Net als gisteren was ook vandaag de Duitste Partenavia P.68B D-GFPG te zien. Dit toestel van Sylt Air is gebaseerd op het Duitse eiland Sylt.
Vandaag maakte de D-GFPG een survey vlucht voor de Nederlandse kust. Daarbij vloog het een opmerkelijk patroon in de vorm van haaientanden. Of de vlucht ook betrekking had op de haaienstand in de Noordzee… Ik bewtijfel het… 😉
Na deze vlucht boven de Noordzee kwam de kist weer teug naar Lelystad Airport. Dit verblijf was slechts van korte duur, want even later vertrok men weer richting de thuisbasis Sylt.
Turboprops
Twee snelle turboprops op de Lelystadse landingsbaan. De eerste was de PH-LUX. Dit is een Piper Malibu die flink gekieteld is met een Pratt & Whitney PT-6 turbinemotor. Oorspronkelijk had dit vliegtuig een verbrandingsmotor, maar deze is vervangen door een meer vermogende turbinemotor. De conversie is niet te missen, het toestel heeft een lange “Pinokkio-neus” gekregen. Alles goed en wel, het vliegt lekker snel!
De PH-LUX hoort thuis op Rotterdam-The Hague. Ook gisteren (2 november) was dit toestel op Lelystad te zien. Vandaag dus weer. Het maakte een lokale vlucht van een uurtje en vertrok daarna richting Maastricht-Aachen Airport. Tijdens het lokale vluchtje werden een paar touch & go’s gemaakt.
De tweede turbo prop was een TBM 850. Het wordt saai, maar net als de Duitse Partenavia en de Piper Malibu was ook dit toestel gisteren al op Leystad waar te nemen. Normaal hoort de N492B thuis op Rotterdam-The Hague. Gisteren was het daar vandaan gekomen om passagiers op te pikken en om die richting Innsbruck in Oostenrijk te brengen.
Vandaag stond de retourvlucht op het programma. Men arriveerde weer vanuit Innsbruck. Na de passagiers afgezet te hebben vertrok de TBM weer richting Rotterdam.
Twin Star
Was er dan geen enkele nieuwe bezoeker? Jazeker, we hebben het dan over de OY-OMM. Dat is een Diamond DA 42 NG Twin Star. Deze ranke twin kwam vanuit het Deense Vamdrup (EKVD). Na de landing werd het toestel neergezet bij Wings over Holland, de Nederlandse dealer van dit type. Wellicht komt het langs voor wat onderhoud.
Heli’s
De PH-WIK was een bezoekende heli. Vanuit de Harskamp kwam men met dit toestel een aantal circuitjes draaien.
De PH-HCD en PH-HCF kwamen gebroederlijk binnen. Zij waren de dag ervoor naar Munster Osnabrück vertrokken. Vandaag weer retour.
Uitwijker
De PH-CCI van AIS Airlines wilde al eerder op de dag landen op Lelystad Airport vanuit Osijek in Croatië. Dat lukte niet omdat de eerste helft van de dag de vliegcondities niet optimaal waren. Het was grijs met vrij lage bewolking en matig zicht. De Jetstraem week daarom uit naar Munster Osnabrück.
Later in de middag verbeterde de weerscondities en kom men wel veilig landen op Lelystad. Doorgaans bezoekt men de thuisbasis voor een snelle onderhoudsklus om weer snel klaar te zijn voor de volgende werkweek.
Locals
Twee locals die niet zo vaak vliegen zijn de Cessna 172 N172PL en de D-ETIG. De Amerikaanse Cessna is een in Reims in licentie gebouwd exemplaar. Het lokale vluchtje werd beëindigd met een paar touch & go’s.
De D-ETIG staat in de Pioneer hangaar. Deze Tiger mocht vandaag even zijn hok uit. Na een half uurtje was dit roofdiertje weer terug op honk.
Puttertje
Ook vandaag waren de ongeregistreerde vliegende objecten weer de moeite waard. Een vrolijk gekleurd puttertje kwam even naast mij uitrusten op het prikkeldraad. Niet te lang, maar net lang genoeg om er even een plaatje van te maken.