Een nieuwe kandidaat voor het Nederlandse register bij Air Waterland vandaag. De PH-REH, een Dyn’Aero MCR-4S met constructienummer 0603-82, was in november 2017 al binnengekomen op Lelystad Airport, toen nog als OY-PIA.
In de tussenliggende tijd is het toestel ontdaan van striping en registratie. Air Waterland neemt dit toestel grondig onder handen, zo krijgt onder andere het instrumentarium een update. Het complete interieur is er momenteel uit, dus het duurt ook nog wel even voordat dit toestel weer gaat vliegen.
Ook het papierwerk voor de PH-REH moet nog afgehandeld worden. Maar met het aanbrengen van een nieuwe, bescheiden striping is ook gelijk het toekomstige kenmerk geplaatst.
De PH-REH is in het Nederlands register in gezelschap van een viertal andere Dyn’Areo MCR-4S toestellen, te weten de PH-CRM, PH-MTM, PH-PAL en PH-SKY. Hieronder drie van de vier Nederlandse MCR-4S:
Bij Air Waterland staat momenteel ook de PH-RCF voor de deur. Dit toestel zal daarom vermoedelijk ook eerdaags de vloot van e eigenaar KN Singles & Twins gaan verlaten. De laatste maanden zijn meer toestellen van Singels & Twins door Air Waterland aan een nieuwe eigenaar geholpen. (PH-BVL, PH-EDD, PH-SET).
Op oorlogssterkte
De vloot van Air Combat Europe is weer op “oorlogssterkte”. De PH-4N3 en PH-4P4 hebben verblijf bij de fabriek in Italië achter de rug. De PH-4N3 was daarbij ontdaan van zijn roundels en had een andere belettering gekregen voor wat betreft de registratie.
Inmiddels is alles weer als vanouds. De PH-4N3 heeft zijn Nederlandse roundel weer terug en de registratie staat er ook weer met meer gestileerde letters en cijfers op.
Vandaag stond de hangaar even open en konden alle vier de toestellen (PH-4N3, PH-4N4, PH-4P4 en PH-4Q1) in een foto gevangen worden.
Yaks in onderhoud
Bij Wings over Holland werd druk gesleuteld aan de aanwezig Yakovlev Yak-52 toestellen van The Dutch Thunder Yaks. Bij de PH-DTX gaat dat zo ver dat de Vedeneyev M14P motor tijdelijk is verwijderd. Deze lag naast het toestel. Dit motorblok met 9 cilinders is goed voor 360 pk (268 kW).
Naast de motor waren er nog meer onderdelen van het toestel verwijderd. Een voorbeeld daarvan waren de stoeltjes van de vliegers.
Terug naar het Gooi
De PH-MBW vertrok vandaag terug naar het Gooi. Deze Fuji heeft een lang verleden met Lelystad Airport. Het maakte vroeger deel uit van de vloot lesvliegtuigen van de Martinair Vliegschool. De Fuji’s werden indertijd vervangen door de American General AG-5 Tigers. Deze zijn op hun beurt weer opgevolgd door de huidige Socata TB-10/20’s. De PH-MBW hoort thuis op Vliegveld Hilversum en heeft een aantal dagen op Lelystad doorgebracht voor onderhoud.
Knap steigerwerk
De steigers rondom de opgehoogde verkeerstoren zijn gereed. De hele toren is inmiddels omsloten door een labyrint van stalen buizen en op zijn tijd houten planken. Nu dit klaar is kan het afwerken aan de buitenkant aanvangen. Nog best een klus lijkt me. Rond mei zou dit allemaal gereed moeten zijn en is het de bedoeling dat de opgehoogde toren in gebruik wordt genomen.
Ook aan de overkant zitten de bouwlieden niet stil langzaam beginnen de contouren van de nieuwe terminal vorm te krijgen.
Een gedachte over “12/02/2018 Nieuwe Dyn’Aero MCR-4S PH-REH op Lelystad Airport”
Joris Schouten