AirShowSportvliegtuigen

Focus@: N14JP Beech F33C Bonanza als aerobatic-kist

Zo zie je een Bonanza niet vaak…!

Registratie: N14JP
Type: Beech F33C Bonanza
Constructienummer: CJ-177
Eigenaar: Dakota Aircraft Inc. / Jim Peitz
Locatie: AirVenture, Oshkosh (WI), USA, 2013,2015 & 2017
Bijzonderheden: Dat zie je niet iedere dag! Een Beechcraft Bonanza die door het zwerk huppelt als een losgeslagen Pitts Special! ­čśë Deze Bonanza wordt gevlogen door de Amerikaan Jim Peitz uit South Dakota. Peitz is een zeer ervaren display-piloot met meer dan 14.000 vlieguren op meer dan 100 verschillende types waaronder de legendarische P-51D Mustang.

N14JP Beech F33C Bonanza

De Bonanza is van het model F33C. Dit type is speciaal geschikt gemaakt voor het vliegen van aerobatics. Als krachtbron is in dit toestel een 300 pk (220 kW) sterke Continental IO-550 motor gemonteerd. Daarmee is dit vliegtuig in staat om alle basis aerobatic-manoeuvres uit te voeren zoals loops, point rolls, barrel rolls, snap rolls, Cuban eights en hammerheads.

N14JP Beech F33C Bonanza
N14JP Beech F33C Bonanza

Het model F33C is er een uit de lange serie Bonanza’s, een vliegtuig dat sinds 1947 onafgebroken in productie is. Deze aerobatic-versie is geproduceerd in┬á1970, 1973 tot 1979 en van 1986 tot 1987. In totaal zijn er 118 exemplaren van deze versie gemaakt en het toestel kostte in 1987 USD 184.500,-.

N14JP Beech F33C Bonanza

Omdat de F33C een vrij zeldzame uitvoering is zijn deze modellen op de tweedehands markt nog fors geprijsd en waardevast. Lastig daarbij is wel dat diverse onderdelen voor dit toestel, omdat ze uniek voor dit model zijn, minder makkelijk voorhanden zijn en daardoor duurder.

N14JP Beech F33C Bonanza

De N14JP van Jim Peitz stamt uit 1986. Speciaal voor het kunstvliegen is de F33C voorzien van versterking in de vorm van klinknagels die dichter op elkaar zitten en heeft het een elektrische brandstofpomp. Dit laatste is wel handig als je op z’n kop vliegt, dan blijft de brandstof naar de motor stromen.
Andere verschillen zijn een quick-release handel bij de deur en stoelkussens die verwijderd kunnen worden om eventueel parachutes te kunnen dragen. Verder is het staartstuk verstevigd onder andere door vijf in plaats van drie ribben.

N14JP Beech F33C Bonanza

Jim Peitz oogst veel bewondering tijdens vliegshows met zijn N14JP. Niet veel toeschouwers verwachten dat een dergelijke, fors ogende, sportkist tot deze prestaties in staat is. Om zijn shows extra uitstraling te geven is de N14JP uitgerust met een rookgenerator. Speciale olie wordt in de warme uitlaat gespoten waardoor een fraai wit rookspoor achter de kist ontstaat.

N14JP Beech F33C Bonanza

In Nederland hebben ook 17 Beech F33C Bonanza’s gevlogen. Zij deden dienst bij de RLS, de toenmalige Rijks Luchtvaart School op Eelde. Van deze toestellen (PH-BNA tot -BNR – behalve de Q) is alleen de PH-BNK nog ingeschreven. Dit toestel is gebaseerd op Lelystad Airport en vliegt nog regelmatig.

PH-BNK Beech F33C Bonanza, een van de vroegere RLS-kisten

 

Geef een reactie