16/02/2018 N162AW Piper Super Cub met ballonbanden op Lelystad Airport

N162AW Piper PA-18-150 Super Cub

Gisteren, aan het einde van de middag was hij al binnengekomen, de N162AW. Dit is een Piper PA-18-150 Super Cub. Hoewel de Piper Super Cub al een echte klassieker is, is dit toestel nog relatief nieuw. Met een constructienummer 18-8109082 duidt dit op het bouwjaar 1981.

N162AW Piper PA-18-150 Super Cub

De Super Cub was gisteren van Elstree (EGTR) in de UK vertrokken en had een tussenlanding gemaakt in Le Touquet (LFAT). Kennelijk lag Lelystad niet helemaal in de planning want het kistje is gisteren Lelystad voorbijgevlogen richting Meppel. Daar is het omgekeerd en heeft het een nachtstop op Lelystad Airport gemaakt.

N162AW Piper PA-18-150 Super Cub
N162AW Piper PA-18-150 Super Cub

Na deze nachtstop ging het rond 10:00u alweer op weg naar het noorden, bestemming JadeWeser Airport (EDWI) bij Wilhelmshaven in Duitsland. Het lijkt er daarmee op dat deze kist op een afleveringsvlucht is naar het (koude) noorden.
Grappig aan dit kistje waren de enorme ballonbanden. Deze zogenaamde tundra-banden maken het toestel geschikt voor landingen in ruig en drassig terrein. In Europa kom je een dergelijke uitvoering niet vaak tegen. In bijvoorbeeld het ruige Alaska des te meer.

N162AW Piper PA-18-150 Super Cub met zijn enorme tundrabanden

Ook had dit toestel een travel-pod onder de romp. Hierin kon het nodige aan bagage meegenomen worden.

N162AW Piper PA-18-150 Super Cub

Voor optimaal zicht had deze Piper Cub ook een neerklappend deurtje dat dan plexiglas is uitgevoerd. Zo is optimaal zicht naar beneden verzekerd. Kortom een Super (Cub) leuke bezoeker! 🙂

N162AW Piper PA-18-150 Super Cub
N162AW Piper PA-18-150 Super Cub
N162AW Piper PA-18-150 Super Cub
N162AW Piper PA-18-150 Super Cub

Apache

Tijdens het warmdraaien van de N162AW was het even tijd voor een pauzeprogramma. En wat voor een! Geheel onverwachts verzorgde daar een Boeing AH-64DN Apache van de Koninklijke Luchtmacht een low pass over baan 23.

Q-29 Boeing AH-64DN Apache KLu

Het bleek te gaan om de Q-29. De navigator voorin zwaaide vrolijk naar de camera. Een super geslaagd intermezzo!

Q-29 Boeing AH-64DN Apache KLu

Bioflight

Op het platform was de OY-MIS nog aanwezig. Het toestel stond gereed voor een nieuwe fotovlucht voor zijn werkgever Bioflight. Nadat de crew gearriveerd was werd de kist opgestart, een proces dat bij dit vliegtuig minutenlang duurt. Vermoedelijk vanwege het opstarten van de computers en het verkrijgen van de juiste GPS-fix voor de computer-navigatie.

OY-MIS Vulcanair P.68C

Toen dat allemaal achter de rug was taxiede het toestel uit voor een nieuwe lange survey-vlucht.

OY-MIS Vulcanair P.68C

Van Breda / Seppe

De PH-YAK hoort thuis op Breda / Seppe. Deze Yakovlev Yak-52 maakt deel uit van het vliegend Museum aldaar. De piloot was onder de indruk van de nieuwe baan op Lelystad, die hij kennelijk voor het eerst onder de voeten… eh… wielen kreeg. Hij complimenteerde over de radio de havendienst er mee. 😉

PH-YAK Yakovlev Yak-52

De PH-YAK is hier vermoedelijk voor onderhoud, wat bij Wings over Holland plaatsvindt met meer Nederlands geregistreerde Yak-52’s. De PH-DTX, die twee dagen geleden nog zonder motor stond bij Wings over Holland, is inmiddels alweer in de opbouwfase. De stermotor is alweer gemonteerd.

PH-DTX Yakovlev Yak-52 heeft zijn motor alweer gemonteerd

Nog een bezoeker die van Breda / Seppe kwam was de PH-VSQ. Dit is een APEX Robin DR.400/135Cdi EcoFlyer. Later vertrok het toestel weer richting Brabant.

PH-VSQ APEX Robin DR.400/135CDi EcoFlyer

Nog een Robin

Een tweede Robin EcoFlyer was de PH-SVT. Deze Robin DR.400/135Cdi hoort thuis op Rotterdam – the Hague

PH-SVT APEX Robin DR.400/135CDi EcoFlyer

#PHTOO

Nee, geen #MeToo, maar #PHTOO. Deze Cessna 206 van Tom van der Meulen was nog steeds op Lelystad Airport. Het toestel was op Valentijnsdag aangekomen en maakte vandaag een korte lokale vlucht.

PH-TOO Cessna U206G Stationair

Weekendgast

Vanuit Munster-Osnabrück arriveerde Spinner088. Dit was het callsign van de PH-NCI, een Jetstream van AIS Airlines.

PH-NCI British Aerospace BAe-3201 Jetstream 32EP

Het toestel had kennelijk de werkweek er al opzitten en kwam relaxen bij het AIS-kuuroord op Lelystad Airport.

PH-NCI British Aerospace BAe-3201 Jetstream 32EP

Texan

Vandaag stond de PH-TXN buiten bij Wings over Holland. Helaas niet om een vlucht te maken, maar de activiteiten bleven beperkt tot een testrun ter hoogde van taxiway S4.

PH-TXN / 313 North American AT-6A Texan

Wel stond het toestel prachtig in de zon, dus dat schreeuwde om een paar foto’s. Nog steeds de PH-TXN niet vliegend voor de lens gehad, maar met een stralend zonnetje was dit ook al prettig! 😉

Vans RV-12iS

Op diverse plekken wordt op Lelystad Airport gewerkt aan zelfbouwtoestellen. Vandaag zijn we even wezen kijken bij een in aanbouw zijnde Vans RV-12iS. Dit toestel wordt gebouwd door Thom Sijs en zijn vrouw. Zij zijn in juni 2017 gestart en hopen het toestel rond de zomer afgebouwd te hebben.

Vans RV-12iS

De RV-12iS is een versie met een beproefde Rotax 912iS motor van 100 pk (73kW). Het toestel is onderhuids op een aantal plekken anders dan de reguliere RV-12. Zo heeft de brandstoftank een andere positie gekregen en is er een systeem met een brandstofpomp aangebracht.

Vans RV-12iS

Ook het landingsgestel is bij de RV-12iS zwaarder uitgevoerd. Dit omdat Vans met dit model ook mikt op de markt van lesvliegtuigen.

Hier komt het instrumentarium van de Vans RV-12iS in te zitten

Deze RV-12iS is vermoedelijke het eerste model van dit type dat in Europa vliegklaar is. Er worden er wel meer gebouwd, maar die zijn waarschijnlijk niet in zo’n ver gevorderd stadium en daar wordt niet zo snel aan gebouwd als dit exemplaar.

Diverse onderdelen van de Vans RV-12iS

De vleugels zijn inmiddels al klaar en datzelfde geldt voor het romp-achterstel en de staartvleugel. Deze delen zien er onberispelijk en strak uit en glanzen je tegemoet.

De vleugels van de Vans RV-12iS
De vleugels van de Vans RV-12iS
De vleugels van de Vans RV-12iS

Vandaag was men bezig met het inbouwen in de cockpitsectie van de verstelbare frames voor de twee zitplaatsen, ook een technische aanpassing ten opzichte van de RV-12.

Het achterste rompdeel van de Vans RV-12iS

Een registratie voor deze Vans RV-12iS is nog niet bepaald. De ideeën die er waren zijn door IL en T afgewezen, dus er moet nog even wat bedacht worden.
Wel zijn er al ideeën over het toekomstige kleurenschema. In het kader van “beter goed gejat dan slecht verzonnen” heeft men een fraai blauw-metallic schema op het oog met fraaie grijze lijnen.

Zo moet de Vans RV-12iS er straks uit gaan zien

Thom Sijs heeft al eerder halverwege jaren ’80 aan een zelfbouwtoestel gewerkt, een Viking Dragonfly. Dit toestel met constructienummer 288 (NVAV No.60/RLD A82-029) had aanvankelijk de PH-APS (naar A.P. Sijs) moeten worden. Later werd dit gewijzigd in een reservering voor PH-SYS. Die reservering werd in 1993 weer ongedaan gemaakt door de RLD. Dit toestel is uiteindelijk nooit afgebouwd en heeft een tijd in het oude Aviodome op Schiphol gestaan.
Werd de Dragonfly nog thuis gebouwd, voor deze Vans RV-12iS is gekozen voor een hangaar op Lelystad. Dat houdt het huis wel zo opgeruimd…! 😉
De Vans in aanbouw staat overigens in de hangaar bij de D-EUGD. Deze Cessna 172H met dieselmotor is ook van Thom Sijs en hij vliegt daar geregeld mee.

D-EUGD Cessna 172H Skyhawk, het andere toestel van Thom Sijs (Lelystad, 23 sept. 2016)

We zullen eens kijken of we de bouw van dit toestel een beetje kunnen volgen om zo de verschillende bouwstadia in beeld te brengen.

Locals

Tot slot nog een paar lokale toestellen in beeld. Met name kisten die niet zo veel vliegen. Ze zijn allemaal in onderstaande fotogalerij weergegeven.

Fotogalerij

Geef een reactie