D-ISGS Vulcanair A-Viator voert kalibratievluchten ILS uit op Lelystad Airport

D-ISGS Vulcanair AP68TP–600 A-Viator

Vrijdag 6 april 2018 – Vandaag werd op Lelystad Airport voor het eerst het Instrument Landing System (ILS) getest door een vliegtuig. Met het verlengen van de baan is ook de uitrusting er omheen een stuk volwassener geworden. Van beide kanten is er nu een ILS aangebracht.
Alvorens hier door de vliegtuigen gebruik van gemaakt kan worden dient de schuin aflopende radio-straal van de ILS uitvoerig getest te worden. Dit wordt gedaan middels kalibratievluchten door een toestel met daarvoor aanwezig apparatuur.

D-ISGS Vulcanair AP68TP–600 A-Viator

Lelystad Airport heeft hiervoor de hulp in geroepen van SVEGE Flight Inspection. Dit bedrijf bestaat sinds 2014 en is gevestigd in Braunschweig (D). Vanuit daar bedient men tal van regionale vliegvelden in Duitsland en daarbuiten met kalibratiediensten. Met hun vliegtuig wordt de nauwkeurigheid van het Instrument Landingssysteem (ILS) getoetst. Dit wordt gedaan door een aantal keer de ILS af te vliegen en data van het systeem te toetsen op de precisie ervan.

D-ISGS Vulcanair AP68TP–600 A-Viator

Het toestel dat vandaag gebruikt werd was de D-ISGS. Dit is een Vulcanair AP68TP-600 A-Viator. Een toestel waar er maar een paar van gebouwd zijn.

D-ISGS Vulcanair AP68TP–600 A-Viator

Het eerste toestel van dit type vloog in 1985. Toen gebouwd door de Italiaanse vliegtuigbouwer Partenavia. Toen werd het toestel aangeduid als Viator. De Viator is een doorontwikkeling van de bekende Partenavia P68 Victor.
De romp is verlengd ten opzichte van de Victor en er is een intrekbaar landingsgestel toegevoegd. Als krachtbron werden eerst twee Allison turbinemotoren gemonteerd. In totaal is er plek voor 11 personen in dit toestel.
Een echte kaskraker was dit vliegtuig bepaald niet. Er zijn door Partenavia maar 7 toestellen gebouwd voordat de fabriek ter zielen ging.

De A-Viator is “Made in Italy”

In 2009 werd, onder de naam Vulcanair, weer nieuw leven in de Viator geblazen. Men verbeterde het toestel door het toepassen van nieuwe avionica en nieuwere Rolls Royce turbinemotoren. De typeaanduiding werd gewijzigd in A-Viator.

D-ISGS Vulcanair AP68TP–600 A-Viator

De D-ISGS is een van die nieuwgebouwde A-Viator toestellen. Het productienummer is 9010 zoals op de kist is te lezen. Het toestel is in 2011 gebouwd.

Identificatieplaatje van de D-ISGS Vulcanair AP68TP–600 A-Viator

Voor deze kalibratievluchten zijn speciale NOTAMS uitgevaardigd.
B0197/18 – AD PPR DUE TO ILS CALIBRATION FLIGHTS. CONTACT AD AUTHORITY FOR PERMISSION: +31320284791. 06 APR 06:00 2018 UNTIL 06 APR 07:00 2018.
Zoals hierin te lezen is zou men tussen 08:00 en 09:00 lokale tijd deze vlucht uitvoeren op de vrijdag. Eerder was dit al aangekondigd voor de donderdag, maar dat ging niet door. Ook de vlucht van vrijdagochtend ging niet door. Het toestel arriveerde namelijk pas na 11:00u op Lelystad Airport.

D-ISGS Vulcanair AP68TP–600 A-Viator

Niet lang na aankomst ging de D-ISGS de lucht in om in de richting van 05 zijn testvluchten uit te voeren. Dit is overigens de enige richting vanwaaruit een ILS wordt geïnstalleerd.

D-ISGS Vulcanair AP68TP–600 A-Viator

Deze vluchten werden nu tussen het gewone vliegverkeer gedaan. Met wat coördinatie vanaf de toren ging dat prima, ondanks het feit dat het best druk was in het circuit.

D-ISGS Vulcanair AP68TP–600 A-Viator

De D-ISGS vloog steeds aan op de baandrempel van 05. Deze ligt 1.300 meter voor het vlak van de (ingekorte) baan dat momenteel gebruikt wordt. Na de doorstart van de A-Viator zat het toestel boven de eigenlijke baan dan ook al op voldoende hoogte om het andere verkeer niet te hinderen. Dit kunstje werd een keer of 6 herhaald.

De gevlogen rondjes van de D-ISGS (Bron: Flightradar24)

Daarna werd de landing ingezet voor de nodige litertjes kerosine. Daarvan voorzien was het weekend voor de piloten bijna aangebroken, zij konden op pad naar hun thuisbasis Braunschweig bij Hannover in Duitsland.
De komende dagen staan er meer van dit soort vluchten gepland. De D-ISGS zal daarom vermoedelijk nog wel eens opduiken binnenkort!

D-ISGS Vulcanair AP68TP–600 A-Viator is binnenkort vast weer te zien op Lelystad Airport

7 gedachten over “D-ISGS Vulcanair A-Viator voert kalibratievluchten ILS uit op Lelystad Airport

  1. Waarom überhaupt nog een ILS? Onnodige hoge kosten en ook nog eens op de verkeerde kant. Ik zou er gewoon 2 LPV approaches van maken met dezelfde limieten als CAT1.

    1. Die gasten met die king air wisten me te vertellen dat zij op een ILS lagere minima hebben dan wanneer ze een RNAV approach maken. Ze waren mede daarom wel teleurgesteld dat er geen ILS op de 23 komt.Commentaar via FaceBook

    2. Barry Hofland Dat hoeft dus niet. Je hebt een RNAV approach (LPV) met dezelfde minima als een CAT1. Kun je met de KAX zelfs al vliegen.

Laat een reactie achter bij op FacebookReactie annuleren