11 april 2018 – We vergelijken eens een drietal ultralight vliegtuigen die op het oog sterke gelijkenissen hebben. Of dat toeval is? We kijken naar de Blackshape Prime BS100, de Pelegrin Tarragon en de TL-Ultralight Stream.
Asso X Jewel
We beginnen bij het begin. In 2004 ontwierp de Italiaan Giuseppe Vidor de Asso X Jewel. Dit is een fraai gelijnd houten zelfbouwtoestel met intrekbaar landingsgestel en een Rotax motor. Het biedt plaats aan twee personen die in zogenaamde tandemopstelling – achter elkaar – zitten.
De X Jewel is, naast een juweeltje om te zien, een snel ontwerp. Dat komt met name door de ranke vormgeving. Door de glazen cockpitkap zonder spijlen hebben de inzittende een onbelemmerd uitzicht en krijgt men al snel een soort “fighter-jet-beleving”.
Vidor heeft diverse vliegtuigen ontworpen en aan de man gebracht via Asso Aerei Srl. De ontwerper was oorspronkelijk stoffeerder en heeft in de avonduren engineering gestudeerd. Dit met tot gevolg een flinke lijst vliegtuigontwerpen. Op 23 september 2013 is Vidor op 72-jarige leeftijd overleden.
Millenium Master
De genoemde Asso X Jewel is doorontwikkeld tot een carbon vliegtuig door Millennium Aircraft uit Turijn. Dit model werd de Millennium Master genoemd. En het eerste model vloog in 2006.
Er werd in 2007 nog een tweede vliegtuig gebouwd. Nog voordat de productie op gang kwam ging Millenium Aircraft echter failliet.
Blackshape
Het ontwerp werd na het faillissement van Millennium Aircraft door Blackshape Aircraft in Italië bemachtigd. Zij ontwikkelde het toestel verder tot de Blackshape Prime en namen het in 2009 in productie.
Inmiddels zijn er zo’n 40 toestellen gebouwd waarvan er een aantal in Nederland vliegen.
Tarragon
Parallel hieraan werd het ontwerp doorontwikkeld door Pelegrin Ltd. uit Letland. In 2010 introduceerden zij de Tarragon, een toestel dat als twee druppels water lijkt op de Blackshape Prime. En dat is niet verbazend omdat dezelfde Millennium Master als basis is genomen.
Van de Tarragon zijn nog maar een paar toestellen gebouwd. Men probeert onder andere voet aan de grond te krijgen op de Very Light Aircraft (VLA) markt in de USA. Daarvoor demonstreerde Pelegrin de Tarragon tijdens de EAA AirVenture op Oshkosh in de zomer van 2017.
Stream
En dan is er nog een derde producent die een toestel met een vergelijkbaar ontwerp op de markt heeft gebracht. Het gaat dan om de TL-Ultralight Stream. Dit toestel werd door de TL-Ultralight in 2013 gepresenteerd en is sinds 2017 in productie.
Inmiddels vliegen er sinds 16 maart 2018 twee van deze toestellen in Nederland bij Adventure Flights op het ultralight-veld Middenmeer in Noord-Holland.
Vergelijk
Voor het gemak hebben we een aantal specificaties van deze drie toestellen op een rijtje gezet. Zo zijn de verschillen en/of overeenkomsten te zien.
Een belangrijk item hebben alle toestellen gelijk, de motor. Dit is in alle gevallen de populaire Rotax 912ULM motor. Deze krachtbron is goed voor zo’n 100 pk / 75 kW.
Een andere overeenkomst is een belangrijk veiligheidssysteem, een ballistische parachute. Deze zit in de romp achter de cockpit en kan uitklappen als het toestel oncontroleerbaar is geworden. Het geeft de inzittenden een goede kans om veilig aan de grond te komen met toestel en al.
Afmetingen | Blackshape Prime BS100 | Pelegrin Tarragon | TL-Ultralight Stream |
Lengte | 7,178 m | 7,530 m | 6,785 m |
Hoogte | 2,410 m | 2,490 m | 2,475 m |
Spandwijdte | 7,940 m | 7,940 m | 9,000 m |
Cabinebreedte | 760 mm | 700 mm | 575 mm |
Leeg gewicht | 297 kg | 338 kg | 297 kg |
Tankinhoud | 100 liter | 96 liter | 96 liter |
Prestaties | |||
Maximum snelheid (sea level) | 162 kts | 167 kts | 175 kts |
Never exceed speed | 184 kts | 200 kts | 180 kts |
Stall speed | 35 kts | 35 kts | 35 kts |
Vliegbereik | 1.100 km | 1.300 km | 1.400 km |
Motor | Rotax 912ULS (101 pk / 75 kW) | Rotax 912ULS (101 pk / 75 kW) | Rotax 912ULS (101 pk / 75 kW) |
Propeller | MTV-33-1-A 2-bladed | Woodcomp 2 of 3-bladed | TL PowerMax 3-bladed |
Veiligheidssysteem | Ballistic Recovery System | Ballistic Recovery System | Ballistic Recovery System |
Herkomst | Italië | Letland | Tsjechië |
Tot slot, voor wie zelf verder wil speuren naar deze toestellen zijn hieronder de websites van de drie fabrikanten opgenomen.
http://www.blackshapeaircraft.com/en/
4 gedachten over “Drieluik met de Blackshape – Tarragon – Stream; zoek de verschillen…”
Dogfight!
Wint de Stream
En de prijzen?
En heb je de sharia al eens goed bekeken