HelikoptersSportvliegtuigen

28/12/2017 Vooral lokaal verkeer op Lelystad Airport

PH-ENK Robinson R44 Raven II

De decembermaand blonk niet uit in bijzondere visitors op Lelystad Airport dit jaar. De vele grijze dagen met lage bewolking waren daar ongetwijfeld debet aan. Als het maar geen voorbode is van de tijden die komen gaan, de tijd dat Lelystad Airport commerciële passagiersvluchten gaat afhandelen.

PH-SIR Reims/Cessna F172M Skyhawk II
PH-1263 Diamond HK-36TC-100 Super Dimona

In een interview met de directeur van Wings over Holland – Luuk van Hooijdonk – in De Stentor van 2 december 2017 wordt een somber toekomstscenario geschetst. Er zijn nu bijna 100.000 vliegbewegingen per jaar op Lelystad Airport. Met de komst van de verkeersvliegtuigen is daarna slechts plek voor zo’n 30.000 bewegingen per jaar voor de kleine luchtvaart. Wings over Holland maakt momenteel alleen al zo’n 15.000 bewegingen. Het is dan ook een makkelijke voorspelling om de stellen dat van de 40 bedrijven op Lelystad Airport er daar een (flink) aantal door in de problemen zal komen.

N157ES Cirrus SR22

Maar genoeg gesomberd, terug naar de – koude – realiteit van vandaag. Wat was er te zien? Vooral lokaal verkeer.

PH-KLQ Aquila A210 (AT-01)
D-EAWZ Reims/Cessna F172M Skyhawk

Een paar bezoekers, waaronder de PH-ENK. Deze blauwe Robinson R44 kwam van zijn thuisbasis in Harskamp. Er werden een paar circuitjes gevlogen waarna de heli voor een tijdje op het platform werd geparkeerd. De 3 inzittenden konden zich even opwarmen en de inwendige mens versterken bij Flantua’s.

PH-ENK Robinson R44 Raven II

Bij Wings over Holland stonden twee Tecnam P92’s van de vliegschool Hilversum gestationeerd. Deze middag vertrokken de PH-TCM en PH-VHA weer nar hun thuisbasis.

Dynamic Aviation

Onder het motto, als er geen nieuws is, dan maken we het toch gewoon!?! En dat nieuws was te maken bij Dynamic Aviation. Al eerder dit najaar werd de Piper Archer G-EOMP ontdaan van zijn eerste letters. Er stond toen even alleen OMP op. Dit was de opmaat naar een nieuw kenmerk, Nederlands deze keer. Inmiddels staat er PH-OMP op het toestel. Gevlogen heeft de kist nog niet met deze registratie, maar dat zal niet lang meer duren. Het toestel zag er onberispelijk uit en mooi gepoetst. Daar is ongetwijfeld een koper voor warm te krijgen.

PH-OMP Piper PA-28-181 Archer II

Nog even een kleine terugblik op de historie van dit vliegtuig. Als D-EOMP kwam het (voornamelijk wit) op Lelystad de staan in dienst van de Stichting Piper Pilots. Hierna kreeg het zijn huidige jas aangemeten en bleef het nog even D-EOMP. Daarna is het toestel kort in Engeland ingeschreven geweest als G-EOMP om vervolgens via OMP nu PH-OMP te worden.

Van D-EOMP via G-EOMP en OMP nu naar PH-OMP

Een tweede nieuwtje bij Dynamic Aviation betrof de PH-SKF. Deze Cessna 150M verblijft al lange tijd in de hangaar bij Dynamic. De laatste jaren geheel wit. Inmiddels is deze oude leskist van het Hilversumse Skylight weer geheel opgeknapt. Het heeft dezelfde striping gekregen als de Cessna Cardinal G-BAJE die eveneens door Dynamic in behandeling is geweest. Ik zeg “propje d’r op” en klaar is dit kistje!

PH-SKF Cessna 150M met zijn nieuwe striping
Zo zag de PH-SKF er uit in 1990 (Hilversum) en in juli 2017 (Lelystad)

Een derde kistje dat we vermelden in de hangaar van Dynamic Aviation is de G-TGUN. Deze Aero AT-3 is van KN Singles & Twins en is hier voor onderhoud.

G-TGUN Aero AT-3 R100

Spinners

Aan het einde van de middag “regende” het nog even “Spinners”. Spinner is het callsign van de AIS Jetstreams. Even na 16:00 uur kwamen achtereenvolgens binnen de PH-HCI (Spinner93), PH-FCI (Spinner95) en PH-BCI (Spinner91). De Spinner95 maakte nog een doorstart vanwege een probleempje met het landingsgestel. Een indicatielampje functioneerde niet goed. Nadat dit in de lucht was opgelost werd alsnog de landing in gezet. Doorgaans arriveren deze toestellen voor onderhoud. Met drie kisten in de schuur is het flink sleutelen geblazen denk ik de komende dagen bij AIS. Helaas geen plaatjes van deze kisten, want toen waren we alweer vertrokken.

Geef een reactie