Final Farewell Fokker 70”
Je hebt geschiedenis vastgelegd vandaag, super platen…..
Dank je!
Ik herbeleef het weer ?? ! Dank voor het gezelschap en blij dat ik ook nog ‘ergens’ op je foto sta ?
Ik herbeleef het weer ?? ! Dank voor het gezelschap en blij dat ik ook nog ‘ergens’ op je foto sta ?