Airliners

25/02/2018 PR-ZGQ Embraer E190-E2 prototype #4 doet Schiphol aan

PR-ZGQ Embraer E190-E2

Op Schiphol was een prototype aanwezig van de Embraer E190-E2. Dit is de doorontwikkeling van de E190 die onder andere bij KLM Cityhopper in dienst is. De E190-E2 maakt deel uit van een familie van drie en is de middelste uitvoering naast de kleinere E175-E2 en de grote broer E195-E2. Deze drie toestellen delen het romp-middenstuk, maar zijn verschillend in grootte.

De Embraer ERJ-190STD zoals die momenteel bij KLM Cityhopper in gebruik is (PH-EZO)

De Embraer E190-E2 heeft dezelfde cabinelengte als zijn voorganger. Het biedt plaats aan 97 passagiers in een duel-class uitvoering, 106 stoelen in een single class indeling en 114 stoelen in een high density uitvoering. Opvallend genoeg heeft de E190-E2 geen winglets zoals het oude model. Iets wat juist bij de meeste moderne verkeervliegtuigen tegenwoordig een standaard uitrusting lijkt geworden.

PR-ZGQ Embraer E190-E2

De PR-ZGQ arriveerde zaterdagmiddag rond 15:30 en werd op het platform van Schiphol Oost geparkeerd. Het was 23 februari vertrokken in Brazilië vanuit Sao Jose dos Campos (bij Soa Paulo) naar Recife in Brazilië. Vanaf daar werd de oversteek gemaakt naar de Kaapverdische eilanden. Daar werd overnacht waarna men 24 februari doorvloog naar Faro in Portugal en vervolgens op Schiphol landde, bij elkaar zo’n 15,5 uur vliegen.

PR-ZGQ Embraer E190-E2

Later diezelfde middag arriveerden op Schiphol Oost ook nog twee gloednieuwe Embraers voor KLM Cityhopper (PH-EXU EMB-175 en PH-EXV EMB-190). Toeval? Het kan goed dat de E9190-E2 langskwam om zich te laten bewonderen door belanghebbenden van KLM Cityhopper.

PR-ZGQ Embraer E190-E2

De PR-ZGQ had groot #4 op de romp staan, om aan te geven dat dit het vierde prototype van dit Braziliaanse model is. De Embraer is momenteel nog niet gecertificeerd, maar men hoopt het proces daartoe wel binnen enkele weken afgerond te hebben. Dan kunnen de eerste afleveringen beginnen. Launching customer is het Noorse Widerøe. Het orderboek van de E190-E2 kent momenteel 63 bestellingen.

Aanvulling: Inmiddels heeft Embraer op 28 februari 2018 in een keer 3 certiciceringen ontvangen voor dit toestel; van de Brazilian Civil Aviation Agency (ANAC), de U.S. Federal Aviation Administration (FAA) en de European Aviation Safety Agency (EASA). Daardoor staat niets de levering aan de eerste klant in april meer in de weg.

 

PR-ZGQ Embraer E190-E2

Bij het vertrek van de Embraer viel vooral op dat de motoren een stuk forser zijn dan die van het oude model. Het betreft hier de Pratt & Whitney PW1000G. Dit type motor is ook in gebruik bij de Bombardier CSeries en de Mitsubishi Regional Jet en sommige Airbus A320neo toestellen.

De Embraer E190-E2 met zijn forse Pratt & Whitney PW1000G motoren

De PR-ZGQ taxiede zondagmiddag rond het middaguur uit naar baan 04 op Schiphol Oost. Vanaf daar vertrok het naar het Noorse Bodo. Vermoedelijk om een bakkie te doen bij hun klant Widerøe.

PR-ZGQ Embraer E190-E2 op weg naar Bodo in Noorwegen

De vloot van prototypes van de Embraer E190-E2 ziet er als volgt uit:

Embraer E190-E2 (ERJ-190-300STD)

Registratie Constructienummer # Prototype
PR-ZEY 19020001 #1
PR-ZFU 19020002 #2
PR-ZFV 19020003 #3
PR-ZGQ 19020004 #4

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.