CommutersHelikoptersHomebuiltSportvliegtuigenTwinsUltralights

14/01/2018 Lelystad Airport met o.a. een kartbeurs

PH-PEP Pitts S2B Special

Het vliegweer op Lelystad Airport was vandaag niet optimaal. De zuidelijke helft van hel land had beduidend meer zon en de Flevopolder was zo’n beetje de scheidslijn van de bewolking. De zichtwaarden waren daardoor niet optimaal. Toch werd er aardig gevlogen.

In het zuiden was beduidend meer zon vandaag…

Bezoekers waren er ook. Vanaf Drachten kwam de PGH-4D2. Deze Tecnam P92 met intrekbaar landingsgestel vertrok later naar Teuge.

PH-4D2 Tecnam P 92-2000 RG

Bij Martinair stond de D-EAMR Cessna 182J Skylane buiten. Naar verwachting staat deze kist hier al langer, vermoedelijk voor onderhoud. Het is namelijk vorig jaar hier ook al eens waargenomen.

Kartbeurs

PH-CCI British Aerospace BAe-3201 Jetstream 32EP AIS Airlines

Bij AIS waren de hangaars leeggeruimd voor de jaarlijkse kart-beurs georganiseerd (13-14 jan.) door het Kartcentrum Lelystad. Publiek kon tegen betaling de tot beurshal omgetoverde hangaars in. Om naar de kartbaan aan de overkant van het vliegveld te komen waren pendelbusjes ingezet. Men moet – na de baanverlenging – namelijk een stuk omrijden omdat de bestaande weg naar het kartcentrum niet meer bestaat.

PH-RCI British Aerospace BAe-3201 Jetstream 32EP AIS Airlines

Zoals ieder jaar moeten de aanwezige toestellen even elders een veilig heenkomen vinden. De PH-CCI en RCI (die we vorige week nog in de hangaar aantroffen) stonden nu achter elkaar geparkeerd op het uitloopstuk van taxiway SIERRA. De gekannibaliseerde PH-LCI stond op het platform voor de AIS-hangaar, kennelijk om bezoekers de gelegenheid te geven een Jetstream van dichtbij te bekijken.

PH-RCI British Aerospace BAe-3102 Jetstream 31 AIS Airlines
PH-RCI British Aerospace BAe-3102 Jetstream 31 AIS Airlines is al aardig “kaalgeplukt”
PH-RCI British Aerospace BAe-3102 Jetstream 31 AIS Airlines met het trimvlak van de OO-IBL

Lokaal verkeer

PH-PEP Pitts S2B Special

De PH-PEP maakte een rondje. De bewolking zat wel wat laag voor aerobatics, maar men waagde het er toch maar op. Altijd leuk om dit kistje voor de lens te hebben.
Een ander aerobatic-kistje maakte ook een kort vluchtje, de PH-VNX. Deze Zlin is de enige van dit type in ons land en daarom goed voor een plaatje vandaag.

PH-VNX Zlin Z-242L

De PH-RIW van HeliCentre maakte een lokale vlucht. Daarbij werd ook wat “grondwerk” gedaan boven het veld.

PH-RIW Robinson R44 Raven II
PH-RIW Robinson R44 Raven II

Na alle oefeningen werd koers gezet naar de hangaar. In het voorbijvliegen werd en passent nog even vrolijk gezwaaid! Wordt gewaardeerd! 🙂

PH-RIW Robinson R44 Raven II

Texel was weer de bestemming van een aantal “Lelystedlingse” kistjes. De PH-BZT was er daar een van. Hier vertrekt het voor een retourtje wadden. De appeltaart of erwtensoep zal vast weer prima smaken!

PH-BZT VAns RV12

Go Kiss My…

G-OKMA Tri Technologies Kis TR-1

Al eerder eens aandacht aan besteed. Vandaag voor de aardigheid nog maar eens een plaatje van gemaakt, de G-OKMA. Ik ga niet meer uitleggen waar die letters voor staan, maar de plaatjes zeggen waarschijnlijk wel genoeg… 😉

G-OKMA Tri Technologies Kis TR-1
G-OKMA Tri Technologies Kis TR-1

Neuswiel

N748D Beech 76 Duchess

De N748D vertrok voor een lokale vlucht van ongeveer een uur. Toen deze Beech 76 Duchess terugkeerde gaf in de cockpit de indicator van het neuswiel “unsafe” aan. Voor de zekerheid werd een fly by gemaakt langs de toren. Daarbij werden de inzittenden van de twin zeker gesteld over het feit dat alle drie de wielen uit waren. Na een kort circuitje werd daarom normaal de landing ingezet. Weliswaar met de luchthavenbrandweer paraat.
Gelukkig verliep de landing goed al bleef de indicator “unsafe” van kracht. Voorzichtig is men daarna naar de hangaar getaxied. Werk aan de winkel voor de monteurs lijkt me…

Toren

De werkzaamheden aan de verhoging van de toren van Lelystad Airport zijn momenteel in volle gang. Sinds november vorig jaar staan 3 delen – die op elkaar geplaatst gaan worden – al klaar. Eerst stond er alleen een framewerk, nu zijn deze frames voor een deel al bekleed. Benieuwd wanneer de oude toren “gescalpeerd” gaat worden om de weg vrij te maken voor de extra torendelen.

Verhoogde Lelystad Tower in aanbouw

Fotogalerij

Geef een reactie