Vandaag was de PH-4N3 vliegend te zien. Een van de Balckshape Prime toestellen van Air Combat Europe. Op zich niet bijzonder, zo lijkt het, maar deze kist is ontdaan van zijn Nederlandse roundels.
De registratie staat er nu met dikke zwarte letters en cijfers op, niet meer zo sierlijk zoals het er voorheen op stond. Ook zijn de oranje stickers op de vleugeltips verwijderd. Deze liepen door in een donkergrijze bestickering van de voorkant van de hoofd- en staartvleugel. Ook dit grijs is verdwenen. Dit met uitzondering van de staartvleugeltip aan der rechterkant, die is nog wel oranje.
Hieronder de PH-4N3 bij binnenkomst in maart 2016, na de bestickering in mei 2016 en zoals het toestel er nu uitziet. Zoek de verschillen!
Dit toestel voor overwintering naar Italië geweest. Ik vermoed dat het voor onderhoud terug is geweest naar de fabriek in Monopoli in de laars van Italië. Op 18 november 2017 is het kistje hiernaartoe vertrokken en op 25 januari 2018 is het weer op Lelystad Airport aangekomen.
Even de D-EVEN
Even over de D-EVEN. De D-EVEN staat alweer even op Lelystad Airport. Meestal staat de kist evenwel buiten bij Air Waterland. Zij hopen het kistje even aan een nieuw baasje te helpen. Als de kist buiten staat dan trekt men even een pyjama over de cockpit heen. Evengoed goeie vrienden hoor, maar even een leuke foto maken is er dan even niet bij…
Vandaag was het even anders! Bij Air Waterland werd het toestel even gestart en de D-EVEN mocht even een klein stukje taxiën. En dat ging heel bedreven. Dit alles waarschijnlijk om even te controleren of de motor nog wel evenwichtig liep. Dat was dus even een belevenis!
Daarom snel even gestopt en even een paar foto’s van de D-EVEN gemaakt. Die zijn even in dit artikeltje bijgevoegd. Dat u het even weet! 😉
Bezoekers
Een paar bezoekende kisten, afkomstig van Hilversum en Teuge. De PH-VHC maakte een paar touch and go’s en vertrok spoorslags weer. Later arriveerde vanaf datzelfde veld de PH-HBW. Dit is een moderne Cessna 172S Skyhawk.
De G-BAJE vertrok vanaf Lelystad terug naar zijn thuisbasis Hilversum. De kist heeft een tijdje vanaf Lelystad gevlogen. Kennelijk had het toestel heimwee en mocht het naar “huis”.
Op Teuge hoort de PH-AVB thuis. Ook dit is een Cessna 172. Dit toestel is voorzien van een dieselmotor en maakt daardoor minder geluid dan wanneer er een standaard Continental motor is gemonteerd.
Helaas nog wel een mooie bezoeker gemist in de vorm van de D-CHIP. Deze Cessna CitationJet 3 bizzer kwam vanaf Le Bourget en vertrok weer naar Stuttgart. Jammer, geen plaatje…
Locals
Van het lokale verkeer hadden we natuurlijk al de PH-4N3 genoemd. Ook noemenswaardig was de PH-GGG. Deze turbo Arrow IV vliegt niet zo vaak. Vandaag vertrok het voor een lokale vlucht van een uurtje.
Een nog korter vluchtje maakte de PH-IIS. Deze Socata TB-9 Tampico van de AIS Flight Academy maakte welgeteld één enkel circuitje. Waarom dan toch vermelden? Welnu, heet was een first solo. Altijd leuk en vooral spannend voor de first-time Pilot in Command.
Als laatste local is de PH-PLP op de foto gezet. Deze Vans RV-7 met Polly Grey in de staart en de bijnaam MissBehave maakte ook een locale vlucht.
Terminal
De bouw van het nieuwe terminalgebouw op Lelystad Airport vordert gestaag. Inmiddels is men tot de eerste verdieping opgeklommen. Het terrein aan de land- en airside lijkt zo goed als klaar. Parkeerplaatsen voor auto’s zijn gemaakt en ook het platform voor de passagiersvliegtuigen is aanwezig, inclusief platformverlichting.
Seagull formation
Vandaag een formatielanding van de Seagull-formation. Nee, niet de formatie met de Duitse Focke-Wulf FWP-149D’s, maar levende seagulls, zeemeeuwen.
Deze beesten verkiezen in redelijke aantallen het vliegveld om te komen pieren-trappelen. Deze twee meeuwen waren kennelijk niet hongerig, want zij besloten om een “sit-in” te houden op de taxibaan. Dit duurde uiteraard tot de eerstvolgende kist die voorbijkwam. Geërgerd schoven ze een klein stukje op om daarna weer neer te strijken.
2 gedachten over “05/02/2018 “EVEN” op Leystad Airport”
En bij de D-EVEN moest de motor even lopen voor een compressie test. Hij is verkocht, er moet nog wel even wat aan gedaan worden, maar binnenkort wordt EHTE zijn nieuwe thuisbasis.
Dank Reinoud dat je dit even meldt! 😉
Groet,
Berend Jan Floor