De dag duurde onverwacht langer op Lelystad Airport

OO-NHX Aerospatiale 365N3 Dauphin 2 Coastguard / SAR

Zaterdag 7 april 2018 – De eerste warme dag van het jaar – het werd boven de 20 graden Celsius – zou voor de havendienst van Lelystad Airport een onbedoeld lange dag worden. Al vroeg op de dag moest men op volle stand-by staan met de brandweerdienst omdat de PH-PBA op pad ging, een standaard procedure bij dergelijke grote kisten. De Dakota vertrok naar Schiphol om vanaf daar twee dagen te opereren. Zondagmiddag is de terugvlucht weer gepland.
Het venijn van de dag zat in de staart. Tegen het einde van de middag raakte de PH-EAM van de baan. De Cessna 172 sloeg over de kop en blokkeerde daarmee de start- en landingsbaan. Gelukkig zijn de inzittenden op eigen kracht uit het toestel gekomen en mankeren zij volgens de berichtgeving op Omroep Flevoland niets.
Veel kisten moesten daardoor uitwijken. De meeste gingen door naar Teuge of Hilversum met de wetenschap dat men deze dag waarschijnlijk niet meer kon terugkeren. Het veld sluit in het weekend immers al om 19:00u lokale tijd.
Tegen 19:30u kon men de baan gelukkig toch weer vrijgeven en was de crew van Lelystad Airport nog aanwezig om de meeste uitwijkers alsnog terug te laten komen. Dat scheelde een aantal operators veel aanpassingen in het programma voor de volgende dag.
Vanaf Teuge kwamen binnen: 2-DITO, LFC, VSF, USL, KLQ, MLS, EGM
Vanaf Hilversum kwamen binnen: HCF, JPH, OLL, STZ, STV
Vanaf Texel kwam binnen (geen uitwijker) LVH
Ook drie kisten vertrokken nog: KGJ, RLY en OK-WUA 42
Vooral de crew van de PH-RLY was erg blij nog te kunnen vertrekken. Zijn moesten de dag erop boven Rotterdam als verbindingsvliegtuig dienen bij de Marathon aldaar. De heli’s PH-HHJ en PH-HHK waren daar al voor het camerawerk gearriveerd. De PH-RLY is een onmisbare schakel in de keten.

Coastguard08

OO-NHX Aerospatiale 365N3 Dauphin 2 Coastguard / SAR

Dan door met de zaken die wel allemaal rimpelloos verliepen. De bokaal “Bezoeker van de dag” gaat uit naar de OO-NHX. Als Coastguard08 kwam deze Aerospaiale Dauphin met 4 man aan boord binnen voor een full-stop. Deze helikopter opereert doorgaans vanaf Den Helder en Rotterdam boven de Noordzee en was vandaag een stukje het binnenland in afgedwaald. “Dat vinden wij niet raar… dat vinden wij heel bijzonder” om met De Luizenmoeder te spreken 😉

OO-NHX Aerospatiale 365N3 Dauphin 2 Coastguard / SAR

Al taxiënd werd direct na de landing de schuifdeur al opengegooid en bungelde de winchmaster al zwaaiend met zijn beentjes buitenboord. Vervolgens werd de heli op een prima te fotograferen manier op het BRAVO-platform gezet. Daarop kon de bemanning aanvallen voor de lunch bij Fantua’s.

OO-NHX Aerospatiale 365N3 Dauphin 2 Coastguard / SAR

Dat gaf ons weer de gelegenheid om deze forse wentelwiek uit 2005 even van dichtbij vast te leggen.

OO-NHX Aerospatiale 365N3 Dauphin 2 Coastguard / SAR

De OO-NHX is eigendom van het Belgische bedrijf Noordzee Helikopters Vlaanderen NV uit Oostende. Dit bedrijf heeft sinds 1 juli 2015 een vijfjarig contract Rijkswaterstaat om Search and Rescue (SAR) vluchten uit te voeren boven de Noordzee. Hiervoor staat een helikopter stand-by op Den Helder en op Rotterdam – The Hague. Ook voert men SAR-diensten uit voor Defensie en voor diverse oliemaatschappijen op de Noordzee.

Nog meer Belgen

OO-FWA Robin R3000/160

De SAR-heli was niet de enige Belgisch geregistreerde bezoeker vandaag. Ook de OO-FWA was present. Deze Robin R3000 is een type dat niet heel veel gebouwd is. De eigenaar is het bedrijf Propeller bvba en het hoort thuis op Kortrijk-Wevelgem (EBKT). Daar kwam het ook vandaan en ging het na een korte stop weer naar toe.

OO-FWA Robin R3000/160

Iedereen heeft wel eens een zwemwedstijd gezien. Bij het keerpunt wordt dan razendsnel aangetikt om dezelfde baan weer terug te zwemmen. Die gedachte kwam bij mij op toen de OO-FLC Lelystad Airport aandeed. Het kistje kwam van Grimbergen (EBGB) en werd op het platform geparkeerd. Nadat het landingsgeld voldaan was vertrok men alweer voor de navigatievlucht terug naar onze zuiderburen.

OO-FLC Reims/Cessna F152

Als vierde bezoekende Belg noemen we de OO-PXL. Net als de dag ervoor was deze Vulcanair aanwezig voor een tussenstop tijdens het fotowerk boven Nederland.

OO-PXL Partenavia P68C-TC Victor

Tsjech uit Middenmeer

Sinds korte tijd staan op het ultralightveldje Middenmeer (in de kop van Noord Holland) een tweetal TL-Ultralight Stream toestellen. Deze ranke tandemkisten hebben nog een Tsjechische experimental registratie. Het zijn respectievelijk de OK-WUA 42 en OK-WUA 43. Vandaag was de OK-WUA 42 op bezoek bij de Martinair Flight Academy.

OK-WUA 42 TL-Ultralight Stream

De Stream’s zijn eigendom van Adventure Flights en het is de bedoeling dat deze kistjes met de tijd een PH-registratie gaan krijgen.

OK-WUA 42 TL-Ultralight Stream

Dit model heeft enige gelijkenis met de Blackshape Prime BS100 (waarvan er een aantal op Lelystad gebaseerd zijn). Toevallig was vandaag ook de PH-4Q3 te zien, ook wit en blauw net als de Tsjechische Stream. Zoek de verschillen…

PH-4Q3 Blackshape Prime BS100

De vliegers van de OK-WUA 42 werden ook “getroffen” door het landingsincident met de PH-EAM. Zij konden pas rond 20:00u hun thuisreis aanvaarden.

Overige bezoekers

D-EWHF Cirrus SR20 g2

Er was nog een Duitse Cirrus present. De D-EWHF is wel eens eerder geweest en vertrok na een paar uurtjes richting Kassel (EDVK).

D-EWHF Cirrus SR20 g2
D-EWHF Cirrus SR20 g2

Deze Cirrus heeft als constructienummer 1765. Even speuren leverde op dat dit dan voorheen de Nederlandse PH-GTS geweest is. Indertijd stond die op Stadtlohn gebaseerd.

De PH-GTS hier bij de Cirrus-dealer op Eelde in mei 2017 is nu D-EWHF geworden

Bij HeliCentre was de PH-ITI op bezoek. Na inname van een paar litertjes brandstof vertrok deze heli richting Texel.

PH-ITI Airbus Helicopters H125

Beech Bonanza

Er zijn nog altijd hoeken en gaten op Lelystad Airport die mij blijven verrassen. Uit een van die hoeken kwam vandaag ineens de N25FP tevoorschijn. Deze Beech A36 Bonanza heeft wel al eerder een tijdje op het veld gestaan, maar ik was hem uit het zicht kwijt. Vandaag maakte het toestel een lokale vlucht met een aantal touch and go’s.

N25FP Beechcraft A36 Bonanza 36

Fotogalerij met locals

Aviodrome

Afgelopen donderdag (5 april) is de Grumman Tracker 151 in nieuwe beschildering uit de spuithal op Lelystad gekomen. Inmiddels is het toestel in de T2-Hangaar opgesteld onder doeken en achter schermen. Men wil het toestel graag groots aan het publiek tonen tijdens het evenement “Brute kracht” op 28 en 29 april a.s. Daar zal de Marninekist zijn kunnen tonen.
Er wordt nog hard gewerkt om de systemen allemaal up-and-running te krijgen. Zo heeft het toestel nu twee werkende motoren en kan het de vleugels opklappen. Ook het torpedoluik kan bediend worden. Alleen vliegen is er helaas niet bij. Verder worden nog details op de kist aangebracht zoals kleine tekstje e.d.
We hebben ons best gedaan om een knappe foto van de 151 te maken. Meestal lukt zoiets wel, alleen op een of ander manier wilde mijn camera niet scherp stellen… 😉 We moeten dan ook denk ik maar even wachten tot 28 april om het toestel dan in volle pracht buiten te zien!

151 Grumman US-2N Tracker (MLD)

Wil je toch een beetje een beeld hebben hoe het toestel er uit ziet? Kijk dan even naar de 159 bij het Aviodrome en bedenk dan een zelfde toestel in showroom-shine matte kleurtjes en in top-conditie.

159 Grumman US-2N Tracker (MLD)

Projecten T2-Hangaar

In de T2-Hangaar wordt ook aan andere toestellen hard gewerkt. Zo was men bezig met onderhoud aan de Fokker S-11-jes. Er staat een replica van een Fokker D.VII in aanbouw en ook onderdelen van de De Havilland DH-9 beginnen vorm te krijgen. Het landingsgestel stond er en een vleugel. Deze kist moet het 100-jarig jubileum van de KLM in 2019 opluisteren.

Geef een reactie