ParachutistenSportvliegtuigenTwins

05/04/2018 Nachtsprongen met de OE-FDN Skyvan vanaf Lelystad Airport

OE-FDN Short SC.7 Skyvan 3

Het Korps Mariniers heeft de afgelopen week geoefend in het parachutespringen. Dit deden zij voornamelijk met de bont-beschilderde Short SC.7 Skyvan 3: OE-FDN. Deze vliegende “schoenendoos” was op maandag aangekomen op Teuge. Boven dit veld worden de sprongen gemaakt.

OE-FDN Short SC.7 Skyvan 3 start bij het laatste streepje daglicht voor de eerste stick

De OE-FDN is een van de fraaist beschilderde kisten in Europa naar mijn mening. Aan een kant is het toestel voorzien van een “digitaal” grijs camouflageschema. Aan de andere kant is het toestel roze, om de naam van de firma – Pink Aviation – eer aan te doen. Dit alles wordt afgemaakt door een vrolijke mond voor op de neus van het toestel.

OE-FDN Short SC.7 Skyvan 3 vliegt de avond tegemoet

Er was tijdens deze oefenweek ook voorzien in nachtsprongen. Hiervoor was speciaal een NOTAM van kracht. Door het slechte weer van de laatste dagen was het alleen mogelijk om op donderdagavond 5 april te springen.

Voor de havendienst werd het een latertje in hun tijdelijke mobiele toren
Avondgloren op Lelystad Airport

Voor die gelegenheid werd de OE-FDN van Pink Aviation overgevlogen naar Lelystad Airport. Aan het einde van de middag kwam het toestel hier aan. Bij het laatste streepje daglicht (om 20:30u lt) werd gestart voor een eerste stick met 8 commando’s richting Teuge.

OE-FDN Short SC.7 Skyvan 3

De OE-FDN klom naar 9.500 voet (bijna 3 km). Daar stapten de mannen onverschrokken met hun volle bepakking uit. De Skyvan is daar uitermate geschikt voor, omdat het een laadklep aan de achterzijde heeft waardoor de para’s zo het toestel uit kunnen rennen.

OE-FDN Short SC.7 Skyvan 3 komt terug na de tweede dropping

Ondertussen werd de tweede stick met springers in gereedheid gebracht in het luchthaven gebouw op Lelystad Airport. Hun fikse uitrusting (o.a. hoogtemeter, GPS-tracker, kompas, strobelight, glowstick en natuurlijk hun parachute) werd door een instructeur gecontroleerd. Vervolgens werd de exit-dril nog een keer doorgenomen en de procedure tijdens het openen van de chute. Daarna sprak men nog een keer het naderingsproces van het veld door en wat te doen als men af zou drijven en buiten het veld een landing maakt.
Precies een uur later lichtte de Skyvan voor de tweede keer zijn wielen van het asfalt van Lelystad Airport. Ook nu werd met 8 Mariniers naar 9.500 voet boven Teuge geklommen.

OE-FDN Short SC.7 Skyvan 3 wordt klaargemaakt voor de nacht op het BRAVO-platform

Uiteindelijk stond de OE-FDN met zijn twee Oostenrijkse piloten en Nederlandse jumpmaster rond 22:15 weer op het platform. Missie geslaagd.

OE-FDN Short SC.7 Skyvan 3 tijdens zijn nachtrust

Eerder op de dag waren er ook al een paar leuke vliegtuigen te zien op het platform van Lelystad Airport. Als nachtstoppers stonden hier een Canadese Cessna 210 en een Poolse Cirrus.

C-GPLS Cessna T210N Centurion

De C-GPLS was op woensdag binnengekomen. Het toestel is met een Europese tour bezig zo lijkt het. Het toestel is in de UK en in Duitsland geweest. Even voor de middag vertrok het IFR.
Deze Cessna 210N uit 1980 is een paar jaar gelden overgespoten met dit grijs/zwarte uiterlijk als resultaat. In de staart staat groot het logo met de afbeelding van een Centurion. Hieraan dankt dit toestel zijn naam.

C-GPLS Cessna T210N met in de staart het logo van de Centurion

Op de deur stond nog een mooie spreuk: “The fearless persuit of what sets your soul on fire”.

C-GPLS Cessna T210N Centurion met een mooie tekst op de deur

De Poolse Cirrus hoort thuis op Warschau. Via het Deense Billund was het woensdag naar Lelystad gekomen. Tweede helft van de middag ging het weer op pad, na eerst nog wat 100LL getankt te hebben, terug naar Polen.

SP-DBA Cirrus SR22T gts Platinum

3 gedachten over “05/04/2018 Nachtsprongen met de OE-FDN Skyvan vanaf Lelystad Airport

Geef een reactie