MilitairWarbirds

Focus@: N139LE Aero L-39ZO Albatros van Skyline Aviation

N139LE Aero L-39ZO Albatros Slyline Aviation

Registratie: N139LE
Type: Aero L-39ZO Albatros
Constructienummer: 731021
Eigenaar: FSA Aerospace Inc. Trustee / Skyline Aviation
Locatie: Maastricht-Aachen Airport, 23 november 2017
Bijzonderheden:
Een foto gemaakt met m’n iPhone bij hoge uitzondering. Eigenlijk kwalitatief niet goed genoeg, maar ach, het is een leuk plaatje van een leuke kist.
Deze Albtros van Skyline Aviation stond op het platform op Maastricht-Aachen Airport. Normaal hoort het thuis op Groningen-Eelde Airport. Het was voor missies even ten zuidoosten van Nederland hier voor een tussenstop.
Skyline Aviation is gespecialiseerd in het trainen van luchtmachten. Hoewel het civiele toestellen zijn die zij vliegen, werkt men nauw samen met diverse Europese luchtmachten om de rol van aggressor te spelen. Voor dit doel heeft men een aantal Aero Albatrossen en een Learjet 35.
Om die aggressor-rol te benadrukken is er een grote afbeelding van Neptunus, de god van de zee, op de staart aangebracht. Men noemt zich dan ook de “North Sea Aggressor”
De N139LE is in mei 2016 ingeschreven in het Amerikaanse register. Daarvoor vloog het ook al bij Skyline met en kenmerk ES-TLE. Oorspronkelijk heeft deze Albatros, die gebouwd is in 1977, dienst gedaan bij de luchtmacht van het toenmalige Oost-Duitsland. Het had toe de regi 158. Na de eenwording kreeg het een West-Duits kenmerk mee, te weten 28+17. Sinds 1994 is het toestel in burger handen.

ES-TLE Aero L-39ZO Albatros, nu N139LE (Gilze-Rijen, juni 2014)

Overigens staat op het toestel de registratie als NX139LE. Dit duidt op de categorie (experimental) waaronder het toestel is ingeschreven in het Amerikaanse luchtvaartregister. Ment kent “C”, standard; “R”, restricted; “L”, limited; or “X”, experimental. Dit is echter een oude wijze van registreren. Het hoeft volgens mij niet meer in de registratie verwerkt te worden. Men had dus kunnen volstaan met N139LE, zo staat het toestel ook ingeschreven.  Wel moet het de vlieger en eventuele passagiers duidelijk zijn dat men in een experimenteel vliegtuig stapt, maar dat kan ook goed met een aanduiding in de cockpit.
Op klassieke toestellen tref je deze extra letter na de N nog veel aan. Bij nieuw ingeschreven vliegtuigen, zoals dit exemplaar in 2016, zie het eigenlijk bijna niet meer.

Geef een reactie