Op Teuge werd zaterdag 24 februari een Ad-hoc Fly-in georganiseerd. Een laagdrempelig evenementje, kort van tevoren opgezet. Via de social media werden vliegers opgeroepen langs te komen.
Omdat de weersverwachtingen al een aantal dagen liet zien dat het weliswaar koud, maar prachtig vliegweer zou worden in het weekend werd deze Fly-in georganiseerd. Voor twee personen per vliegtuig was een kop erwtensoep beschikbaar bij het restaurant Take-off en men mocht gratis een touch & go maken. Ook was er de gelegenheid bij de Skydeck hangaar de toestellen van Postbellum en het Koude Oorlog Museum te bewonderen.
En omdat restaurant en Skydeck-hangaar aan weerseinden van het veld liggen was voor transport gezorgd. Namens AOPA verzorgde Goof Bakker als chauffeur een ongeregelde lijndienst tussen de locaties met als tussenstop het kantoor van de havendienst. Het vervoer werd uitgevoerd met een tractor en een open huifkarretje. De aanblik was zowel hartverwarmend als ijzingwekkend koud tegelijk… 😉
In totaal werden 23 deelnemende kisten geteld, waarvan er eentje (PH-MDF) van Teuge zelf. Deze vlieger vloog eerst naar Nordhorn om vervolgens als overlandvlucht aan te komen en zo een gratis kop soep te scoren. Een kistje (PH-VHA) is niet op de foto gezet omdat deze pas aankwam toen we zelf alweer achter de kachel zaten.
Uiteindelijk maakte maar weinig piloten gebruik van de gelegenheid om een extra touch & go te oefenen, maar ja het was ook niet verplicht.
Van de meeste toestellen is het veld van herkomst bekend. Alleen van de PH-2K9 is ons dit onbekend. De OO-54 was de enige “buitenlandse” deelname (uit Schaffen Diest – EBDT) en werd gevlogen door de eigenaar van de welbekende Verhees Delta, het opmerkelijke zelfbouwtoestel in de vorm van een vliegende vleugel.
Fotogalerij Fly-in
Al met al werden de volgende deelnemers genoteerd:
Deelnemers |
||
Registratie | Type | Herkomst |
D-EIFE | Piaggio FWP-149D | EHLE |
D-ELAM | Piper PA-28RT-201 Arrow IV | EHLE |
D-ESHP | Aeromere F-8L Falco III | EHHV |
N207HV | Piper PA-28R-201T Turbo Arrow III | EHHO |
OO-54 | Pottier P-80S | ? |
OO-PVA | Slingsby T.66 Nipper Mk.III | EHHV |
PH-2K9 | Avid Aircraft Avid Mark IV | ? |
PH-3W8 | Zenair CH601 Zodiac | EHLE |
PH-4K6 | Zenair CH-601 Zodiac XL | EHLE |
PH-4M2 | Pipistrel ALPHA Trainer | EHMZ |
PH-826 | Scheibe SF.25B Falke | EHHV |
PH-ACW | Velocity 173 SW FG | EHLE |
PH-DON | Cessna 172P Skyhawk II | EHHV |
PH-EAM | Reims/Cessna F172N Skyhawk II | EHLE |
PH-FLK | Diamond DA20-A1 Katana | EHLE |
PH-HLI | Cessna 172S Skyhawk SP | EHMZ |
PH-JPO | Reims/Cessna F172N Skyhawk II | EHHO |
PH-MDF | Reims/Cessna F172N Skyhawk | EHTE |
PH-NSC | Robin DR-400-140B EcoFlyer | EHRD |
PH-PLC | Ultravia Pelican PL | EHDR |
PH-TDS | Diamond DA-40D Diamond Star TDI | EHAM |
PH-VHA | Tecnam P2002 Sierra | EHHV |
PH-VMT | Piper PA-28-140 Cherokee B | EHLE |
Dan was er nog wat overig verkeer. Voor de parachutisten was het ook erg koud. Er werden dan ook maar een paar sticks gevlogen deze dag. De nieuwste Cessna Caravan PH-FST was in gebruik. Een aantal keer kwam dit toestel via een erg steile nadering naar het veld, een spectaculair gezicht.
Slagboom en Peeters
De fotokisten van Slagboom en Peeters hadden het druk vandaag. Op pad waren de PH-SLA, -SLC, -SVS, -SVY en -RVS. De SVY en SLC hebben we binnen zien komen. De ander kisten arriveerden later na hun urenlange survey-vluchten boven het land.
De PH-SLC van Slagboom en Peeters is hun nieuwste aanwinst. Dit is tevens de eerste en enigste Partenavia P.68 Observer 2 in Nederland. Het meest kenmerkend van dit toestel is de glazen neus. Hierdoor heeft men een geweldig uitzicht, als ware het een helikopter.
De PH-SLC (c/n 466-36/OB2) is eind vorig jaar overgenomen van het Deense collega-bedrijf Bioflight. In Denemarken vloog het rond als OY-ILS.
Yaks
Op Teuge staan tegenwoordig een drietal Yak-52’s. Naast de felrode PH-YAX zijn hier ook de PH-DTM en PH-KWI gehuisvest. Eerder was Lelystad de thuishaven van deze warbirds.
Twee van hen vlogen vandaag. De PH-DTM vertrok naar Lelystad en de PH-KWI maakte een lokale vlucht.
Bij vertrek van de PH-DTM werden we getrakteerd op een low-pass. Vervolgens werd koers gezet naar de Flevopolder. Alleen strak rechtuit vliegen was daarbij zichtbaar geen optie, maar daar nodigt zo’n kist dan ook voor uit.
Autogyro
Tussen de vleugelvliegtuigen door is een autogyro altijd leuk. De PH-4P8 hoort thuis op Teuge en maakte een aantal circuitjes. Doordat dit toestel zo’n korte start- en landingsbaan nodig heeft kon het over de lengte van de baan op Teuge makkelijk twee touch & go’s per keer maken. En in de breedte van de baan een touch & go lijkt ook wel mogelijk! 😉
Bizjet
In de middag werd Teuge vereerd op een kort bezoekje van de PH-HGT. Dit is, zeker voor Teuge, een imposante biztjet. Het toestel, een Cessna 680 Citation Sovereign+, kwam vanaf Eindhoven. Er werden koffers en ski’s ingeladen. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat de bestemming van de Citation richitng de Alpen lag. Na een klein uurtje werd gestart voor een vlucht naar het Oostenrijkse Innsbruck.
De PH-HGT is wel vaker op Teuge te zien, afgewisseld door de PH-MDG, ook een Citation van hetzelfde type.
Beide toestellen worden gevlogen door ASL-JetNetherlands en ze landen op Teuge (en ook regelmatig op Twente) ten behoeve van de familiebedrijf/multinational VolkerWessels. De familie woont in het Twentse Rijssen en kan zo als het ware voor de deur opstappen naar verre bestemmingen.
De PH-HGT is een opmerkelijk stille privéjet en heeft maar aan een korte landingsbaan genoeg. Er kunnen in totaal 9 passagiers mee. Verder is het toestel van alle gemakken voorzien. Wil je weten hoe dat er uitziet? Bekijk dan de brochure van de PH-HGT van ASL-JetNetherlands HIER.
Locals
Tot slot nog even de aandacht voor de overige lokale toestellen. In de fotogalerij hieronder zijn een paar plaatjes opgenomen van de toestellen die voor de lens voorbij kwamen deze middag.