Focus@: G-AEBJ Blackburn B-2, het enige nog vliegende exemplaar

G-AEBJ Blackburn B-2

Registratie: G-AEBJ
Type: Blackburn B-2
Constructienummer: 6300/8
Eigenaar: BAe Systems (Operations) Ltd., Farnborough (UK)
Locatie: Old Warden, 6 september 2015 en 4 september 2016
Bijzonderheden: De Blackburn B-2 is een dubbeldekker met een metalen romp. Dit in tegenstelling tot tijdgenoten die doorgaans bekleed waren met linnen en deels metaal. Het toestel, gebouwd door de Blackburn Aeroplane & Motor Company, vloog voor het eerst in 1931 en is een doorontwikkeling van de Blackburn Bluebird IV trainer. Een andere bijzonderheid van dit toestel is dat de vleugels naar achteren geklapt kunnen worden, wat opslag in een hangaar efficiënt maakt.

G-AEBJ Blackburn B-2

In de jaren tussen de twee wereldoorlogen was er in Engeland grote behoefte aan militaire vliegers. Blackburn richtte zich met de B-2 dan ook op luchtmachten die met dit toestel wilden gaan vliegen. Zo is het prototype (G-ABWI) naar Portugal verscheept om daar voor de strijdkrachten te demonstreren.
Nu is de Blackburn B-2 een type waarbij de twee inzittenden naast elkaar zitten (side-by-side). De Portugezen waren op zoek naar een trainer in tandem-opstelling, waarbij de vliegers achter elkaar zitten. Hoewel het toestel technisch voldeed koos men daardoor toch voor de tijdgenoot, de De Havilland DH.82 Tiger Moth.

G-AEBJ Blackburn B-2

Ook lukte het niet om de Blackburn bij de Royal Air Force (RAF) aan de man te brengen. Wel was er behoefte aan civiele opleidingstoestellen. In het kader van het RAF expansion scheme leidden zij vliegers op voor de RAF. Blackburn bezat zelf een tweetal vliegscholen, op Brough Aerodrome en op London Air Park in Hanworth. Tussen 1931 en 1937 werden er daarom voor deze vliegscholen 41 exemplaren gebouwd. Inclusief het prototype is de productie van de Blackburn B-2 daardoor op 42 eenheden blijven steken.

G-AEBJ Blackburn B-2

Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werden alle B-2’s samengevoegd op Brough, alwaar de No 4 Elementary Flying Training School werd opgericht. De Blackburns werden voorzien van gele kleuren op de romp met RAF roundels en gecamoufleerde bovenkanten van de vleugels. Dit was de standaarduitrusting van Britse opleidingstoestellen uit die tijd.
Vanaf 1942 zijn de overgebleven Blackburn B-2’s ingedeeld bij het Air Training Corps. Uiteindelijk zouden maar twee luchtwaardige Balckburn B-2 toestellen het einde van de Tweede Wereldoorlog halen. Een daarvan is in 1951 gecrasht en de andere (G-AEBJ) is in eigendom gebleven van de Blackburn.

G-AEBJ Blackburn B-2

De Blackburn Aeroplane & Motor Company is opgericht in 1914 door Robert Blackburn. Twee jaar later werd een fabriek geopend op Brough waar zijn broer Norman de directeur was. De naam werd veranderd in Blackburn Aircraft Ltd. in 1939. In 1963 verdween de naam Blackburn toen de activiteiten ondergebracht werden in Hawker Siddeley en Bristol Siddeley. Hawker Siddeley ging op zijn beurt weer op in het huidige British Aerospace (BAe). Dit maakt dat BAe Systems (Operations) Ltd. op Farnborough de huidige eigenaar is van de enige overgebleven luchtwaardige Blackburn B-2 G-AEBJ.

G-AEBJ Blackburn B-2

De G-AEBJ is nummer 37 van de 42 en is in 1936 gebouwd. Het constructienummer van dit toestel is 6300/8. Op 4 februari 1936 is het ingeschreven op naam van de vliegschool Flying Training Ltd. op London Air Park. Als krachtbron heeft dit toestel een De Havilland Gipsy Major 1F motor. Deze viercilinder motor met aluminium cilinderkoppen is goed voor 145 pk (108 kW). Oorspronkelijk zat er een Hermes IVA motor in dit toestel, maar die is na de Tweede Wereldoorlog vervangen door de Gipsy Major.
BAe heeft de G-AEBJ ondergebracht bij de Shuttleworth Collection op Old Warden. Daar is het toestel in goede handen. Hier wordt het toestel in optimale conditie gehouden en wordt het geregeld ingezet tijdens de vliegdagen op dit museum-veld. Op alle overige dagen is dit toestel te bekijken in een van de museumhangaars op dit veld.
In september 2015 werd de G-AEBJ vliegend gezien. Behoedzaam werd het toestel begeleid naar het begin van de baan.

G-AEBJ Blackburn B-2 wordt onder begeleiding behoedzaam naar de baan gebracht

Eenmaal in de lucht werd er lekker sportief mee gevlogen. Loopings hoorden ook bij!

G-AEBJ Blackburn B-2 maakt een looping

In 2016 waren we ook  in september op Old Warden. Toen vloog de G-AEBJ helaas niet. De Blackburn B-2 stond toen – ietwat roemloos – in een hoek van een hangaar weggestoken.

G-AEBJ Blackburn B-2 in de hangaar in september 2016

Er bestaat nog overigens een ander overgebleven Blackburn B-2. Die is alleen verre van luchtwaardig. De romp van dit toestel is te vinden in het South Yorkshire Aircraft Museum in Engeland.  Dit toestel draagt twee registraties te weten G-ACBH en G-ADFO en heeft nog zijn originele kleuren.

Geef een reactie