07/02/2018 Libyan Air Force, Forces Armées du Burundi of een Duitse sportkist op Lelystad Airport?

D-EMEO / 407 SIA-Marchetti SF-260WL

Wat stond er nu vandaag op het platform van Lelystad Airport? Een kistje van de Libische luchtmacht? Of een toestel van de Forces Armées du Burundi? Of toch maar “gewoon” gewoon een Duitse sportkist? Allemaal goed!
Vandaag was de D-EMEO op bezoek. Dit is een SIAI-Marchetti SF-260WL (Warrior). Dat is een militaire versie van de SF-260C. Dit toestel wijkt af van de civiele variant van dit model door ophangpunten onder de vleugels en een bijbehorend wapenpaneel in de cockpit.

Het aparte wapen-paneeltje in de D-EMEO

Dit toestel is op 6 januari 1980 afgeleverd aan de luchtmacht van Libië. Daar kreeg het de registratie 407 nadat het eerst de Italiaanse testregi I-RAIT heeft gehad.

D-EMEO / 407 SIA-Marchetti SF-260WL

De luchtmacht van Libië had wel 240 van deze toestellen in bestelling, onder meer voor opleidingen, verbindings- en verkenningsvluchten. Een aantal zouden in licentie in Libië zelfgebouwd worden.
Door het Amerikaanse handelsembargo liep dit vertraging op. Een deel van de instrumenten was Amerikaans en moest vervangen worden door apparatuur van Franse makelij. Hoeveel toestellen er uiteindelijk in dienst zijn (geweest) is niet exact bekend.

D-EMEO / 407 SIA-Marchetti SF-260WL

De 407 werd in Libië gebruikt totdat er 260 uur op de teller stond. Daarop werd het toestel na groot onderhoud gereed gemaakt om geleverd te worden aan Burundi. Vanwege vriendschappelijke betrekkingen schonk Gaddafi deze kist aan de Forces Armées du Burundi.
In Burundi werd het toestel voorzien van het civiele kenmerk 9U-ZRD. Uiteindelijk vloog men in Burundi met het toestel nog eens 340 uur, voornamelijk voor VIP-transporten.
De luchtmacht van Burundi stelt niet veel voor. Men heeft tussen de 10 en 15 toestellen, waaronder een paar helikopters en een Dakota. Het is vrijwel zeker dat niet alle toestellen luchtwaardig zijn. Daardoor is dit niet echt een luchtmacht die zijn tanden kan laten zien.

D-EMEO / 407 SIA-Marchetti SF-260WL

In 2001 moest men dan ook afscheid nemen van de hier afgebeelde SF-260WL. Het toestel was niet meer luchtwaardig, onderdelen en financiën ontbraken. Het toestel is geveild en kwam in Italië terecht voor restauratie die pas eind 2011 plaatsvond. Op 12 juli 2012 was het toestel weer luchtwaardig en ontving het de Duitse registratie D-EMEO.

Roundel Libië
Roundel Burundi

De D-EMEO heeft nog de Libische registratie 407 op de romp staan en een roundel die volgens mij fake is, in elk geval niet van Libië of Burundi.

Een fake-roundel, maar wel de echte oude Libische registratie 407 op de romp

Het toestel is sinds 23 november 2012 eigendom van Cuban8 GmbH uit Augsburg. De twee eigenaars daarbij zijn Markus Jäcklin en Dr. Ing. Emanuel von Kienlin. Het logo van Cuban8 is in de staart aangebracht.

Het logo van Cuban8 in de staart van de D-EMEO

De D-EMEO is gebaseerd op Augsburg (EDMA) en daar kwam het vandaag ook vandaan. Al met al een bezoeker met een verhaal!

Overige bezoekers

OO-TMX Piper PA-28-161 Warrior III

Vanuit Antwerpen verscheen de OO-TMX. In de staart van deze Piper Warrior III staat BAFA. Dat staat voor Ben-Air Flight Academy NV (BAFA) en dat is een Belgische luchtvaartschool voor lijn-, beroeps- en privaatpiloten op – je raadt het al – Antwerpen.

OO-TMX Piper PA-28-161 Warrior III

Overige bezoekers waren minder spraakmakend en kwamen van diverse Nederlandse velden. Van Stadskanaal arriveerde de PH-3Y5 Zenair CH 601 XL Zodiac (geen foto). Ook geen foto van de PH-SKE Cessna 172P vanaf Hilversum. Wel op de foto de PH-VOP, eveneens een Cessna 712 vanaf Hilversum.

PH-VOP Cessna 172R Skyhawk

Thuishorend op Budel, maar vandaag afkomstig vanaf Ameland was de PH-ARI. Deze CzechSport SportCruiser deed een rondje Nederland: Budel -> Midden Zeeland -> Ameland -> Lelystad Airport -> Budel.

PH-ARI CzechSport SportCruiser

Nog een bezoekende Cessna 172, de PH-CVT van Teuge. Dit toestel kwam op bezoek bij HeliCentre. Deze Cessna is uitgerust met een Thielert dieselmotor.

PH-CVT Cessna 172P Skyhawk

Robinson R66 Turbine

PH-HCE Robinson R66 Turbine op snelheid

De PH-HCE is de enige Robinson R66 met turbinemotor in Nederland. Deze wentelwiek maakte een oefenvlucht en kwam een paar keer met een flink vaartje voorbij zetten. Het leverde in elk geval een paar plaatjes op ven de fraaie metallic-blauw helikopter van HeliCentre.

Blackshapes

PH-4N3 Blackshape Prime BS-100

Ook vandaag waren de Blackshapes van Air Combat Europe weer actief. De PH-4N3 en PH-4N3 vlogen lokale vluchten. Air Combat Europe heeft overigens gemeld dat beide kisten inderdaad voor modificaties naar de fabriek in Italië terug zijn geweest en dat de PH-4N3 binnenkort weer zijn Nederlandse roundels terugkrijgt.

PH-4N3 Blackshape Prime BS-100
PH-4N4 Blackshape Prime BS-100

Ultralights

Er zijn naast de Blackshapes nog altijd een aantal andere (snelle) ultralights op Lelystad Airport aanwezig. De PH-4Q6 is een van de nieuwste op het veld.

PH-4Q6 Tecnam P92 Echo Super

Een andere Tecnam is de PH-3P6. Deze P92 heeft een intrekbaar landingsgestel. Dit was al vroeg ingetrokken, zodat er een mooi clean plaatje te maken was tijdens het uitklimmen van dit kistje.

PH-3P6 Tecnam P 92-2000 RG met de wielen in

Overige locals

Er vlogen vandaag genoeg kisten. Vanwege het mooie vliegweer waren diverse toestellen op de baan te vinden. In de fotogalerij hieronder een selectie van wat er zoal te zien was.

Fotogalerij

Toren

Lelystad Tower in de steigers

Tot slot nog even een blik op de vernieuwde toren. Vandaag is begonnen met het plaatsen van een steiger om de toren heen. Zo kan men gemakkelijk het object aan de buitenkant afwerken.

Lelystad Tower

4 gedachten over “07/02/2018 Libyan Air Force, Forces Armées du Burundi of een Duitse sportkist op Lelystad Airport?

  1. Leuk vliegtuig. Ik zag het op 9 februari ook vertrekken vanaf Lelystad. De roundel heeft de kleuren van de Duitse vlag, het is dus inderdaad geen officiele roundel.

Laat een reactie achter bij Henk van CapelleReactie annuleren