Focus@: F-WTDE Beech King Air C90A van Zeusch Aviation

F-WTDE Beech King Air C90A

Registratie: F-WTDE
Type: Beech King air C90A
Constructienummer: LJ-1164
Eigenaar: Zeusch Aviation
Locatie: Teuge (EHTE), 6 maart 2018
Bijzonderheden: Deze Beech King Air C90A hoort thuis op Lelystad Airport. Daar vloog het tot juni 2017 als N104AJ. Daarna werd de huidige Franse (tijdelijke) testregistratie F-WTDE toegekend. Deze is met een grote sticker op het toestel aangebracht.

F-WTDE Beech King Air C90A

Deze Beech C90A is in 1988 gebouwd met constructienummer LJ-1164. Het heeft als eerste kenmerk N3079Z gehad. Daarna ging het tussen 1989 en 1991 naar Zuid Afrika als ZS-MIL. Vervolgens werd N104AJ het kenmerk en kwam het toestel in Duitsland terecht. Sinds 2013 hoort het thuis op Lelystad Airport met als huidige gebruiker Zeusch Aviation.

N104AJ Beech King Air C90A (Lelystad, sep. 2014)

Zeusch Aviation wil zich gaan richten op ambulancevluchten en donor-orgaanvervoer, aerial surveyvluchten, patrouillevluchten, relay-vluchten voor live-uitzendingen en meer. Daarvoor gebruikt men deze Beech C90A en is men voornemens om uit te breiden en nog een tweede Beech 90 aan de vloot toe te voegen, alsmede een grotere Beech 200.

N104AJ Beech King Air C90A (Lelystad, apr. 2015)

De F-WTDE staat sinds de zomer van 2017 op Teuge bij International Aviation Support om daar voorzien te worden van een relay-antenne. Met een dergelijke antenne kan men live TV-beelden ontvangen en doorzetten naar een grondstation. Deze techniek wordt bijvoorbeeld toegepast bij het in beeld brengen van wielerwedstrijden. Deze uitklapbare antenne is inmiddels aan de achterzijde van het toestel onder op de romp bevestigd. So far so good.

De inklapbare broadcasting antenne op de F-WTDE

Toch is de F-WTDE al die tijd nog niet afgeleverd en weer in gebruik genomen. Er zijn namelijk problemen met de certificering van de aangebrachte antenne. Hiervoor dient een EASA typegoedkeuring afgegeven te worden en die is nog niet binnen.
Op 6 maart 2018 troffen we de F-WTDE buiten op het platform bij International Aviation Support. Er werd aan de motoren gewerkt, op zich een goed teken.

F-WTDE Beech King Air C90A

Laten we hopen dat Zeusch spoedig hun Beech weer in ontvangst kan nemen, want een luchtvaartmaatschappij zonder vliegtuig is als een timmerman zonder hamer (of André Rieu zonder viool… 😉 )
Bij terugkomst zou het toestel overigens zijn Franse testregistratie weer kwijtraken. Naar verluid is dan 2-ZEUS gereserveerd in het register van Guernsey.

Geef een reactie