Diamonds are a girls best friend. Dat zong Marilyn Monroe al in 1953 in de film Gentlemen Prefer Blondes. Een opvallend aantal Diamonds glom de camera tegemoet vandaag op Lelystad Airport. Het gaat dan natuurlijk om vliegtuigen en wel van het merk Diamond Aircraft. En een aantal van die Diamonds werd gevlogen door… juist ja: girls! We laten ze even de revue passeren.
Diamond 1
Diamond 1 is meteen de grootste Diamond. Een Diamond DA 62 om precies te zijn. Dit relatief nieuwe model (in productie sinds 2015) is een tweemotorig toestel dat plaats biedt aan 5-7 passagiers. Het is ontstaan uit de kleinere DA 42, een soort groeidiamant zullen we maar zeggen! 🙂
Het handelt hier om de Oostenrijkse OE-FDR met constructienummer 62.050. Deze DA 62 was al op 23 januari aangekomen vanuit Wiener Neustadt (Oostenrijk) en staat sinds maart 2017 op naam van de aldaar gevestigde fabriek Diamond Aircraft Industries GmbH. Dit toestel is dan ook vermoedelijk een fabrieksdemonstrator.
De twin heeft voor een aantal dagen onderdak gevonden in de hangaar bij Wings over Holland. Dit is de dealer van dit merk.
Bij Wings over Holland probeert men via advertenties al geruime tijd middels gedeeld eigenaarschap vliegers te interesseren te participeren in de aanschaf van een dergelijk toestel. Het heeft nog niet geleid tot een eigen toestel.
De OE-FDR kon vandaag in de hangaar gefotografeerd worden. Het toestel stond daarvoor netjes opgesteld. Wat daarbij opviel waren de kleine opstaande spoilertjes aan het uiteinde van de vleugels. Deze geleiden de luchtstroom zodat ook bij lagere snelheden de draagkracht van de vleugel voldoende blijft.
Verder is er voorzien in een bagagecompartiment in de neus. De beautycase van de girl “who’s this Diamonds friend” kan dus gemakkelijk mee!
Diamond 2
De tweede Diamond is de PH-TAK. Deze DA 42 Twin Star hoort thuis op Rotterdam – the Hague en daar kwam het dan ook vandaan. Het toestel maakte een aantal circuitjes alvorens een full-stop te maken.
Na de landing ging dit toestel eveneens naar Wings over Holland om even later een lokale vlucht te maken. Later in de middag werd de thuisreis richting Rotterdam weer aanvaard.
Deze kist heeft een paar keer een doorstart moeten maken. Het was vandaag best druk in het circuit. Als je dan met zo’n kist pal achter een – veel langzamere – Scheibe motorzwever komt te zitten, dan lukt het soms niet om voldoende afstand te houden, met als gevolg dat de baan niet op tijd vrij is voor de landing of touch and go.
Als je goed kijkt zit op de stoel van de eerste vlieger in deze kist een dame. Vast en zeker een dame die van Diamonds houdt, een goeie maar dure smaak dus! Of deze pilote een afstammeling is van de rijke- of de arme TAK, is ons overigens niet bekend. 😉
Diamond 3
De derde Diamond was ook weer een DA 42 Twinstar. De D-GLBA was al vorige weekend aangekomen en bivakkeerde bij Martinair. Vandaag vertrok het toestel weer naar waar het vandaan was gekomen, Groningen Airport Eelde.
Na bijgetankt te hebben lijnde de Twins Star op voor baan 23. Ook in deze kist zat een dame op positie P1. Wat daarbij opvalt is de wijze van het dragen van de veiligheidsriem. Onder de oksel door lijkt toch een stukje minder veilig dan over de schouder, zoals het bedoeld is. Kwestie van gewenning…
Diamond 4
De vierde Diamond is er eentje die bij Wings over Holland in de hangaar stond, naast de eerdergenoemde DA 62. De PH-VIG komt wel vaker vanaf Eindhoven langs voor het nodige onderhoud.
Deze Diamond is een DA 42MPP Twin Star. MPP staart daarbij voor Multi Purpose Platform. Bij deze versie kun je tal van sensoren en camera’s monteren om surveyvluchten uit te voeren voor bijvoorbeeld grensbewaking, TV-broadcasting of opsporing van milieuvervuiling.
Diamond 5
De vijfde en laatste Diamond was de PH-DTS, ook weer een DA 42 Twin Star. Dit toestel is op Lelystad Airport overbekend en een veel gezien toestel. De DTS maakt deel uit van de vloot van Wings over Holland en wordt veelvuldig ingezet voor lesvluchten. Hierbij kan men zich bekwamen in het vliegen met een tweemotorig toestel en/of IFR-vluchten (het vliegen op instrumenten in plaats van op het zicht).
Opvallend dat er vandaag zoveel Diamond twins te zien waren. En dan hebben we het nog moeten stellen zonder de PH-MFA, de DA 42 Twin Star van de Martinair Vliegschool. Die hoort ook op Lelystad thuis maar was niet in de lucht vandaag.
Early Birds
Bij de Catalinahangaar had men een open dag voor sponsoren en donateurs. Drukte alom! Wij kozen ervoor om een wat rustigere hangaar op te zoeken.
Op de zaterdagen is de hangaar van Early Birds open voor publiek. De vrijwilligers zijn dan aanwezig om aan de unieke collectie oude vliegtuigen te sleutelen. Ook kan men op verzoek uitgebreid vertellen over de historie van ieder toestel.
Omdat de koffie daar goed smaakt zijn we even een “bakkie gaan doen”. Men was, naast het sleutelen, ook al bezig om plannen te maken voor het bezoeken van evenementen in het komende seizoen. Soesterberg en Texel staan daarbij zeker op het verlanglijstje.
In de hangar was men bezig met de Fokker D.VII replica. Men hoopt de PH-LVA eerdaags weer gereed te hebben om er mee te kunnen vliegen. We kunnen niet wachten!
De PH-FAI had onlangs ook weer gevlogen. Een goed teken. Op de planning staat nu nog een nieuwe prop en het kistje is weer top!
Er wordt aan veel toestellen tegelijk gewerkt. Zo is men bezig met de (N156EB) Morane MS-505 Criquet.
Naar verluid loopt de verkoop van tickets voor de backseat van “Trusty Rusty” ook goed. De eerste boekingen zijn binnen.
Als je de Early Birds bezoekt, vergeet dan niet de kistjes die bij Wings over Holland onderdak vinden. Naast de Mustang staat hier momenteel ook ng de PH-LUS Luscombe 8A en de geheel metaalkleurige (PH-NRD) Nord 1101 Noralpha (c/n 179 ex F-BLLO).
Bezoekers
Een aantal kistjes van andere Nederlandse velden wist Lelystad Airport vandaag te vinden. De PH-LAG was er daar een van. Dit is een Piper Archer II die thuishoort op Seppe. Na een poosje op het platform gestaan te hebben vertrok het dan ook weer richting Breda International Airport.
Twee toestellen vanaf Hilversum kwamen langs voor een of meerdere touch and go’s. De PH-SKM kwam twee keer langs voor een enkele doorstart.
De PH-985 kwam 1x langs vanaf Hilversum en maakte meerdere touch and go’s. Zoals al eerder bij de PH-TAK gemeld, dit toestel vliegt niet zo snel, waardoor de snelheid met andere kisten in het circuit een beetje kan verschillen. Voor alle vliegers houdt dit in opletten! Maar dat een goeie piloot toch altijd al, nietwaar!?
Op Hilversum weet men kennelijk dat het leuk starten en landen is op de nieuwe verbrede baan van Lelystad Airport, want ook de F-GCJD kwam langs. Deze Piper Warrior II is van de Vliegschool Hilversum en kwam via Teuge voor een full stop.
Lokaal verkeer
De term “Lelytown – Helitown” ging vandaag wel weer op. Diverse helikopters waren actief. De PH-JPS en PH-FVD waren op een moment in één plaatje te vangen.
De klassieke De Havilland DH.82A Tiger Moth PH-DLK vertrok voor een vluchtje. Bij binnenkomst kon deze old lady uit 1942 even op de foto gezet worden.
De PH-4Q6 is een Tecnam die nog niet zo lang rondvliegt. Het is als Italiaan binnengekomen, maar inmiddels Nederlands geregistreerd. Vandaag maakte het kistje een paar lokale vluchten.
Het duo N263CD en N264CD was ook in de lucht. Deze twee Cirrussen staan gebroederlijk bij elkaar in een hangaar en worden dor meerdere eigenaren gevlogen. Vandaag wint de N263CD een keer, die mocht op de foto.