AirShowWarbirds

Focus@: G-OMIG PZL-Mielec SBLim-2A (Mig-15 UTI)

G-OMIG / 6247 PZL-Mielec SBLim-2A (Mig-15 UTI) ex Polish AF

Registratie: G-OMIG / 6247
Type: PZL-Mielec SBLim-2A (Mig-15 UTI)
Constructienummer: 622047
Eigenaar: Classic Aviation / The Old Flying Machine Company
Locatie: Zoersel (B), 23 juni 1996
Bijzonderheden:
Vandaag een warbird in de schijnwerpers, een Mig-15. Dit toestel, ontworpen door Mikoyan-Gurevich in de USSR, is in grote getale gebouwd. In totaal zijn er zo’n 12.000 exemplaren van de band gerold. De helft daarvan is in fabrieken buiten de USSR gebouwd. Landen waar geproduceerd werd waren Tsjecho-Slowakije, China en in Polen.
De hier afgebeelde Mig is gebouwd bij de fabriek van PZL-Mieliec in Polen en heeft daardoor als type aanduiding PZL-Mielec SBLim-2A. Dit toestel is gebouwd in 1956 en is in dienst geweest bij de Poolse luchtmacht. De registratie 6247 op de kist is nog de militaire identiteit uit de Poolse diensttijd.

G-OMIG / 6247 PZL-Mielec SBLim-2A (Mig-15 UTI) ex Polish AF

Het is uiteindelijk in het Britse warbird-circuit terecht gekomen. In november 1992 kreeg het de civiele registratie G-OMIG mee. Het stond toen op naam van Graham Paul Hinkley. In mei 1995 ging het toestel in eigendom over naar Classic Aviation en The Old Flying Machine Company op Duxford.

G-OMIG / 6247 PZL-Mielec SBLim-2A (Mig-15 UTI) ex Polish AF

In mei 1999 verliep het bewijs van luchtwaardigheid van dit toestel. Na augustus 2000 werd de registratie definitief doorgehaald in het Britse luchtvaartregister. De Mig verhuisde vervolgens naar Brazilië. Daar ging het deel uitmaken van de collectie van het Museu Asas de um Sonho (Vleugels van een Droom Museum). Dit museum was opgericht door de gebroeders Amaro die de luchtvaartmaatschappij TAM hebben opgericht.

G-OMIG / 6247 PZL-Mielec SBLim-2A (Mig-15 UTI) ex Polish AF

Sinds januari 2016 is dit museum volgens mij gesloten vanwege financiële problemen. Het is mij niet bekend of dit toestel nog steeds deel uitmaakt van een museumcollectie. In elk geval heeft de G-OMIG nooit meer gevlogen na zijn uitschrijving.

G-OMIG / 6247 PZL-Mielec SBLim-2A (Mig-15 UTI) ex Polish AF

Op de foto’s bij dit artikel is de G-OMIG te zien in juni 1996 tijdens een geweldige warbird-airshow op het Belgische Zoersel. Op deze voormalige luchtmachtbasis wist men dat jaar een bijzonder groot aantal zeldzame warbirds te presenteren. Deze tweezits-Mig-15UTI was er daar een van.

Geef een reactie