Lelystad Airport, 15 maart 2018 (update 12 maart 2022) – Nu de dagen weer langer worden en er nog weinig blad aan de bomen zit, komen de vliegtuigen voor luchtfotografie weer uit hun winterslaap. Een van die partijen die bij goed weer veelvuldig boven Nederland te vinden is Bioflight. Tijd voor een overzichtje van dit bedrijf.
Profiel
Bioflight is in 1997 ontstaan uit het milieu adviesbureau Bioconsult. Doel was om vanuit de lucht gegevens te vergaren voor milieukwesties. In 2010 is het bedrijf gekocht door Jesper Padborg en Michael Frørup. Zij hebben het bedrijf ontwikkeld tot wat het vandaag is. Bioflight is gevestigd in Denemarken met als thuisbasis Kopenhagen Airport Roskilde.
Tegenwoordig is Bioflight een onafhankelijk bedrijf met activiteiten op gebied van surveyvluchten ten behoeve van milieu, offshore windmolenparken en wild-tellingen. In totaal werken er 30 personen.
Bioflight verhuurt hun vliegtuigen aan organisaties die data vanuit de lucht willen verzamelen. Dat kan via diverse sensoren en camera’s, maar natuurlijk ook door visuele waarnemingen. Bioflight levert hierbij alleen het toestel en de bemanning. De benodigde apparatuur daarbij is altijd van de klant. De toestellen worden hiervoor desgewenst per project apart ingericht.
Vloot
Voor dit doel heeft Bioflight een vloot van meerdere Partenavia/Vulcanair P.68 vliegtuigen die als onafhankelijk platform kunnen dienen voor tal van sensoren en camera’s. Deze toestellen zijn een perfect instrument gebleken. De toestellen zijn betrouwbaar, vliegen stabiel en kunnen lange tijd in de lucht blijven.
De machines waar mee gevlogen wordt zijn van Italiaanse makelij. Het ontwerp van de vermaarde Italiaanse Professor Luigi Pascale is aanvankelijk door Partenavia gebouwd. Later zijn de productierechten overgenomen door Vulcanair. Inmiddels zijn alle oudere Partenavia’s uit de vloot, de rest is nieuwer en allemaal door Vulcanair gebouwd.
De Vulcanair P.68 toestellen zijn allemaal uitgerust met een fotoluik. Hierboven kunnen tal van camera’s en sensoren gemonteerd worden.
Naast een fotoluik hebben ook alle toestellen aan weerszijden van de romp bolle ramen zitten. Hierdoor kan men makkelijk naar alle kanten kijken tijdens de vlucht.
Een aantal van de toestellen zijn zogenaamde Observers. Deze P.68’s hebben een glazen neus. Ze zijn ideaal voor bijvoorbeeld wild-tellingen. Het uitzicht is subliem, als of je in een helikopter zit.
De overige toestellen zijn allen Vulcanair P.68’s. De vloot is relatief jong. Oudere toestellen zijn inmiddels afgestoten en en nieuwe exemplaren zijn ervoor in de plaats gekomen.
Inzet
De toestellen van Bioflight kunnen wereldwijd ingezet worden. Ze zijn regelmatig boven Nederland te zien de laatste jaren. Daarbij wordt gevlogen vanaf Antwerpen, Groningen Airport Eelde, Rotterdam of Lelystad Airport.
Zij maken dan fotovluchten op tal van locaties boven het land. Via een computer worden de banen bepaald die afgelegd worden. Dit zijn meestal lange vluchten van 5 tot 6 uur. Regelmatig verzorgt het Vliegbedrijf Tom van der Meulen op Oostwold en Lelystad voor vijftig-uurs inspecties van de toestellen.
Zwarte bladzijde
Helaas kent Bioflight een zwarte bladzijde in haar geschiedenis. Op 6 maart 2013 is een van hun Partenavia P.68 Observers (OY-CAG) gecrashed bij Kopenhagen Roskilde. Het toestel kwam terug van een vogeltellingsvlucht en moest een doorstart maken vanwege langzamer verkeer. Daarbij is het toestel overtrokken geraakt en verongelukt. De twee inzittenden zijn daarbij helaas om het leven gekomen.
In beeld
De afgelopen jaren hebben we al aardig wat toestellen van Bioflight voor de lens gehad. Hierbij een vlootoverzicht.
Registratie | Type | C/N | Bouwjaar | Active | Opmerking |
---|---|---|---|---|---|
OY-CAG | Partenavia P.68 Observer | 243-03/0B | 1981 | No | cr 06-03-13 Roskilde |
OY-GIS | Vulcanair P.68C-TC | 485-52/TC | 2015 | No | to G-PDGV |
OY-GNS | Vulcanair P.68C-TC | 483-50/TC | 2015 | No | to G-PDNX |
OY-GPS | Vulcanair P.68 Observer 2 | 475-39/OB2 | 2014 | No | to F- |
OY-ILS | Vulcanair P.68 Observer 2 | 466-36/OB2 | 2012 | No | to PH-SLC, EI-ODA |
OY-INS | Vulcanair P.68C | 486/C | 2015 | No | to VH-CFE |
OY-MIS | Vulcanair P.68C | 500/C | 2017 | No | ex I-PVDA, to OK-VOZ |
OY-MLS | Vulcanair P.68C | 501/C | 2017 | No | to LN-UAV |
OY-MNS | Vulcanair P.68C | 502/C | 2017 | Yes | |
OY-SNS | Vulcanair P.68C | 504/C | 2018 | Yes | |
OY-SPS | Vulcanair P.68 Observer 2 | 505-48/OB2 | 2018 | Yes | |
OY-SUR | Partenavia P.68 Observer | 246-04/OB | 1981 | Yes | reg to AirZafari Greenland, ops by Copenhagen AirTaxi |
OY-SYS | Vulcanair P.68C | 506/C | 2018 | Yes | |
OY-TNS | Vulcanair P.68C | 510/C | 2019 | Yes | |
OY-VNS | Vulcanair P.68C | 511/C | 2020 | Yes | |
OY-VPS | Vulcanair P.68 Observer 2 | 495-50/OB2 | 2020 | Yes | Shark c/s |
OY-YNS | Vulcanair P.68C | 518/C | 2022 | Yes | Eagle c/s |
OY-ZNS | Vulcanair P.68C | 5../C | - | reg reserved |
OY-GIS
De OY-GIS heeft in februari 2018 de vloot verlaten. Het toestel is op 16 februari 2018 ingeschreven in de UK als G-PDGV op naam van de PLM Dollar Group Ltd.
OY-GNS
De OY-GNS heeft in februari 2018 de vloot verlaten. Het toestel is op 16 februari 2018 ingeschreven in de UK als G-PDGX op naam van de PLM Dollar Group Ltd.
OY-GPS
Het heeft even geduurd, maar in de zomer van 2019 werd de OY-GPS ingezet vanaf Lelystad Airport.
OY-ILS
De OY-ILS heeft eind 2017 de vloot van Bioflight verlaten en is vervolgens overgenomen door branchegenoot Slagboom en Peeters op Teuge. Zij hadden het toestel als PH-SLC in gebruik. Inmiddels vliegt deze Observer in Ierland als EI-ODA.
OY-INS
OY-MIS
OY-MLS
OY-MNS
OY-SNS
Begin maart 2018 is de OY-SNS aan de vloot toegevoegd. Ook dit toestel is gelijk al op Lelystad Airport voor zijn eerste onderhoudsbeurt geweest. Met slechts 45 uur op de teller meldde deze Vulcaiair zich bij het onderhoudsbedrijf van Tom van der Meulen voor de eerste 50-uurs inspectie.
OY-SUR
De OY-SUR is het oudste vliegtuig in de vloot. Het bouwjaar is 1981. In mei 2016 is deze kist bij de fabriek van Vulcanair in Italië voor groot onderhoud geweest. Toen is het toestel ook in de kleuren van Bioflight gespoten. En hoewel het een door Partenavia gebouwd exemplaar is staat er nu in de staart Vulcanair. Deze kist staat op naam van AirZafari Greenland op Groenland. Op de neus staat niet “Bioflight” maar “Copenhagen Air Taxi”. Toch wordt dit toestel ingezet op surveyvluchten van Bioflight.
OY-SYS
De OY-SYS stamt ook uit 2018. In het voorjaar van 2019 is deze Vulcaniar P.68C op Lelystad Airport te zien geweest. Het constructienummer van deze kist is 506/C.
OY-TNS
In 2019 werd de fabrieksnieuwe OY-TNS afgeleverd aan Bioflight. Het duurde tot de tweede helft van 2019 voordat ook deze Vulcanair P.68C zich op Lelystad liet zien. Het was op dat moment voornamelijk vanaf Budel (EHBD) operationeel en kwam af en toe langs om op Lelystad Airport te tanken. De OY-TNS heeft als constructienummer 510/C
OY-VNS
Dit is een Vulcanair P.68C met c/n 511/C en bouwjaar 2020. Nog geen foto.
OY-VPS
Dit is een Vulcanair P68 Observer 2 met c/n 495-50/OB2 en bouwjaar 2020. Dit toestel ziet eruit als een haai. Nog geen foto.
OY-YNS
Dit is een Vulcanair P.68C met c/n 518/C en bouwjaar 2022. Dit toestel zier eruit als een adelaar. Nog geen foto.
OY-ZNS
Registratie is voor een Vulcanair P.68C gereserveerd.