We gaan vandaag even in reprise met de SIAI-Marchetti SF-260WL Warrior. Dit toestelletje – met een Libische en Burundische historie – hebben we gisteren al uitvoerig besproken. De afgelopen nacht heeft het doorgebracht op het Polderbeton van Lelystad Airport.
Via internet hadden de vliegers van Cuban8 een reactie op het artikel van gisteren gegeven, ze waren verrast door de detailinfo en meldden ook dat ze later deze dag zouden vertrekken.
Gisteren was het toestel binnen gekomen vanuit Augsburg en vandaag stond aan het einde van de middag een vlucht richting Hamburg (EDDH) op het programma.
Terwijl de SF-260WL nog op het platform stond te wachten op de aankomst van de vliegers zijn we nog een keer rond de kist gelopen. Vooral hebben we gekeken of er nog iets zichtbaar is van de ophangpunten voor bewapening onder de vleugels. Dat is niet meer te zien, of het moet zijn onder een klein langwerpig stukje plaatwerk.
Verder is alleen een punt voor de krik te zien en een pijpje om brandstof te lozen. Ook is te zien dat de registratie onder de rechtervleugel al bijna geheel is weggesleten.
Een ander interessant punt is de rode band die om de romp zit. Hieraan zitten twee plugjes aan weerszijden van de romp die een static port afdekken. Een static port is nodig om de instrumenten als hoogtemeter en variometer te voorzien van de omgevingsluchtdruk.
Dit is essentieel om deze instrumenten te laten functioneren. Door ze af te dekken met een plug voorkomt men dat er vuil of vocht in komt. Een static point is overigens altijd haaks geplaatst op de bewegingsrichting van het toestel, er mag juist geen lucht(druk) inkomen door de beweging van het vliegtuig zelf.
Het toestel heeft, zoals eerder gemeld een militaire achtergrond. Dat is nog goed te zien op een aantal punten. Zo is er op diverse plekken benodigde informatie op het toestel aanwezig. Op de klep op de wielpoot is bijvoorbeeld te zien hoeveel druk er op de schokbreker moet staan en op de velg hoeveel druk er in de band moet zitten. Dat scheelt weer het instructieboekje raadplegen! 😉
Ook de uitrusting van de vliegers is semi-militair te noemen. Men vliegt in overalls met stoere emblemen en heeft tijdens het vliegen een parachute om.
De helmen zijn eveneens op een militaire leest geschoeid. Deze zijn fraai beschilderd met het Cuban8-logo en hebben een donker vizier.
De vliegers maken – zoals eerder gemeld – deel uit van Cuban8 (www.Cuban8.de), een vereniging van zes vliegers met allen uitgebreide civiele of militaire vliegervaring. Twee van hen waren naar de RAI in Amsterdam, vermoedelijk naar de beurs die daar gehouden werd over audiovisuele middelen. Tegen het einde van de middag arriveerden de vliegers per taxi weer op het veld.
Er moest nog even getankt worden en daar kon even de hand van de mannen geschud worden. Gelijk het verzoek of we wat foto’s van de vliegers bij hun kist wilden maken en die opsturen. Uiteraard geen probleem!
Als tegenprestatie hebben we de vliegers verzocht om een rondje over het platform te maken om zo het toestel met de zon in de rug optimaal te kunnen fotograferen. Ook dat was geen probleem! 😉
Na het ererondje werd koers gezet richting S1 om vanaf daar baan 23 op te lijnen. Vervolgens werd richting de – inmiddels laagstaande – avondzon gevlogen, hetgeen wel het nodige tegenlicht voor de foto opleverde. Daarna ging het met een gangetje van 175 knopen op 4.900 voet richting Hamburg.
Ballet-duet
Aan het einde van de middag meldde POLICE01 zich op de radio. Dat is de PH-PXA. Deze Eurocopter EC135 P2+ van de politie kwam om wat oefeningen in het circuit te doen. Geen bijzondere situatie, dit gebeurt wel vaker.
Echter… binnen de minuut meldde ook POLICE03 zich. Dit is de PH-PXC. Ook dit toestel wilde oefenen boven het veld.
Gevolg was dat beide heli’s bij het heli aimingpoint te zien waren. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit eerder twee politieheli’s naast elkaar in de lucht heb gezien. Een leuk verschijnsel dus!
Het leverde een aantrekkelijke balletvorstelling op, een duet waarbij dan weer de PXA, dan weer de PXC het luchtruim koos om daarna weer te landen naast de andere ballerina. Na een aantal minuten naast elkaar gedobberd te hebben vertrok de POLICE01 alweer. Even later vertrok ook de tweede helikopter en keerde de rust weer.
Bezoeker
De OO-KLX is een Piper PA-28-181 Archer III. De thuisbasis van dit mooi gespoten toestel is Keiheuvel. Daar kwam het dan ook vandaan vandaag. Dit toestel vliegt al langer van dit veld, eerst nog met de voormalige Franse registratie F-GVJR. Tegenwoordig vliegt het dus met een Belgisch kenmerk.
Toren
De steigerbouwers zijn vandaag weer een stukje opgeschoten. Er zijn ten opzichte van de vorige dag weer een paar lagen bijgekomen, op weg naar de top!
Overig verkeer
Verder nog een paar andere toestellen voor de lens gehad. Deze toestellen zijn allemaal gebaseerd op Lelystad Airport. In de fotogalerij zijn ze afgebeeld.
Fotogalerij