AirlinersSportvliegtuigen

09/11/2017 Luchthaven Eilat ingeklemd midden in de stad

4X-EMC Embraer ERJ-190AR Arkia

In het uiterste zuidelijke puntje van Israël ligt de toeristische trekpleister Eilat. Deze stad zit Ingeklemd tussen Jordanië en Egypte en is afgebakend door de Golf van Akaba (uitloper van de Rode Zee). Het is bekend om zijn heerlijke klimaat. Daar komen jaarlijks vele duizenden toeristen op af. Die worden gehuisvest in vele hotels en resorts in de stad.

Eilat Airport

Reizen naar Eilat kan over de weg of door de lucht. Vanaf Tel Aviv is het bijna 4 uur rijden over een afstand van zo’n 340 km. Vooral het laatste stuk via de tweebaansweg door de Negev-woestijn is een flinke reis.

Eilat Airport

Maar het kan ook sneller, door de lucht. Vanaf – hoofdzakelijk – Tel Aviv en soms ook vanaf Sde Dov en Haifa worden lijndiensten op Eilat gehouden. Maatschappijen die hier op vliegen zijn onder andere Arkia en Israir Airlines. Dagelijks vliegen er doorgaans meer dan tien retourvluchten van en naar Tel Aviv, een drukke luchtbrug dus.

Fotograferen

Fotograferen op Eilat moet wel met enige voorzichtigheid gebeuren. Alles is prima te zien en vanaf de kop van de baan kun je zelfs de hele landingsbaan af kijken. Uit voorzorg had ik een kleine compact camera meegenomen en niet mijn grote tele-toeter, waar ik normaal mee fotografeer. En voor de verandering hebben we eens een keer een stukje video geschoten. De landing van de 4X-EME is daarop te zien.

Het kan goed voorkomen – zo weten wij uit eigen ervaring – dat een beveiliger op het veld (met een geweer waar je u tegen zegt..) je paspoort wil zien alsmede de foto’s die je gemaakt hebt. Zolang er maar geen infrastructuur op staat (gebouwen, beveiliging e.d.) dan is het goed. Met een “have a nice day” kon ik gelukkig weer afscheid nemen van dat enorme geweer…

Luchthaven

De luchthaven Eilat ligt midden in de stad. Het is heeft 1 landingsbaan van 1.900 meter in de richting 03/21 en is aan beide zijden omringd door bebouwing. Er is aan de zuidwest kant een bescheiden terminal gesitueerd die gelijk uitkomt op de straten in de stad. Er is geen parkeerplaats en/of speciale opgang naar de luchthaven.  Aan de airside is voor de terminal een bescheiden opstelplaats voor een 4 tot 6 vliegtuigen, variërend van een ATR 72 tot een Boeing 757. Het meeste is de Embrear 195 te zien.

4X-EMB Embraer ERJ-190LR Arkia

Dakota

In de zuidoosthoek van het veld staat een oude Douglas DC-3 Dakota in de kleuren van Arkia. Op het toestel staat de civiele registratie 4X-AES.

4X-AES Douglas C-47A-1-DK / DC-3 Dakota Arkia c/s

Het is een Dakota met flink wat omzwervingen. Dit exemplaar is in 1943 als 42-5635 met c/n 6223 aan de USAAF geleverd. Vanaf daar is het datzelfde jaar overgedragen naar de Royal Air Force als FD769. Ook al in 1943 ontving het zijn eerste civiele registratie G-AGFX in diens van BOAC.

4X-AES Douglas C-47A-1-DK / DC-3 Dakota Arkia c/s

Na de Tweede Wereldoorlog vertrok deze Dakota in 1948 naar Zuid-Afrika als ZS-DAI. Kort ging het terug als G-AGFX en toen werd het de ZS-DCZ.

4X-AES Douglas C-47A-1-DK / DC-3 Dakota Arkia c/s

In 1949, bij de oprichting van de Israëlische luchtmacht, kwam het in Israël terecht als 4X-FAG / 1401. De Israeli’s hebben het toestel op hun beurt weer uitgeleend aan Uganda als U-401 tot het in 1973 weer terugkwam in Israël, maar toen als 4X-DCF.
Vanaf daar is IAI (Israeli Aircraft Industies) op Ben Gourion met de kist aan de slag gegaan. Zij hebben het omgebouwd tot “vliegende luistervink” voor de IAF. Het kwam weer terug in militaire dienst als 4X-FMF / 040. Voor diverse communicatie doeleinden is de romp van deze Dakota voorzien van talloze antennes. Deze zijn nog steeds op de kist aanwezig.

4X-AES Douglas C-47A-1-DK / DC-3 Dakota Arkia c/s met z’n vele antennes

De IAF heeft tot 2001 met deze Dakota’s gevlogen. Vanaf toen hebben de Gulfstream G-V en G550 deze taak overgenomen. In het museum op Hatzerim is nog een exemplaar in luchtmacht kleuren (en vele antennes) te bewonderen. Op de foto hier onder zie je dat toestel (4X-FMJ / 042) in het museum. Zo heeft de 4X-AES er dus ook uitgezien.

4X-FMJ / 042 Douglas C47B-30DK Dakota IAF (Luchtmacht museum Hatzerim, 2013)

Deze 4X-FMF belandde na diensttijd uiteindelijk op Eilat. Daar kreeg het de fake registratie 4X-AES en de kleuren van Arkia aangemeten. Die regi behoorde toe aan een Dakota van Arkia met het c/n 11923 (42-92154). Van dit toestel zijn op internet nog een paar zwart-wit foto’s te vinden. Wat er met de echte 4X-AES gebeurd is heb ik niet kunnen achterhalen.
De Dakota op Eilat is in een slechte staat. Diverse cabineramen zijn gesneuveld en ook zit er een fikse deuk in de neus.

4X-AES Douglas C-47A-1-DK / DC-3 Dakota Arkia c/s

Het fotograferen van het toestel is lastig. Het staat dicht aan het hek geparkeerd zodat het lastig in zijn geheel is te fotograferen. Vanaf een trap bij een appartement aan de overkant van de weg ziet het er nog wel leuk uit, maar dan blijft er nog steeds een lantaarnpaal hinderlijk in de weg staan.

4X-AES Douglas C-47A-1-DK / DC-3 Dakota Arkia c/s (met lantaarnpaal)

Ook de andere zijde van het toestel is lastig vast te leggen. Daar staat dan weer een soort hijskraan in de weg. Daarnaast is de stand van de – doorgaans volop schijnende – zon erg bepalend voor het succes van de foto.

4X-AES Douglas C-47A-1-DK / DC-3 Dakota Arkia c/s (met hijskraan)

General Aviation

Tijdens ons bezoek stonden er nog een drietal sportkisten op het veld. De Cessna 206 is van de lokale paraclub. De 4X-CWJ is een Cessna 206H uit 1965 en daarmee een oudje. In de hotels vindt je brochures voor het maken van een tandemsprong boven Eilat. Dat wordt vermoedelijk met dit toestel verzorgd.

4X-CWJ Cessna 206H Stationair

De 4X-CDK Is een Cessna 172. Het toestel is voorzien van speciale wingtips om de benodigde start- en landingslengte te verkleinen.

4X-CDK Cessna 172M Skyhawk II
4X-CDK Cessna 172M Skyhawk II

Zowaar ook een zelfbouwkist op Eilat, de 4X-OMA. Dit is een Team Rocket F-1. Helaas is het kistje spierwit en is het niet luchtwaardig op dit moment. De wielen zijn onder andere van het onderstel af.

4X-OMA Team Rocket F-1

Toekomst

Een luchthaven exploiteren zo midden in de stad is niet meer van deze tijd. Daarnaast is er altijd een mogelijke dreiging door terroristen uit de woestijn in Egypte. In 2013 werd het veld om die reden al een korte tijd gesloten. Toen had men aanwijzingen dat een terreurgroep met raketten de luchthaven wilde bestoken.
De afgelopen jaren is er gewerkt aan een nieuwe luchthaven, iets meer landinwaarts, even ten noorden van Eilat. Deze luchthaven gaat in het voorjaar van 2018 open als alles volgens plan loopt. Dan zal de luchthaven midden in de stad gesloten gaan worden.

4X-ABG Airbus A320-232 Israir

Deze nieuwe luchthaven gaat Eilat Ilan and Assaf Ramon International Airport heten. Genoemd naar Ilan Ramon en zijn zoon Assaf Ramon. Deze vader en zoon hebben hun leven gegeven voor hun land. Illan Ramon is in 2003 als astronaut omgekomen bij crash van de Space Shuttle Colombia. Zijn zoon Assaf crashte met een Israëlische F-16 in 2009 op de West Bank. Om hen te eren is de luchthaven naar deze mannen vernoemd.
Deze nieuwe luchthaven zal ook gelijk de civiele vluchten van Ovda overnemen. Dit veld wordt dan geheel militair. Ramon International Airport wordt dan de tweede internationale luchthaven van Israël en dient tevens als uitwijkbasis voor Tel Aviv. Dit veld krijgt een baan in de richting 01/19 en een lengte van 3.600 meter.

Geef een reactie