Vandaag maakte de PH-PBA zijn eerste vlucht van het seizoen. De Dakota van DDA Classic Airlines vertrok voor het eerst in zijn nieuwe kleuren. Nieuw? Nou ja, het zijn de kleuren waarin het na de Tweede Wereldoorlog vloog toen deze Dakota het persoonlijk vervoermiddel was van ZKH Prins Bernard.
De PBA maakte een kort vluchtje richting Utrecht en daarna via het Markermeer weer terug naar Lelystad Airport. Via een straight-in werd weer op baan 23 geland. Daarmee lijkt alles weer in orde om het nieuwe vliegseizoen aan te vangen.
Na de landing werd de Dakota onder begeleiding van de Follow-Me naar de Catalina hangaar gedirigeerd. Daar moest het alleen even wachten, want er stond een vrachtauto en een kraanwagen voor de deur. Daarover later meer.
Om de tijd efficiënt te benutten werd de Dakota daarom maar naar de brandstofpomp gesleept om bijgetankt te worden. Toen dat klaar was kon de Dakota waar naar binnen in de hangaar.
De Dakota ziet er weer puik uit. Opvallend is een nummer op het richtingsroer van de kist. Hier staat 2100971 vermeld. Dit is het oude USAAF (United States Army Air Force) serial dat dit toestel indertijd heeft gehad, 42-100971 om precies te zijn. Verder staat het logo van DDA Classic Airlines op de staart.
PH-TXN vliegend
Eindelijk haalden we dan vandaag de PH-TXN vliegend voor de lens. Na een tip van de piloot dat er deze middag gevlogen zou worden stonden we paraat met de camera.
De PH-TXN werd eerst nog even bijgetankt om vervolgens een vlucht van 40 minuten te maken. Er werd met de Texan koers gezet naar het luchtruim tussen Lelystad Airport en de A6. Hier werden aerobatic-oefeningen gedaan met deze warbird. En dat ging deze “old lady” nog prima af!
PH-MBO operationeel
Dezelfde crew van de PH-TXN was deze middag al eerder op pad geweest. Alleen toen in een iets comfortabeler luchtvaartuig, de PH-MBO. Als eerste vlucht met dit kersvers geregistreerde toestel werden een aantal approches op Groningen Airport Eelde gemaakt. Daarna kwam men weer terug om een vlucht met de eerdergenoemde PH-TXN te maken.
Visitors
Dan waren er nog een paar bezoekers op Lelystad Airport. Voor een korte stop arriveerde een Duitse Bizjet. Het ging hier om de D-COLO, een Cessna CitationJet 4. Deze nieuwste telg uit de CitationJet familie kwam vanuit Innsbruck (LOWI) en vertrok naar Keulen-Bonn (EDDK). Daar was het eerder op de dag ook vandaan vertrokken naar Oostenrijk. Een leuk tripje voor de dinsdagmiddag!
Nog een Duits kistje was op bezoek. In dit geval de D-ECPP. Dis is een Cessna FRA150L Aerobat die in licentie gebouwd is in Reims. Het kistje was voor onderhoud bij Martinair en vertrok naar Groningen Airport Eelde. Op Eelde maakte het deel uit van de vloot van het European Flight Training Center BV.
Locals
Nog een paar locals voor de lens. Twee daarvan zijn Cirrussen. De PH-APW vliegt niet zo vaak.
Ook de PH-TTR benoemen we nu maar als local. De H135 stond een tijdje voor de hangaar stationair te draaien en heeft een paar meter gehoverd maar is verder niet gaan vliegen.
Windmolen
Dan nog even terugkomen op de kraanwagen voor de Catalinahangaar. Deze kraanwagen was de uitgebrande kop van een Flevolandse windmolen op aan het takelen. Dit gevaarte lag al maanden voor de Catalina hangaar, eest in een soort partytent, later ingepakt in bouwplastic.
Die brand in de windmolen was al op 27 september 2017 bij Zeewolde. Twee monteurs raakten daarbij lichtgewond. Daarna is de turbine van deze windmolen gedemonteerd en naar Lelystad Airport overgebracht. Kort na aankomst zijn de restanten indertijd minutieus bestudeerd door specialisten, vermoedelijk om te kijken of een oorzaak voor de brand te ontdekken was.
Kijk op deze link van de NOS om er iets meer over te zien: https://nos.nl/artikel/2195035-monteurs-lichtgewond-bij-brand-in-windmolen-zeewolde.html.
Een gedachte over “06/03/2018 PH-PBA Dakota voor het eerst in nieuwe kleuren de lucht in op Lelystad Airport”
Mooie post vandaag :-). Die PH-MBO vind ik echt een mooie kist :-).