AlgemeenSportvliegtuigenTwinsUltralights

17/11/2017 Zon en herfstkleuren op Lelystad Airport

PH-VSF Reims/Cessna F172L Skyhawk met een mooie najaars-achtergrond

Met een mooi najaarszonnetje en goudgele herfstkleuren was het aan het begin van de middag even leuk fotograferen op Lelystad Airport. Helaas niet te lang, de bewolking nam al ras weer de overhand, maar een paar leuke plaatjes zaten toen alweer in de tas.
Op het platform stonden twee Piper-twins. De ene wat ouder dan de ander. Beide kisten waren al op 14 november binnengekomen.

G-OAJS Piper PA-39 Twin Comanche C/R

We hebben het dan als eerste over de G-OAJS, een Piper Twin Commanche C/R uit 1970. Deze kist is wel vaker op Nederlandse velden te vinden. Zelf heb ik het toestel al eens gezien op Budel, Seppe, maar ook op Lelystad. Doorgaans is de cockpit dan beschermt met een kap. Niet leuk voor een foto. Dat was vandaag niet het geval, de kist stond er “naakt” bij.

D-GEIL Piper PA-34-220T Seneca IV

Nu we het toch over “blote” vliegtuigen hebben, de andere twin past qua registratie daar ook wel bij. De D-GEIL is een Piper Seneca V. Het toestel vertrok vanmiddag met 5 PoB terug naar Duitsland.

D-GEIL Piper PA-34-220T Seneca IV met een mooie prop-blur
D-GEIL Piper PA-34-220T Seneca IV

Vanaf Hilversum kwam de G-BAJE een paar circuitjes draaien. De Cardinal 177A (met vast onderstel) komt wel vaker vanaf zijn thuisbasis Hilversum tijdens lesvluchten.

G-BAJE Cessna 177A Cardinal

Vanaf Drachten kwam de PH-4M6. Daar is deze ultralight ook gestationeerd. Het is een Tecnam P92 Echo van de Vliegclub Fryslân.

PH-4M6 Tecnam P92 Echo Classic De Luxe

Op Den Helder hoort de PH-DHB thuis. De Aquila A211 kwam langs en werd op het platform geparkeerd.

PH-DHB Aquila A-210 AT01

Plons!

Bij de oversteek van het veld na de landing op RWY23 rijden de toestellen over Taxiway T2. Deze tijdelijke taxibaan kent een kleine bolling ter hoogte het passeren van de baan. Gevolg daarvan is dat op een paar plekken het hemelwater op het asfalt blijft staan. Kistjes die er met enige snelheid door heen taxiën lieten vandaag de spetters lekker in het rondt vliegen. Ach, valt er tenminste weer eens wat te poetsen… 😉

D-ENZE Scheibe SF-23C Sperling – Plons 1!
PH-MLO Socata TB-10 Tobgo GT – Plons 2!

Lesvluchten

Vooral bij AIS en Martinair werd gretig gebruik gemaakt van het mooie VFR-vliegweer. De Socata TB-toestellen die beide scholen bezitten vlogen dan ook aardig om je oren vandaag!

PH-MLL Socata TB-20 Trinidad
PH-CIS Socata TB-9 Tampico
PH-FCH Socata TB-9 Tampico
PH-MLO Socata TB-10 Tobgo GT

Op sleeptouw

De PH-UGS wordt momenteel ingezet door de Vliegclub Flevo. De Piper Warrior had net voor de landing er de brui aan gegeven. Gelukkig kon het zonder verdere vervelende problemen de baan halen. Na de landing werd het toestel de havendienst teruggesleept naar zijn oorspronkelijke thuishonk, KN Singles & Twins. Tijd voor wat sleutelwerk lijkt me!

PH-UGS Piper PA-28-161 Warrior II op sleeptouw over T2
PH-UGS Piper PA-28-161 Warrior II op sleeptouw

Baan klaar

Goed nieuws! De verlengde en vernieuwde startbaan op Lelystad Airport is klaar. De baan is verlengd van 1.250 naar 2.700 meter en verbreed van 30 naar 45 meter. Zaterdag 18 november 2017 gaat daarom Fase 6 in van de gehele baanverbouwing.

Fase 6 vanaf 18 november 2017

Die fase betekend overigens niet dat de volle baanlengte benutbaar is. Er wordt teruggegaan naar grofweg de oude situatie. Met dat verschil dat de baan nu 1.350 meter lang is, in plaats van 1.250 meter. Die 100 meter extra worden gewonnen aan de kop van baan 23 (zie afbeelding). Bij het oplijnen via taxiway S1 (voorheen taxiway Alpha) kan in overleg met de toren door middel van backtracking het extra stukje benut worden.
We zagen het net al, de benaming van de taxibanen is nu ook veranderd. Zie hieronder hoe dat eruitziet.

De oude en de nieuwe benaming van de taxibanen

S is dus de zuidzijde, de taxibanen aan de noordzijde hebben de aanduiding N1 t/m N4. Deze laatste zullen pas in gebruik komen als de terminal in het voorjaar van 2019 in gebruik genomen wordt.
In de avond en nacht van 17 op 18 november is er even flink werk aan de winkel op het veld. Alle bewegwijzering voor piloten moet omgehangen en/of veranderd worden, de treshholds op de baan moeten op de oude plekken verwijderd en op de nieuwe baandrempels weer aangebracht worden. Ook de belijning naar de taxibanen moeten bijgewerkt worden en T2 moet bijvoorbeeld afgesloten en verwijderd worden. Verder moeten er diverse hekken verwijderd worden en andere juist weer geplaatst. Het helikopter-aiming-point moet teruggebracht worden op de oude locatie en vast nog meer… Op de webcam van Lelystad Airport was in de avond al goed te zien dat men lekker bezig was.

Al volop actie in de vroege avond van 17 op 18 november 2017

LET OP: Deze bovenstaande gegevens zijn niet geschikt voor vluchtvoorbereiding. Raadpleeg hiervoor altijd de AIP-gids en de laatste NOTAMS.

Toren

Omdat het oorspronkelijke stuk baan weer gebruikt gaat worden zal ook de tijdelijke toren verhuizen. Nu staat deze nog aan het einde van de taxibaan voorbij ECHO. De – van defensie geleende – verrijdbare militaire toren zal nu voor het stationsgebouw gezet worden.

Lelystad tower met de nieuwe stukken ervoor

De oorspronkelijke rood-witte toren is momenteel niet bruikbaar. Deze wordt voorbereid op zijn verhoging. Een deel van het platform is hiervoor met hekken afgezet. Inmiddels zijn diverse staalconstructies gearriveerd die op elkaar gestapeld gaan worden boven op de huidige toren.

Fotogalerij

4 gedachten over “17/11/2017 Zon en herfstkleuren op Lelystad Airport

  1. Als je de baanlengte vanaf 05 EN vanaf 23 bij elkaar optelt, dan kom je inderdaad aan 2.700 meter Berend Jan . . . . . .
    Voorlopig zal EHLE het met de helft moeten doen, maar wie weet zal het er in de verre toekomst eens van komen!

    1. Ha David!

      Je hebt helemaal gelijk. Volgens mij schrijf ik dat ook… Of ben je halverwege opgehouden met lezen!;-)

      Groet,
      Berend Jan

Geef een reactie