23/08/2018 Museumkist meldt zich bij spuithal op Lelystad Airport

151 Grumman S2F-1 Tracker

Bij de spuithal op Lelystad is een museumstuk afgeleverd. Het gaat om de Grumman S2F-1 Tracker die in het Aviodrome thuishoort. De 151 van de Marine Luchtvaart Dienst maakt al jaren deel uit van de collectie. Het toestel is getooid in een KLM-kleurenschema. Dit is indertijd aangebracht toen het deel uitmaakte van de KLM Bedrijfsschool op Schiphol. Later is dit toestel ook als instructiekist gebruikt bij het ROC in Hoofddorp.

151 Grumman S2F-1 Tracker

In het Aviodrome is de laatste tijd hard gewerkt om de motoren van de Tracker en de opklapbare vleugels weer operationeel te krijgen. Dat is gelukt en nu verdient dit toestel als kers op de taart een nieuwe jas. Nou ja, nieuw? Het wordt het oude MLD-kleurenschema, authentiek zoals het hoort naar ons idee.

151 Grumman S2F-1 Tracker

Hierna is men in staat om demonstraties met dit toestel voor de T2-hangaar van het Aviodrome te geven. Erg leuk om te zien en vooral ook mooi om te horen.

151 Grumman S2F-1 Tracker

De S2F-1 van het Aviodrome is donderdag 22 maart bij de spuithal afgeleverd. De motoren en propellers waren al afgeplakt. Verder was men bezig om het toestel in gereedheid te brengen voor de nieuwe spuitbeurt.
Om plaats te maken in de spuithal is een Duitse Cessna 425 buiten voor de hangaar gezet. Deze D-IAWG stond binnen en er mist nog een onderdeel bij de staart. Deze kist was al op 12 maart op Lelystad Airport binnengekomen.

D-IAWG Cessna 425 Conquest I staat buiten voor de spuithal

Binnen in de spuithal stond nog een romp van een ander toestel. De PH-HUB (TBM-700) was al eerder (5 juli 2017) bij de Catalinahangaar (de buren van de spuithal) op een aanhanger aangekomen. Op 28 april 2013 heeft deze kist een wheels-up noodlanding gemaakt kort na de start op Budel. Daarbij raakte deze kist onherstelbaar beschadigd.
De PH-HUB is ontdaan van zijn motor en interieur. Ook is met tape de registratie veranderd naar PH-PUB. Die registratie hoort in de Trump-categorie Fake-news!

PH-HUB Socata TBM-700A is met tape omgetoverd tot PH-PUB

Dan nog even over de roldeuren bij QAPS (Quality Aircraft Paint Solutions). Vroeger stond hier dus QAPS op. De laatste jaren STTS, het samenwerkingsverband waaronder men opereert. Nu is de tekst veranderd in Satys. Waar dit voor staat is ons nog niet bekend.

Air Waterland

Bij Air Waterland was de hangaar redelijk leeg. Dat kwam omdat gevlogen werd, sommige toestellen buiten stonden en sommige kisten in andere hangaars staan. Toch was er onder de aanwezigen een nieuw kistje, de G-CFSK. Dit is een Dyn’Aero MCR-01. Dit is de tweezits versie van de eerder bij Air Waterland aanwezige 4-zits PH-REH. Dit zelfbouwkistje uit 2009 komt uit de UK en zou voor een Nederlandse eigenaar zijn. Er moet tevens een Nederlands kenmerk op komen, welke is nog niet bekend.

G-CFSK Dyn’Aero MCR-01 Banbi moet een PH-registratie gaan krijgen

Al een tijdje is bij Air Waterland de Spaanse Beech Baron EC-HQY aanwezig. Deze oude Spaanse leskist zoekt nog een nieuw baasje. Vandaag werd het toestel lekker afgesopt zodat het er op zijn voordeligste uit zag. Later werd er even proef mee gedraaid ter hoogte van SIERRA1. Dat kon wel eens de eerste keer zijn na de aankomst op Lelystad dat de motoren gestart zijn.

EC-HQY Beech 95-B55 Baron mocht even de benen strekken

Verkocht door Air Waterland is de Socata TB-9 Tampico Club D-EVEN. Dit toestel was even op Lelystad Airport aanwezig om vervolgens weer te vertrekken naar zijn nieuwe standplaats, Teuge.

D-EVEN Socata TB-9 Tampico Club

Bioflight

Een paar dagen geleden hebben we een bedrijfsprofiel gemaakt van Bioflight. Welnu, die gegevens zijn alweer achterhaald! Wat blijkt, begin maart 2018 heeft Bioflight de OY-SNS aan de vloot toegevoegd. Een kakelverse Vulcanair P.68C. Deze kist opereert momenteel vanaf Antwerpen en had er maar liefst 45vlieguren opzitten. Dat betekende tijd voor de eerste 50-uurs inspectie. Die werd gedaan bij Tom van der Meulen op Lelystad Airport.

OY-SNS Vulcanair P.68C

Op maandag 19 maart was de kist vanuit Antwerpen gearriveerd. Hoewel het toestel fabrieksnieuw is, waren er toch genoeg puntjes van aandacht om de kist tot vrijdag in de hangaar te houden. Vandaag was alles echter weer spic-en-span en mocht deze foto-twin aan het einde van de middag weer vertrekken met zijn Deense crew.

OY-SNS Vulcanair P.68C

Verder heeft Bioflight twee van hun Vulcanair toestellen verkocht naar de UK. Het gaat om de OY-GIS en OY-GNS. Deze zijn nu Brits geregistreerd.

Fotokisten

Al een aantal dagen bivakkeren er twee interessante foto-kisten in de Catalina-hangaar. Het gaat om de G-JPEG, een Britten-Norman Islander en de G-RVRZ een Piper Aztec van Ravenair. Die laatste is wel al vaker op Lelystad Airport geweest.

G-RVRZ Piper PA-23-250 Aztec E van Ravenair

De Islander valt in de categorie “erg leuk”. Dit type wordt al aardig een zeldzame verschijning. Deze Islander heeft een verleden bij de Belgische Army. Daar vloog het sinds december 1976 als B-10 / OT-ALJ.

G-JPEG Britten-Norman BN-2B-20 Islander

In 2005 is het toestel verkocht en in de UK terechtgekomen als G-BEDW. Het is inmiddels (augustus 2010) omgeregistreerd als G-JPEG en maakt deel uit van de vloot van APEM. Een maatschappij voor surveyvluchten die al eens eerder op Lelystad actief was, o.a. met de G-GIGA (Vulcanair P.68C) vorig jaar.

G-JPEG Britten-Norman BN-2B-20 Islander

De G-JPEG vertrok deze middag voor een surveyvlcuht. Het was alleen niet zulk mooi weer. Het toestel bleef dan ook niet lang weg.

Visitors

Er waren nog een paar bezoekers te zien. Hieronder waren twee kistjes van Dwarf Powerd Gliders vanaf Hilversum. Het betrof de PH-VRW en de PH-4Q2.

PH-VRW Reims/Cessna FA150K Aerobat
PH-4Q2 TL-Ultralight TL-3000 Sirius

Verder werden nog gezien de PH-TAK DA 42 (EHRD), PH-TIN DA 40 (EHSE) en de PH-NSC Robin DR.400 (EHRD).

 

Een gedachte over “23/08/2018 Museumkist meldt zich bij spuithal op Lelystad Airport

Geef een reactie