19/01/2018 PH-EDD maakt zich op voor een reis naar Griekenland op Lelystad Airport

PH-EDD Piper PA-28-161 Warrior II

Het nieuws van vandaag op Lelystad Airport lag voornamelijk achter de hangaardeuren. Leverancier van regelmatig nieuwe luchtvaartfeitjes die we bij AirOnline.nl graag optekenen is Air Waterland. En ik was er al een tijdje niet wezen buurten, dus dat moest er maar weer een van komen.
In de hangaar stond de PH-EDD. Als je een beetje regelmatig op Lelystad Airport komt weet je dat deze Piper Warrior II nou niet direct de meest nieuwswaardige kist is. Maar vandaag komt de PH-EDD toch even in beeld.

PH-EDD Piper PA-28-161 Warrior II

Het toestel vliegt al jaren op Lelystad bij KN Singles & Twins. Dit bedrijf is echter sinds deze zomer gestopt met het verhuren van vliegtuigen en legt zich alleen nog toe op lesvliegen. Hun vloot is daardoor aan het inkrimpen. Al eerder werd via Air Waterland de PH-BVL verkocht naar een nieuwe eigenaar op Drachten.
Zaterdag 20 januari 2018 vertrekt de PH-EDD richting Griekenland. Daar zal het zijn verdere actieve carrière voortzetten. Al eerder vertrok er eens een kistje van KN Singles & Twins richting Griekenland, de PH-WSF Piper PA-28-140 Cherokee. Dat toestel vliegt daar nog steeds met Nederlandse registratie. De PH-EDD zal vermoedelijk daar ook met Nederlandse registratie blijven vliegen.
Vandaag was dus de laatste mogelijkheid om de PH-EDD nog even vast te leggen voor vertrek. Daar hebben we natuurlijk even gebruik van gemaakt!

PH-EDD Piper PA-28-161 Warrior II

Een ander opmerkelijk kistje in de hangaar van Air Waterland was de OY-PIA, of wat daar momenteel van over is. De OY-PIA is een Dyn’Areo MCR-4S homebuild. Dit kistje is al op 22 november 2017 aangekomen. Toen kwam het uit de omgeving van Koblenz (D). De OY-PIA is in 2007 in Denemarken ingeschreven en het toestel heeft als constructienummer 0603-82.
Voorheen stond de website www.pinjaoil.dk op de staart van dit kistje, dit is een Deense makelaar op gebied van olie- en gasbronnen in de VS. Om het nog wat internationaler te maken, het toestel stond volgens mij gebaseerd in Zwitserland, op Birrfeld.

(OY-PIA) Dyn’Aero MCR-4S

Bij Air Waterland is met het kistje aan het opknappen. De zelfbouw 4-zitter is ontdaan van zijn interieur en ziet er momenteel leeg en kaal uit.

(OY-PIA) Dyn’Aero MCR-4S zonder interieur
(OY-PIA) Dyn’Aero MCR-4S

Ook is de buitenkant van de kist geheel kaal gemaakt. De groene registratie en groene bies over de romp zijn er afgehaald.

Rond het raam is nog een beetje groen te zien

Naar verluid gaat deze Dyn’Aero overgezet worden naar het Nederlandse register, PH-REH zou hiervoor gereserveerd zijn. Wel zou naar de opknapbeurt het toestel weer gestationeerd worden in het buitenland. In de aanloop naar een nieuw kenmerk is het identificatieplaatje van het kistje verwijderd.

Het identificatieplaatje van de OY-PIA is inmiddels verwijderd

De Spaanse Beech Baron EC-HQY wordt tussendoor ook langzaam aangepakt. Het interieur wordt momenteel opgeknapt. Er is nog geen nieuw kenmerk in zicht.

EC-HQY Beech 95-B55 Baron

Eerste vlucht

Vandaag mocht de PH-OMP buiten spelen. Het zou mij niet verbazen als dit de eerste vlucht is van deze nieuw geregistreerde Piper Archer II van Dynamic Aviation.
De Archer maakte een korte lokale vlucht van zo’n 15 minuten, het leek mij op een testvluchtje.

PH-OMP Piper PA-28-181 Archer II

De PH-OMP wordt op dit moment via PlaneCheck te koop aangeboden met een dikke 4.800 uren op de teller voor €58.000,- (excl. BTW).

PH-OMP Piper PA-28-181 Archer II taxiet terug na een geslaagde korte vlucht

Onderhoud

Bij Martinair zijn aardig wat kistjes in onderhoud op het ogenblik. Afgelopen week was de PH-WKA hier al te zien, een Scoata TB-10 Tobago, vandaag stonden op het platform de PH-JBJ (Piper Seneca), PH-GLG (Socata TB-20 Trinidad) en de D-EAMR (Cessna 182J Skyline).

D-EAMR Cessna 182J Skylane (met daarachter de staart van de PH-GLG en de PH-JBJ)

Lokaal verkeer

Dan nog een paar lokale kistjes. De PH-APW is een Cirrus SR20 die niet zo vaak vliegt. Vandaag maakte het een lokale vlucht van een uur.

PH-APW Cirrus SR20 gts
G-OBFS Piper PA-28-161 Warrior II

Ook waren er weer diverse heli’s waar te nemen, van HeliCentre, Rotor & Wings en Heli Holland. De PH-HHK val vandaag in de prijzen. Hierbij een afsluitend plaatje van deze LongRanger.

PH-HHK Bell 206L-1 LongRanger II

Geef een reactie