Op 14 maart 2018 was de nieuwste aanwinst van Zeusch Aviation op Lelystad aangekomen. Het ging hier om de fraaie Beech B200 Super King Air EC-JGB. Na een brandweersaluut bij aankomst verdween het toestel in de – pas leeggemaakte – hangaar waar voorheen de Fokker-mallen opgeslagen lagen.
In de afgelopen dagen is er hard gewerkt door de mannen van A-Glaze om het toestel zijn fabrieksnieuwe showroom-shine terug te geven. Angus Craig en zijn mannen hebben vakwerk afgeleverd, vooral de vleugels hadden flink te leiden gehad onder de warme Spaanse zon.
Bij dat poetsen is meteen de Spaanse vlag naast de registratie verwijderd. Het toestel zou binnenkort namelijk een Brits kenmerk moeten gaan krijgen.
Vandaag was het tijd voor een vluchtje naar Rotterdam – The Hague met deze kist. Nadat het toestel klaar was met de schoonheidsbehandeling werd het voor zijn nieuwe onderkomen gezet. De crew stapte in en nam vervolgens rustig de checklist op de bok door. Vervolgens werden beide Pratt & Whitney’s tot leven geroepen.
Eigen glazen…
De hangaar-deuren waren inmiddels weer dichtgedaan. Doordat het toestel “met zijn kont” naar de hangaar stond begonnen de deuren onheilspellend te rammelen en buigen door het geweld van de twee grote ventilatoren die er inmiddels vol tegenaan stonden te blazen. Geen goed gezicht! Dit gaat bij herhaling ongetwijfeld de deuren uit de sponning blazen!
Deze keer bleef het beperkt tot “slechts” een gebroken ruit. Op de tweede rij van de meest linker deur sneuvelde het glas in de sponning onder al het geweld van de propellers.
Het lijkt me niet de bedoeling dat bij iedere vlucht van deze kist de glaszetter langs moet komen! Dit is eenvoudig op te lossen door de kist haaks op de hangaar te parkeren voor het proefdraaien.
Fotokisten
Gisteren hadden we de G-JPEG al even voor de lens. Vandaag was het veel beter weer en zodoende konden we er een paar mooie foto’s van maken.
Ook de kist van Ravanair was uit de Catalina-hangaar gereden en maakte een lokale surveyvlucht.
Bezoekers
In de middag kwam er een Franse Piper Lance binnen. Dit toestel uit 1976 is de doorontwikkeling van de Piper Cherokee Six. Dit model heeft een intrekbaar landingsgestel.
De F-HMMK heeft al een aantal kenmerken gehand. Zo ging het eerder als OY-BLR, OO-BEL, F-GFJA en D-ESXY door het leven.
Een andere bezoeker was de D-ECZV. Een ordinaire Cessna 172, gebouwd in Reims. Maar wel met een leuk fris kleurtje.
Viking Dragonfly II
In de hangaar van Prekas hangt aan het plafond de PH-HBR. Dit is een Viking Dragonfly uit 1999. Helaas is in 2003 het BvL van dit bijzondere toestelletje verlopen en is de PH-HBR in 2013 uit het Nederlands Register uitgeschreven. Zo te zien ziet het kistje er nog compleet uit in zijn “Mondriaan-kleurenschema” en komt het hopelijk nog eens een keer in luchtwaardige toestand naar buiten.
Een andere kist aan het plafond van deze hangaar is de PH-2P5. Dit is een PH-2P5 Aviasud AE-209 Albatros. Deze ultralight hebben we de laatste jaren niet zien vliegen.
Dynamic Aviation
Bij het bedrijf Dynamic Aviation stonden twee toestellen voor de deur. Het betrof de PH-AMD en de PH-SKF. De PH-AMD is een zelfgebouwde Europa TG met een neuswiel. TG staat hierbij voor Tri-gear.
De PH-SKF is na een lange restauratie weer compleet en lijkt weer luchtwaardig. Inmiddels is er grijze striping op aangebracht en is het oude kenmerk PH-SKF weer in ere hersteld.
Locals
Het weer liet zich deze middag van een positievere kant zien dan voorspeld. Een redelijk aantal lokale toestellen maakte daarom gebruik van de gelegenheid om even een vluchtje te maken.