Zondag 8 april 2018 – Vandaag was de Turbine Islander F-HFIT actief te zien. Deze Fransoos was op vrijdagavond 6 april laat aangekomen. Het toestel had onderdak gevonden in de Catalina-hangaar bij de twee Piper Aztecs van Ravenair (G-RVRJ/Z). De zaterdag werd kennelijk gebruikt om de jetlag vanuit de UK te verwerken. De twin kreeg een rustdag na zijn vlucht uit Leeds naar Lelystad Airport.
Deze middag mocht de F-HFIT aan de bak. Er lag een fotoklus te wachten boven Noord-Holland, net boven Heerhugowaard.
Het toestel is naar alle waarschijnlijkheid aangeschaft door het Britse bedrijf APEM. Zij hebben vorige week hun oude Islander G-JPEG verkocht en waren op zoek naar een turbine exemplaar.
Deze F-HFIT werd in Frankrijk te koop aangeboden op het Franse Pontoise (LFPT) door GEOFIT Expert, een Franse evenknie van APEM. In de staart staat nog het logo van FIT Conseil. Deze naam verklaart meteen het laatste deel van de registratie van het toestel. Dit bedrijf is opgegaan in GEOFIT Expert.
De F-HFIT stamt uit 1983 en heeft momenteel bijna 9.700 uur op de teller. Deze versie heeft twee Allison / Rolls Royce 250-B17C turbinemotoren van ieder 420 pk (313 kW). Deze motoren zijn met respectievelijk 9.618 en 9.016 uur al flink gebruikt. Verder is het toestel uitgerust met een gecertificeerd fotoluik in de bodem om een gestabiliseerde camera boven te hangen.
Als eerste ging deze Islander met c/n 2139 als G-BJYT door het leven. Dat duurde maar een paar dagen in november 1983. Even leek het erop dat het toestel ZF444 bij de RAF zou worden, maar uiteindelijk werd G-WOTG later in november 1983 het kenmerk. Van 1984 tot 1990 was The Secretary of State (voor defensiedoeleinden) eigenaar van de kist. Tussen 1990 en 2005 werden er para’s mee gedropt door de RAF Sport Parachute Association.
In 2006 vertrok het toestel naar Estland als ES-PNW. Hier werd het als passagierskist gebruikt. Sinds 2011 is het als F-HFIT in Frankrijk ingeschreven en wordt het als fotokist gebruikt. Kort na ingebruikname door de Fransen is ook het huidige rood-witte kleurenschema aangebracht.
Bizjets
Al vroeg in de morgen meldde zich de D-IPCH. Dit bleek een Cessna 525A Citation CJ2+ te zijn. Brussel was de plaats van vertrek en het kwam met callsign JKH32A netjes op het BRAVO-platform te staan. Er werd ook meteen getankt.
De D-IPCH is van de Peter Cremer Holding uit Hamburg. Dit is een familiebedrijf dat al meer dan 70 jaar zich wereldwijd bezighoudt met handel, verwerking en logistiek op gebied van granen, grondstoffen en olieproducten.
Later in de middag vertrok de CitationJet weer. Dit toestel heeft zijn Airmiles wel weer verdient deze dag. Het was in Hamburg gestart, toen naar Maagdenburg gevlogen en door naar Brussel. Vandaar naar Lelystad en hier vertrok het richting midden Frankrijk.
Het kopje van deze alinea spreekt over bizjets, da’s meervoud. Klopt, want tegen het einde van de middag verscheen de G-SHUI. Dat is een prachtige Cessna 680A Citation Latitude. Deze kist is van september 2017 en wordt gevlogen door Air Charter Schotland Ltd. Dit toestel zou voor een nachtstop blijven om de dag erop richting Faro in Portugal te vertrekken. Helaas geen foto van deze fraaie nieuwe Cessna bizzer.
Belgen
Ze waren d’r weer! Net als gisteren waren er ook vandaag weer bezoekende toestellen uit België te verwelkomen. Twee stuks. Als eerste noemen we de OO-JET. Dit is een Piper Archer III. Dit toestel heeft alleen niet een gebruikelijke Lycoming motor in het vooronder. Deze Archer is uitgerust met een dieselmotor. Dat klink gelijk heel anders. Het kistje hoor thuis op Charleroi, ten zuiden van Brussel.
Gisteren was er al – zei het heel kort – een kistje (OO-FLC) van de Sabena Aeroclub te zien. Dat was kennelijk een verkenner, want vandaag was er weer een. Nu was het de beurt aan de OO-SAG, een Piper Archer III. En die bleef iets langer op het platform staan. 😉
Zwitser
Al vroeg in de morgen (08:30u) was de HB-PDU opgestegen vanaf Grenchen (LSZG) in Zwitserland. Na een vlucht van 2,5 uur meldde het toestel zicht op de frequentie van Lelystad Airport.
De HB-PDU bleef tot even voor 5 uur, toen ving men de terugvlucht aan. Die duurde iets langer, even voor 20:00 werd de landing op Gernchen weer ingezet.
KLM Flight Academy
Vanaf Groningen Airport Eelde opereert de KLM Flight Academy met een viertal Beech 58 Baron twins. Dit zijn de PH-BYA t/m D. De A en de B zijn in KLM-kleuren gespoten, de C en de D hebben een regulier kleurenschema.
Deze toestellen zijn uiteraard veel Groningen te zien maar gek genoeg nooit op Lelystad. Tot vandaag… De PH-BYC kwam zowaar even langs voor een tussenstopje. De kist was eerder deze dag vanaf Groningen vertrokken en was via de Waddeneilanden naar Texel gevlogen. Vervolgens werd Lelystad aangedaan. Het toestel landde met twee personen aan boord en vertrok kort daarop met één persoon weer naar Groningen.
Ravenair
Ook vandaag vloog de Aztec G-RVRJ een fotovlucht. De G-RVRZ, die nog altijd aanwezig is in de Catalina-hangaar, deed een poging om naar de UK te vliegen. Alleen bij de runup-area van baan 05 constateerde de vlieger een technisch probleem. Het vluchtplan werd gecanceld en de Piper Aztec taxiede terug naar de Catalina hangaar.
Locals
Met dit mooie weer uiteraard genoeg locals die een vluchtje maakten. Regelmatig waren de Waddeneilanden de bestemming. Ook vandaag vloog de Beech A36 Bonanza N25FP weer lokaal, inclusief diverse touch and go’s. De PH-PBA kwam terug van een weekendverblijf op Schiphol Oost.
Een aantal van de gebaseerde kisten zijn vastgelegd in de bekende fotogalarij hieronder.