AlgemeenHomebuiltSportvliegtuigenUltralights

12/02/2018 Nieuwe Dyn’Aero MCR-4S PH-REH op Lelystad Airport

PH-REH Dyn’Areo MCR-4S

Een nieuwe kandidaat voor het Nederlandse register bij Air Waterland vandaag. De PH-REH, een Dyn’Aero MCR-4S met constructienummer 0603-82, was in november 2017 al binnengekomen op Lelystad Airport, toen nog als OY-PIA.

Het identificatieplaatje van de OY-PIA is inmiddels verwijderd (19 januari 2018)
(OY-PIA) Dyn’Aero MCR-4 nog geheel wit op 19 januari 2018
PH-REH Dyn’Areo MCR-4S

In de tussenliggende tijd is het toestel ontdaan van striping en registratie. Air Waterland neemt dit toestel grondig onder handen, zo krijgt onder andere het instrumentarium een update. Het complete interieur is er momenteel uit, dus het duurt ook nog wel even voordat dit toestel weer gaat vliegen.

PH-REH Dyn’Areo MCR-4S is van zin interieur ontdaan
PH-REH Dyn’Areo MCR-4S

Ook het papierwerk voor de PH-REH moet nog afgehandeld worden. Maar met het aanbrengen van een nieuwe, bescheiden striping is ook gelijk het toekomstige kenmerk geplaatst.

PH-REH Dyn’Areo MCR-4S
PH-REH Dyn’Areo MCR-4S
PH-REH Dyn’Areo MCR-4S

De PH-REH is in het Nederlands register in gezelschap van een viertal andere Dyn’Areo MCR-4S toestellen, te weten de PH-CRM, PH-MTM, PH-PAL en PH-SKY. Hieronder drie van de vier Nederlandse MCR-4S:

PH-MTN Dyn Aero MCR 4s
PH-PAL Dyn’Aero S MCR 4S
PH-SKY Dyn’Aero S MCR 4S

Bij Air Waterland staat momenteel ook de PH-RCF voor de deur. Dit toestel zal daarom vermoedelijk ook eerdaags de vloot van e eigenaar KN Singles & Twins gaan verlaten. De laatste maanden zijn meer toestellen van Singels & Twins door Air Waterland aan een nieuwe eigenaar geholpen. (PH-BVL, PH-EDD, PH-SET).

PH-RCF Reims/Cessna F172N Skyhawk II, binnenkort naar een nieuwe eigenaar?

Op oorlogssterkte

PH-4N3, PH-4N4, PH-4P4, en PH-4Q1 Blackshape Prime BS-100

De vloot van Air Combat Europe is weer op “oorlogssterkte”. De PH-4N3 en PH-4P4 hebben verblijf bij de fabriek in Italië achter de rug. De PH-4N3 was daarbij ontdaan van zijn roundels en had een andere belettering gekregen voor wat betreft de registratie.

PH-4N3 Blackshape Prime BS-100 heeft weer zijn vertrouwde belettering terug

Inmiddels is alles weer als vanouds. De PH-4N3 heeft zijn Nederlandse roundel weer terug en de registratie staat er ook weer met meer gestileerde letters en cijfers op.

PH-4N4, PH-4P4 en PH-4Q1 Blackshape Prime BS-100

Vandaag stond de hangaar even open en konden alle vier de toestellen (PH-4N3, PH-4N4, PH-4P4 en PH-4Q1) in een foto gevangen worden.

PH-4N4 en PH-4P4 Blackshape Prime BS-100
PH-4Q1 Blackshape Prime BS-100

Yaks in onderhoud

PH-DTX Yakovlev Yak-52

Bij Wings over Holland werd druk gesleuteld aan de aanwezig Yakovlev Yak-52 toestellen van The Dutch Thunder Yaks. Bij de PH-DTX gaat dat zo ver dat de Vedeneyev M14P motor tijdelijk is verwijderd. Deze lag naast het toestel. Dit motorblok met 9 cilinders is goed voor 360 pk (268 kW).

PH-DTX Yakovlev Yak-52
Het Vedeneyev M14P motorblok van de  Yakovlev Yak-52 met zijn 9 cilinders in een ster-vorm

Naast de motor waren er nog meer onderdelen van het toestel verwijderd. Een voorbeeld daarvan waren de stoeltjes van de vliegers.

Stoeltje uit de PH-DTX Yakovlev Yak-52

Terug naar het Gooi

De PH-MBW vertrok vandaag terug naar het Gooi. Deze Fuji heeft een lang verleden met Lelystad Airport. Het maakte vroeger deel uit van de vloot lesvliegtuigen van de Martinair Vliegschool. De Fuji’s werden indertijd vervangen door de American General AG-5 Tigers. Deze zijn op hun beurt weer opgevolgd door de huidige Socata TB-10/20’s. De PH-MBW hoort thuis op Vliegveld Hilversum en heeft een aantal dagen op Lelystad doorgebracht voor onderhoud.

PH-MBW Fuji FA200-160 Aero Subaru

Knap steigerwerk

Lelystad Tower

De steigers rondom de opgehoogde verkeerstoren zijn gereed. De hele toren is inmiddels omsloten door een labyrint van stalen buizen en op zijn tijd houten planken. Nu dit klaar is kan het afwerken aan de buitenkant aanvangen. Nog best een klus lijkt me. Rond mei zou dit allemaal gereed moeten zijn en is het de bedoeling dat de opgehoogde toren in gebruik wordt genomen.

Lelystad Tower geheel in de steigers

Ook aan de overkant zitten de bouwlieden niet stil langzaam beginnen de contouren van de nieuwe terminal vorm te krijgen.

Terminal in aanbouw

Een gedachte over “12/02/2018 Nieuwe Dyn’Aero MCR-4S PH-REH op Lelystad Airport

Geef een reactie