02/02/2018 Nieuw gespoten PH-SVZ van Slagboom en Peeters in het zonnetje op Lelystad

PH-SVZ Cessna 550 Citation II/SP

Begin januari was op Lelystad Airport de PH-SVZ aangekomen. De reden van het bezoek was het verkrijgen van een nieuw uiterlijk in de spuithal van QAPS/STTS.

PH-SVZ Cessna 550 Citation II/SP

De PH-SVZ is een Cessna 550 Citation II/SP en hoort thuis op Teuge. Het toestel is daar onderdeel van de vloot van Slagboom en Peeters, een bedrijf dat gespecialiseerd is in survey-flights over de gehele wereld.
De PH-SVZ is in november 2014 aangeschaft en heeft toen nog een tijdje als SE-RIK gevlogen. In 2015 is de registratie PH-SVZ aangebracht.

PH-SVZ Cessna 550 Citation II/SP

Voordat het toestel Nederlands werd geregistreerd was het de SE-RIK en daarvoor de D-CIFA. Op de rode doppen die in de motorgeplaatst zijn is nog de oude Zweedse registratie te lezen.

PH-SVZ Cessna 550 Citation II/SP met SE-RIK op de doppen

Deze Citation heeft aan de rechterkant een speciale uitbouw voor camera’s. Deze kunnen hierdoor recht naar beneden fotograferen.

PH-SVZ Cessna 550 Citation II/SP met de uitbouw voor de camera’s aan de rechterkant

De Citation is inmiddels omgespoten. Het kleurenschema is nog steeds overwegend wit, maar het ziet er weer fris uit.

Zo zag de PH-SVZ er uit voordat het de spuithal in ging (Teuge, oktober 2017)

De kist is alleen nog niet afgeleverd naar Teuge. Er missen namelijk nog een aantal onderdelen. Zo is te zien dat de neus ontbreekt en ook bij de staart ontbreken vitale delen, zoals het richtingsroer.

PH-SVZ Cessna 550 Citation II/SP
PH-SVZ Cessna 550 Citation II/SP

Aan de rechterkant ontbreekt ook nog een paneeltje op de romp, net boven de vleugel.
Omdat men de spuithal weer nodig heeft voor nieuwe klanten is de Citation tijdelijk ondergebracht in de Catalinahangaar ernaast. Vandaag stond de kist echter een tijdje buiten. Dat kwam omdat een van de kisten, die in deze hangaar gestald staat, ging vliegen. Om vrij baan te maken moet de PH-SVZ even wijken.
Hopelijk is deze kist weer snel klaar om te vliegen. Dan kunnen de collega-fotografen op Teuge ook plezier beleven aan het nieuwe uiterlijk van deze mooie bizjet.

De kist die bij de Catalinahangaar naar buiten wilde was de D-ENLG, een Cirrus SR22. Dit toestel staat sinds kort op Lelystad gebaseerd en is in de Catalinahangaar gestald. Na een uurtje kwam de Cirrus weer terug en kon de PH-SVZ ook weer naar binnen. Gelukkig konden we in de tussentijd deze vliegende fotocamera met een mooi zonnetje fotograferen.

D-ENLG Cirrus SR22 gts
D-ENLG Cirrus SR22 gts
D-ENLG Cirrus SR22 gts

Een ander voordeel was dat de nieuw gespoten PH-PBA een beetje zichtbaar was. Het toestel is wel al buiten geweest voor het proefdraaien van de motoren, maar is helaas door ons nog niet in vol ornaat op de foto gezet.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Inburgeringstraject

Afgelopen zaterdag berichtten we al over de Oostenrijkse Diamond DA 62 die eerder die week bij Wings over Holland was aangekomen.

OE-FDR Diamond DA 62 (Lelystad Airport, 27 januari 2018)

Het ging over de OE-FDR. Maar deze Oostenrijker was hier niet voor demonstratiedoeleinden, nee, het toestel was hier om asiel aan te vragen! Wat blijkt, deze Diamond heeft het Nederlanderschap aangevraagd. Dat vraagt om een inburgeringscursus zou je denken. Welnu, het inburgeringsproces is inmiddels in volle gang. Het Oostenrijks paspoort is inmiddels al ingeleverd. Het toestel was deze middag stateloos te zien buiten voor de hangaar bij Wings over Holland (zonder registratie en zonder Oostenrijks vlaggetje in de staart). Binnen afzienbare tijd zal het Nederlanderschap toegekend worden, inclusief een bijbehorende PH-registratie.

(OE-FDR) Diamond DA 62 stateloos zonder registratie
(OE-FDR) Diamond DA 62

Alleen, wat gaat de nieuwe naam worden in Nederland? Oftewel; welke registratie gaat dit toestel krijgen? Da’s ons nog niet bekend. Wel is bekend dat het van een Nederlandse eigenaar is.
Ook is het typeplaatje tijdelijk verwijderd. Hier wordt het nieuwe “paspoortnummer” in gegraveerd. De oude registratie OE-FDR was alleen nog op een klein plaatje onder de staart zichtbaar, onder de plek waar het identificatieplaatje heeft gezeten. Dit zal vermoedelijk nog wel verwijderd worden.

De plek waar het identificatieplaatje moet komen met daaronder (nog) de oude registratie

En als er een schaap over de dam is… Het mooie nieuws is dat er nog twee van deze prachtige vliegtuigen bij Wings over Holland verwacht worden. Eentje dit voorjaar en eentje in het najaar. We wachten met belangstelling af!

Achterin

De reden dat de registratieloze OE-FDR buiten stond had te maken met het feit dat een kist die achteraan in de hangaar stond naar buiten wilde om te vliegen. Eigenlijk net als bij de PH-SVZ. In dit geval ging het om de Focke-Wulf-Piaggio FWP.149D D-EIFE.

D-EIFE Piaggio FWP.149D
D-EIFE Piaggio FWP.149D

Dit toestel vliegt niet erg vaak, maar vandaag dus wel! Na getankt te hebben vertrok het toestel naar de “box” ten westen van het veld om aerobatic manoeuvres uit te voeren. Ondanks het feit dat de D-EIFE best een zware kist is, kan het namelijk prima ingezet worden voor aerobatics.

D-EIFE Piaggio FWP.149D
D-EIFE Piaggio FWP.149D

Bezoekers

De grootste bezoeker voor de lens was de PH-SWN, een Cessna 414. Deze twin hoort thuis op Den Helder. Daar kwam het ook vandaan, maar het maakte daarna een korte lokale vlucht.

PH-SWN Cessna 414A Chancellor

Vanaf Breda kwam de G-GAEE, een Tecnam P2010. Het toestel werd na de landing naast de eerdergenoemde PH-SWN gezet “in front of tower”.

G-GAEE Tecnam P2010

Helikopters

Er gaat vrijwel geen dag voorbij op Lelystad Airport zonder helikopter-movements. Zo ook vandaag. De PH-RIW maakte een lokale vlucht en oefende daarbij het nodige hoover-werk.

PH-RIW Robinson R44 Raven II

De PH-JPS werd ingezet door de politie. Net als op de weg, waar men met onopvallende surveillancewagens opereert, gebeurt dat kennelijk ook in de lucht.

PH-JPS Robinson R44 Raven II

De piloot was in vol ornaat, met helm en overall. De waarnemer had een meer regulier politie-uniform aan met de welbekende gele strepen.

Fokker Three

Fokker Four maakte ook een oefenvlucht. Nou ja, Fokker Four?!? Ze waren vandaag met z’n drieën, eigenlijk Fokker Three dus… 😉

PH-HOL / E-27 Fokker S-11.1 Instructor

In een streaming take-off vertrokken de oude S-11-jes uit het zicht. Vandaag vlogen de PH-HOG, PH-HOK en PH-HOL. Normaal is daar dan nog de PH-AFS bij, maar die bleef op stal vandaag.

PH-HOG / E-39 Fokker S-11.1 Instructor
PH-HOK / E-29 Fokker S-11.1 Instructor

Toren

Inmiddels is donderdag 1 februari de oude top weer op de verhoogde toren teruggeplaatst. Woensdag was er nog sprake van een proefplaatsing, maar inmiddels is het element weer gemonteerd. De nieuwe vorm van de toren is daarmee al goed te zien. Nu is het tijd voor de afwerking. Zo zal bij de Gamma ongetwijfeld nog een flinke pot rode en witte verf gekocht moeten worden! 🙂

Lelystad Tower

Rond mei van dit jaar moet de havendienst hun verhoogde zetel in gebruik kunnen nemen.

Lelystad Tower

Geef een reactie