22/02/2018 Nieuwste traumaheli PH-TTR druk met trainingen op Lelystad Airport

PH-TTR Airbus Helicopters H135

Begin deze week (maandag 19 februari) is de PH-TTR weer terug gekomen op Lelystad Airport uit Bonn-Hangelar. Hier is het interieur voor deze nieuwste traumahelikopter ingebouwd en vrijdag 16 februari door de fabrikant opgeleverd. Gelijk werden de dag na aankomst op Lelystad de trainingsvluchten met deze Airbus Helicopters H135 hervat.

PH-TTR Airbus Helicopters H135

Vandaag maakte het toestel een drietal instructie-vluchten naar Den Helder (EHKD). Tussendoor maakte het een paar korte stops op Lelystad Airport.

PH-TTR Airbus Helicopters H135
PH-TTR Airbus Helicopters H135

En zo konden we de PH-TTR ook in een mooi zonnetje op de foto zetten, na eerst het toestel uitgebreid in de hangaar te hebben gefotografeerd (19 januari 2018). Ook hebben we een stukje video gemaakt van het vertrek en de aankomst van deze gloednieuwe heli.

Video PH-TTR Airbus Helicopters H135

PH-TTR Airbus Helicopters H135
PH-TTR Airbus Helicopters H135

De PH-TTR wordt al lekker gebruikt en niet gespaard. De ski’s zitten dan ook al flink onder de modder!

PH-TTR Airbus Helicopters H135 met al lekker veel modder aan de ski’s

Visitors

Kennelijk was de G-FBKC al de avond ervoor aangekomen. De kleine Cessna bizjet stond op de planning voor departure even na 16:00u lt.

G-FBKC Cessna 510 Citation Mustang

De Cessna 510 Citation Mustang is van het Britse bedrijf Blinck Ltd. uit Blackbush. Sinds 2016 maakt dit bedrijf deel uit van het Franse WiJet. Samen opereren zij een flinke base Cessna 510 Citation Mustangs. In de UK staan er zo al 14 op de naam van Blinck Ltd. ingeschreven.

G-FBKC Cessna 510 Citation Mustang
G-FBKC Cessna 510 Citation Mustang on the move

Vroeg op de dag was de TB-20 Trinidad D-EUHU aangekomen. Deze Socata werd voor de toren geparkeerd. Tegen het einde van de middag keerde het toestel weer terug naar zijn thuisbasis Schwarze Heide (EDLD).

D–EUHU Socata TB-20 Trinidad
D–EUHU Socata TB-20 Trinidad

De enige American Champion 8KCAB Super Decathlon van Nederland kwam vandaag bij Wings over Holland langs. De PH-DEC hoort thuis op Eindhoven. Met zijn fraaie rood-witte kleurenschema is dit een erg mooi toestelletje!

PH-DEC American Champion 8KCAB Super Decathlon

Wie van de ronde getallen houdt zat ook goed vandaag op Lelystad. De PH-1600 kwam langs vanaf Hoogeveen. De PH-1600 is een Diamond HK-36 Super Dimona, een kakelvers ingeschreven toestel. Het constructienummer is ons dan ook nog niet bekend.

PH-1600 Diamond HK36 TC Super Dimona

Volgens ons was de motorzwever hier voor een examenvlucht. Later vertrok het nog een keer namelijk voor een lokale vlucht van zo’n 45 minuten.
De PH-1600 is voorzien van een oprolbare sleepkabel. Het kan daardoor gebruikt worden voor het opslepen van zweefvliegtuigen, iets waar op Hoogeveen ook al andere Super Dimona’s voor worden gebruikt.

PH-1600 Diamond HK36 TC Super Dimona met achteraan de oprolbare sleepkabel

Vanaf Harskamp kwam de PH-DWW een paar circuitjes maken. Deze donkerrode Robinson R44 komt wel vaker vanaf de Veluwe even in de Flevopolder kijken. Tussen de circuitejs door werd de helikopter van Heliair tijdelijk op het platform geparkeerd.

PH-DWW Robinson R44 Raven II
PH-DWW Robinson R44 Raven II

De OY-MIS was gisteren wederom binnengekomen, net als afgelopen week. Deze Vulcanair P.68C van Biotflight stond alleen niet op het platform. Het toestel was in een van hangaars ondergebracht en later in de middag werd er mee proefgedraaid.

OY-MIS Vulcanair P.68C

Ibis

Naast reigers zijn al weer ooievaars gesignaleerd op Lelystad Airport. En vandaag zelfs een ibis! Het voorjaar lijkt in aantocht! 😉

PH-ISI Junqua RJ03 IBIS

Het gaat hierbij natuurlijk om de PH-ISI een Junqua RJ03 IBIS zelfbouw toestel. Het was inmiddels alweer even geleden dat we dit grappige kistje weer vliegend hebben gezien. De Ibis maakte vandaag eerst een lokale vlucht met een paar touch and go’s met alleen de piloot aan boord.

PH-ISI Junqua RJ03 IBIS met twee PoB

Later vloog de PH-ISI nog een keer, nu met twee personen aan boord. Daarbij is het kistje aardig zwaar beladen. Er werden ook nu touch and go’s geoefend, echter de meeste keren zonder dat de wielen het asfalt raakten. Daardoor werd het enigszins kwetsbare landingsgestel niet onnodig belast.

PH-ISI Junqua RJ03 IBIS
PH-ISI Junqua RJ03 IBIS

Voorjaarsschoonmaak

Rekkof-hangaars werden leeggemaakt

Rekkof is de naam van de vliegtuigbouwer Fokker, maar dan achterstevoren geschreven. In een tweetal hangaars ten noorden van de verkeerstoren had Rekkof Aircraft NV sinds het faillissement van Fokker jarenlang een opslagplaats van een aantal mallen en Fokker-onderdelen. Deze hangaars worden momenteel schoongeveegd als ware het een grote voorjaarsschoonmaak.
De bewaarde mallen waren met name bedoeld voor het maken van het romp-achterstuk van de Fokker 100, waar de motoren aan bevestigd werden. De belanghebbenden van Rekkof – initiatief van de zakenman Rosen Jacobsen – hebben de onderdelen kennelijk niet meer nodig.
Met grijpers werden de grote metalen onderdelen in containers geladen en afgevoerd. Inmiddels beginnen de beide hangaars al aardig leeg te raken.
In de uiterste hoek stonden nog een kale Fokker 100 cockpitsectie, een donkerblauw Fokker 100 staartstuk en een romp-eindstuk van de Fokker 100, waar de motoren aan bevestigd worden.
Natuurlijk hebben we even gevraagd of we hier een paar plaatjes van mochten maken, maar dat had men liever niet.
Inmiddels zou de eerste hangaar alweer verhuurd zijn (links op de foto). De tweede (rechts) nog niet, al zou daar wel al een mogelijke huurder in geïnteresseerd zijn, een partij die nu ergens anders op het veld onderdak heeft. Al met al komt op deze manier wel in een klap aardig wat hangaar ruimte beschikbaar voor vliegtuigen.

Flightline

Bij Air Combat Europe had men alle vier de kisten netjes in het gelid voor de hangaar gezet. Het leek wel de flightline van een militaire basis. De Blackshape is en blijft een fraai design, ook al is het “slechts” een ultralight. Maar dan wel een ultralight die menig sportkist het nakijken geeft!

4x Blackshape Prime BS100 Air Combat Europe

Het is koud, jas aan!

De verhoogde toren heeft sinds vandaag een jas aan. De steigers zijn omkleed zodat de werklieden een beetje uit de wind kunnen werken. Ook is er een bouwlift aan de buitenzijde van de steigers gemaakt. Zo kan men makkelijk personen en bouwmaterialen de hoogte in krijgen.

Lelystad Tower met een “jas” aan

Locals

Niet gek dat het redelijk druk was. Het was immers prachtig vliegweer. Diverse locals waren dan ook actief te zien. In de fotogalerij zijn een aantal van hen terug te vinden.

Fotogalaerij

3 gedachten over “22/02/2018 Nieuwste traumaheli PH-TTR druk met trainingen op Lelystad Airport

    1. Nederlanders zijn een stel klagers geworden, niks kan meer, deze choppers landen af en toe bij ons op het dak van het ziekenhuis, ook s’nachts…natuurlijk klagen, defensie houd een oefening met helikopters…klagen natuurlijk…..Commentaar via FaceBook

Geef een reactie