Het Korps Mariniers heeft de afgelopen week geoefend in het parachutespringen. Dit deden zij voornamelijk met de bont-beschilderde Short SC.7 Skyvan 3: OE-FDN. Deze vliegende “schoenendoos” was op maandag aangekomen op Teuge. Boven dit veld worden de sprongen gemaakt.
De OE-FDN is een van de fraaist beschilderde kisten in Europa naar mijn mening. Aan een kant is het toestel voorzien van een “digitaal” grijs camouflageschema. Aan de andere kant is het toestel roze, om de naam van de firma – Pink Aviation – eer aan te doen. Dit alles wordt afgemaakt door een vrolijke mond voor op de neus van het toestel.
Er was tijdens deze oefenweek ook voorzien in nachtsprongen. Hiervoor was speciaal een NOTAM van kracht. Door het slechte weer van de laatste dagen was het alleen mogelijk om op donderdagavond 5 april te springen.
Voor die gelegenheid werd de OE-FDN van Pink Aviation overgevlogen naar Lelystad Airport. Aan het einde van de middag kwam het toestel hier aan. Bij het laatste streepje daglicht (om 20:30u lt) werd gestart voor een eerste stick met 8 commando’s richting Teuge.
De OE-FDN klom naar 9.500 voet (bijna 3 km). Daar stapten de mannen onverschrokken met hun volle bepakking uit. De Skyvan is daar uitermate geschikt voor, omdat het een laadklep aan de achterzijde heeft waardoor de para’s zo het toestel uit kunnen rennen.
Ondertussen werd de tweede stick met springers in gereedheid gebracht in het luchthaven gebouw op Lelystad Airport. Hun fikse uitrusting (o.a. hoogtemeter, GPS-tracker, kompas, strobelight, glowstick en natuurlijk hun parachute) werd door een instructeur gecontroleerd. Vervolgens werd de exit-dril nog een keer doorgenomen en de procedure tijdens het openen van de chute. Daarna sprak men nog een keer het naderingsproces van het veld door en wat te doen als men af zou drijven en buiten het veld een landing maakt.
Precies een uur later lichtte de Skyvan voor de tweede keer zijn wielen van het asfalt van Lelystad Airport. Ook nu werd met 8 Mariniers naar 9.500 voet boven Teuge geklommen.
Uiteindelijk stond de OE-FDN met zijn twee Oostenrijkse piloten en Nederlandse jumpmaster rond 22:15 weer op het platform. Missie geslaagd.
Eerder op de dag waren er ook al een paar leuke vliegtuigen te zien op het platform van Lelystad Airport. Als nachtstoppers stonden hier een Canadese Cessna 210 en een Poolse Cirrus.
De C-GPLS was op woensdag binnengekomen. Het toestel is met een Europese tour bezig zo lijkt het. Het toestel is in de UK en in Duitsland geweest. Even voor de middag vertrok het IFR.
Deze Cessna 210N uit 1980 is een paar jaar gelden overgespoten met dit grijs/zwarte uiterlijk als resultaat. In de staart staat groot het logo met de afbeelding van een Centurion. Hieraan dankt dit toestel zijn naam.
Op de deur stond nog een mooie spreuk: “The fearless persuit of what sets your soul on fire”.
De Poolse Cirrus hoort thuis op Warschau. Via het Deense Billund was het woensdag naar Lelystad gekomen. Tweede helft van de middag ging het weer op pad, na eerst nog wat 100LL getankt te hebben, terug naar Polen.
3 gedachten over “05/04/2018 Nachtsprongen met de OE-FDN Skyvan vanaf Lelystad Airport”
Het was natuurlijk 05/04/2018.
Ik zag dit gebakje vanochtend om 08:33 LT airborne gaan aan het begin van mijn lange dag ‘rechtuit leren vliegen’.. 😎
Ik zag je wel staan hoor BJF! 😬
Haha! En ik zag weer dat rechtuit vliegen voor je leerlingen soms erg lastig was met dit pittige windje 90 graden cross…!😀