Militair

08/11/2017 Israëlische luchtmacht houdt grootste oefening ooit

Blue Flag 2017

Onder de noemer van Blue-Flag 2017 oefende de IAF (Israeli Air Force) van 2 tot en met 16 november 2017 met 7 bondgenoten. Voor deze grote oefening was de hele zuidelijke helft van Israël (grofweg ten zuiden van de lijn Tel Aviv – Jeruzalem) gesloten voor al het overige vliegverkeer. Tijdens de missies was dit luchtruim voor de deelnemers ongelimiteerd beschikbaar, zonder hoogte- of snelheidsrestricties.

Blue Flag Airspace in 2017

Doel

Doel van Blue-Flag is op een veilige manier trainen in realistische en complexe gevechtssituaties met verschillende luchtmachten met verschillende vliegtuigen en met verschillende capaciteiten. Naast dit primaire doel is ook het onderhouden van vriendschappen een belangrijk onderdeel.

Samen oefenen, hier 2 Griekse F-16’s met 2 Israëlische F-15’s

Deelnemers

De oefening Blue-Flag is een tweejaarlijkse terugkerende luchtmachtoefening. Dit jaar voor de derde keer en groter dan ooit. Deden er in 2013 drie bevriende luchtmachten mee, in 2015 vier en nu dus zeven. De deelnemende landen waren Griekenland (4x F-16C/D Block 52+), Verenigde Staten (7x F-16C/D Block 40), Polen (5x F-16C/D Block 50), Italië (5x Tornado IDS) en als nieuwkomers verwelkomde men Duitsland (6x Eurofighter EF-2000), Frankrijk (5x Mirage 2000D) en India (1x C-130J).

Deze jockey van de Griekse F-16C 013 had er duidelijk zin in! Hij trok na de start steil op…
Gevolgd door een fraaie barrel roll

Op India na vaardigde alle landen gevechtstoestellen af, India nam deel met een Lockheed C-130J Hercules transportvliegtuig met 45 special forces van hun Gurad Commandos aan boord. Israël doet zelf mee met de in elk geval 12x F-16C/D, 6x F-16I, 13x F-15A/B/C/D, Gulfstream G-V / G550, C-130, helikopters en UAV’s (drones).

661 Lockheed C-130J Hercules 103sq Israeli Air Force zorgde voor ondersteuning

Bij de deelnemende toestellen van de IAF zaten een paar exemplaren met ruime gevechtservaring. Er waren een paar F-15’s met zogenaamde kill-markings van Syrische toestellen en/of precisiebombardementen. De kroon spande de hier onder afgebeelde 802 F-15A Panter. Dit toestel heeft niet minder dan 4 Syrische Mig neer gehaald.  Op 9 juni 1982 vielen een Mig-23 en een Mig-21 van de Syrische luchtmacht ten prooi. Een dag later werd nog eens 2 Syrische Mig-23’s uitgeschakeld. In april 1994 raakte dit toestel overigens zwaar beschadigd bij een noodlanding. Voor een slordige USD 17 miljoen (!) is de kist weer opgelapt en vliegt nog steeds.

802 F-15C Baz 133sq Israeli Air Force (+4 Syian Mig kill marks)
802 F-15C Baz 133sq Israeli Air Force (+4 Syian Mig kill marks)

Met name de deelname van Duitsland mag bijzonder genoemd worden, gezien de alom bekende geschiedenis. De tijden zijn hierin gelukkig ten goede gekeerd en men kan nu op gebied van elkaars luchtmacht op vriendschappelijke wijze oefenen en ervaringen uitwisselen. Voor het eerst opereerden Duitse gevechtstoestellen vanaf Israëlisch grondgebied.

3x Eurofighter EF-2000 Typhoon van de German Air Force boven Israël

Ovda

Alle toestellen – op de Indiase Hercules na, die de eerste week vanaf Nevatim vliegt – opereren tijdens Blue-Flag vanaf de Air Force Base Ovda. Dit veld is operationeel sinds 1982 en ligt in het uiterste zuiden van Israël en het is (nog) een gedeeld civiel/militair vliegveld.

Ovda tower met vlaggen van de deelnemende landen

Buiten deze oefening is Ovda momenteel de tweede internationale luchthaven naast Ben Gourion bij Tel Aviv. Tijdens Blue-Flag werden alleen alle civiele vluchten geweerd. Tijdens Blue-Flag 2017 moesten maatschappijen als Ryanair en WizzAir hun heil ergens anders zoeken of hun vluchten opschorten.
De functie voor civiel gebruik gaat Ovda overigens in 2018 verliezen. Dan wordt de nieuwe luchthaven bij Eilat genaamd Ramon Eilat International Airport geopend. Deze luchthaven met een baan van 3.600 meter kan flink meer vluchten afhandelen voor Eilat. Naast het civiele deel van Ovda gaat ook de oude luchthaven midden in de stad Eilat dan dicht.

693 F-15A Baz 133sq Israeli Air Force

Er wordt tijdens Blue-Flag doorgaans 2x per dag gevlogen (van zondag tot en met donderdag) door de “Blue Force”, een ochtend- en een middagmissie. Ook wordt er 3x  ’s avonds gevlogen. De missies duren niet erg lang, gemiddeld is een toestel binnen 1 tot 1,5 uur weer terug “ op het dek”.

678 F-15A Baz 133sq Israeli Air Force

Tijdens de oefeningen wordt ook zorggedragen voor de verdediging van het vliegveld zelf. Daarvoor was een Patriot battery opgesteld. Dit is een wapensysteem met luchtafweerraketten tegen aanvallende vliegtuigen of raketten. Tijdens Blue-Flag 2017 werd het systeem kort uitgelegd door de Israëlische commandant van deze battery. Ook Nederland heeft dit afweersysteem in gebruik.

Patriot battery met de commandant van deze unit
Patriot battery in de Negev woestijn op de Air Force Base Ovda

Flying Dragons

Tijdens de missies worden complexe aanvalsdreigingen gesimuleerd door de agressors van de tegenstander, genaamd “het rode leger”. Dit kunnen bedreigingen zijn door vliegtuigen maar ook door SAM (Surface-to-Air-Missle) batteries.
Voor deze dreiging zorgt het 115sq dat gebaseerd is op Ovda. Dit is het eigen agressor squadron van de IAF. Zij beschikken als enige squadron binnen de Israëlische luchtmacht over zowel vliegtuigen, helikopters als grondmaterieel. De bijnaam van dit squadron is “The Flying Dragons”. Hun toestellen zijn te herkennen aan een draak in de staart van hun F-16’s.

309 F-16C Block 30 Barak 115sq Flying Dragons Israeli Air Force

Er is bij Blue-Flag uiteindelijk niet sprake van een winnaar of verliezer. Het gaat om het vergroten van de vaardigheden. Dat alles binnen een veilig kader. Voor die veiligheid zijn de agressors in beginsel  verantwoordelijk, zij bepalen de mate van dreiging en zien toe op een verantwoorde afwikkeling van de scenario’s in de lucht.

344 F-16C Block 30 Barak 115sq Flying Dragons Israeli Air Force

Leiding

De gehele oefening wordt geleid door een zogenaamde “Air Boss”. Hij is verantwoordelijk voor alle missies, de scenario’s en ziet toe op de absoluut vereiste veiligheid tijdens deze weken. De “Air Boss” wordt bijgestaan door de Israëlische militaire luchtverkeersleiding en de Gulfstream G550 van de IAF met hun AEW&C (Airborne Early Warning & Control) systeem. Zij vormen de ogen en oren in de lucht tijdens de oefeningen.

676 Gulfstream G-V Nachshon Shavit 122sq Israeli Air Force vormde de ogen en oren tijdens de missies

Verloop oefening

De opbouw van Blue-Flag is vooraf bepaald. In de eerste dagen worden vooral vluchten gemaakt om vertrouwd te raken in het Israëlische luchtruim en met de procedures. Er moet nauwkeurig gevlogen worden. Vooral in het zuiden zit je namelijk zo boven Jordanië of Egypte. Hierop volgt de DCA-fase, daarbij worden Defensive Counter Air missies gevlogen, verdedigingsmissies.

823 F-16I Sufa 107sq Israeli Air Force

Daarna wordt de druk langzaam opgevoerd tegen het einde van de eerste week met zogenaamde “BvB” missies, Blue-versus-Blue. Er zijn dan nog geen agressors in het spel. Die komen in de tweede week aan bod en dan wordt het zweten voor de vliegers.

101 F-16C Block 40 Barak 101sq Israeli Air Force

De agressors zullen het uiterste van de “Blue-Force” vragen. De laatste drie dagen gaat het echt los, 2 dagen wordt een SFE (Small Force Exercise) gevlogen en de laatste dag een LFE (Large Force Exercise). Op de laatste dag wordt de meest ingewikkelde gevechtssituatie nagebootst, waarbij op zeker voor iedere deelnemende luchtmacht een uitdagende taak is weggelegd in het voorgeschotelde scenario.

670 / 3-XF Dassault Mirage 2000D EC03.003 French Air Force met Italiaanse Tornado’s op de achtergrond

Vergelijkbaar

Een oefening van deze omvang en complexiteit in deze regio is bijzonder te noemen. Er zijn slechts een beperkt aantal vergelijkbare oefenmogelijkheden wereldwijd. De bekendste is waarschijnlijk wel de Red-Flag oefeningen op Nellis in Nevada (USA), maar ook de afgeleide daarvan; Red-Flag Alaska met trainingen in het hoge, koude noorden. In Turkije kennen we Anatolian Eagle. En laten we ook de oefening Frisian Flag niet vergeten. Hierbij oefenen jaarlijks vanaf Leeuwarden diverse luchtmachten in een groot gebied boven de Noordzee. Tot slot is nog de Tiger-meet te noemen, ook hierin oefenen luchtmachten van diverse landen met elkaar in diverse soorten missies.

840 F-15C Baz 106sq Israeli Air Force keert terug van een missie

In de keuken

Van de oefening Blue-Flag is tot op heden nog niet zoveel beeldmateriaal beschikbaar. In 2013 was er een bescheiden persmoment en in 2015 was die er in het geheel niet. Dit jaar mochten afgevaardigden van de (internationale) pers een dagdeel van de oefening bijwonen. Dat leverde fraaie beelden op van de deelnemende toestellen in de ruige omgeving van de Negev-woestijn. Het gaf een uniek kijkje in een bijzondere keuken!

Toegang tot de persdag

Er was een persdag georganiseerd op woensdag 8 november. Ongeveer 50 fotojournalisten van over de hele wereld verzamelden zich aan de poort van de basis. Daar werd men ontvangen met een aantal presentaties over de oefening. Dit was keurig verzorgd met een natje en een droogje voor de aanwezigen.

88-0443 / AV F-16C Block 40 510th FS United States Air Force

Vervolgens werd het gezelschap langs een van de twee parallelle banen afgezet. Hier kon een groot deel van de enige missie bij daglicht die dag vastleggen. Later zou men nog een avondmissie uitvoeren.

Er werd op twee banen tegelijk geland en gestart

In korte tijd startten van de deelnemende landen twee of meer toestellen. Men gebruikte beide banen 03L/21R en 03R/21L in beide richtingen. vooral 03R/21L lag wat ver weg en met de heatwaves in de woestijn was het lastig om de toestellen op die baan vast te leggen. Maar niet getreurd, er bleven nog voldoende andere prima foto-opties over.

89-2049 / AV F-16C Block 40 510th FS United States Air Force

Na ruim een uur werd de delegatie verzocht weer in de bus te stappen. Dat het gezelschap daarbij zo’n 30 minuten vertraging opliep door een ogenschijnlijk missende fotograaf en omdat men voorrang moest verlenen met de bus aan voorbijtaxiënde kisten, was natuurlijk geen probleem…

050 F-16D Block 30 Barak 109sq Israeli Air Force

Deelnemende toestellen

Voor de liefhebbers zullen we de deelnemende toestellen opsommen. De waarnemingen zijn van 5 (uit tweede hand via Scramble), 8 en 9 november. De lijst zal niet compleet zijn, aanvullingen zijn dan ook welkom.
Van de meeste toestellen zijn foto’s gemaakt. Helaas is niet al het materiaal van top-kwaliteit, bij sommige foto’s is last van zogenaamde heat-waves. De afstand tot de vliegtuigen was dan groot. Toch blijven de plaatjes interessant genoeg voor publicatie.

German Air Force

Registratie Type Unit Photoproof
30+46 Eurofighter EF-2000 Typhoon TLG73 *
30+47 Eurofighter EF-2000 Typhoon TLG73 *
30+51 Eurofighter EF-2000 Typhoon TLG73 *
30+65 Eurofighter EF-2000 Typhoon TLG73
30+77 Eurofighter EF-2000(T) Typhoon TLG73 *
31+21 Eurofighter EF-2000 Typhoon TLG73 *

Polish Air Force

Registratie Type Unit Photoproof
4056 F-16C Block 52 31 BLT *
4062 F-16C Block 52 31 BLT *
4071 F-16C Block 52 32 BLT *
4074 F-16C Block 52 32 BLT
4085 F-16C Block 52 32 BLT

Hellenic Air Force

Registratie Type Unit Photoproof
001 F-16C Block 52 335 Mira *
013 F-16C Block 52 335 Mira *
017 F-16C Block 52 335 Mira *
029 F-16D Block 52 335 Mira *

United States Air Force

Registratie Type Unit Photoproof
88-0413 / AV F-16C Block 40 510th FS *
88-0443 / AV F-16C Block 40 510th FS *
88-0444 / AV F-16C Block 40 510th FS *
88-0541 / AV F-16C Block 40 510th FS *
89-2009 / AV F-16C Block 40 510th FS / 31 FW *
89-2018 / AV F-16C Block 40 510th FS *
89-2049 / AV F-16C Block 40 510th FS *

Italian Air Force

Registratie Type Unit Photoproof
MM7004 / 6-55 Tornado IDS MLU GEA 6° Stormo *
MM7020 / 6-77 Tornado ECR MLU 155° Gruppo ET *
MM7021 / 6-20 Tornado ECR MLU 155° Gruppo ET *
MM7055 / 6-65 Tornado ECR MLU 155° Gruppo ET
MM7084 / 6-03 Tornado IDS MLU GEA 6° Stormo *

French Air Force

Registratie Type Unit Photoproof
670 / 3-XF Dassault Mirage 2000D EC03.003 *
603 / 3-XL Dassault Mirage 2000D EC03.003 *
629 / 3-XO Dassault Mirage 2000D EC03.003 *
641 / 3-JW Dassault Mirage 2000D EC03.003 *
668 / 3-IG Dassault Mirage 2000D EC03.003 *

Indian Air Force

Registratie Type Unit Photoproof
KC-3806 Lockheed C-130J Hercules ?

Israeli Air Force

Registratie Type Unit Photoproof
355 Beech A36 Chofit (Bonanza) 135sq *
132 Bell OH-58B FTS
654 F-15A Baz 133sq *
669 F-15A Baz 133sq *
678 F-15A Baz 133sq *
689 F-15A Baz 133sq *
693 F-15A Baz 133sq *
113 F-15B Baz 133sq *
408 F-15B Baz 133sq *
560 F-15C Baz 106sq *
802 F-15C Baz 133sq *
840 F-15C Baz 106sq *
280 F-15D Baz 133sq *
450 F-15D Baz 133sq *
455 F-15D Baz 133sq *
309 F-16C Block 30 Barak 115sq Flying Dragons *
344 F-16C Block 30 Barak 115sq Flying Dragons *
350 F-16C Block 30 Barak 117sq *
355 F-16C Block 30 Barak 115sq Flying Dragons
360 F-16C Block 30 Barak 115sq Flying Dragons
101 F-16C Block 40 Barak 101sq *
514 F-16C Block 40 Barak 101sq *
543 F-16C Block 40 Barak 101sq *
547 F-16C Block 40 Barak 101sq *
554 F-16C Block 40 Barak 101sq *
557 F-16C Block 40 Barak 101sq *
050 F-16D Block 30 Barak 109sq *
823 F-16I Sufa 107sq *
865 F-16I Sufa 107sq *
881 F-16I Sufa 107sq *
894 F-16I Sufa 107sq *
896 F-16I Sufa 107sq *
898 F-16I Sufa 107sq *
? Gulfstream G550 Nachshon Eitam 122sq *
676 Gulfstream G-V Nachshon Shavit 122sq  *
679 Gulfstream G-V Nachshon Shavit 122sq  *
661 Lockheed C-130J Hercules 103sq *

Preserved

Op de vliegbasis Ovda staan ook een aantal kisten opgeslagen. De meeste daarvan zijn aan het zicht onttrokken. Een paar staan als opgesteld op het terrein. Tijdens het bezoek kon dit niet zondermeer gefotografeerd worden. Toch is het gelukt om de volgende plaatjes te maken.

115 Bell AH-1G Tzefa Israeli Air Force preserved
010 IAI Kfir C.1 Israeli Air Force preserved
010 IAI Kfir C.1 Israeli Air Force preserved
010 IAI Kfir C.1 Israeli Air Force preserved
754 F-16A Netz preserved near tower

Dank

Tot slot een klein woordje van dank. Allereerst voor de IAF. Zij hebben dit persmoment mogelijk gemaakt. En uiteraard voor 4Aviation. Deze reislustige luchtvaartliefhebbers zijn in staat geweest om op heel korte termijn de toegang voor een beperkt gezelschap te coördineren en een korte reis op touw te zetten. Zonder de IAF en 4viation zou dit artikel niet tot stand zijn gekomen.

Geef een reactie