Airliners

Focus@: N787RR Boeing 747 testbed voor Rolls-Royce Trent 1000 motoren

N787RR Boeing 747-267B Rolls-Royce

Registratie: N787RR
Type: Boeing 747-267B
Constructienummer: 21966
Eigenaar: Rolls-Royce North America Inc.
Locatie: Tucson International Airport, 11 maart 2018
Bijzonderheden: De N787RR is een Boeing 747-267B en is in eigendom van Rolls-Royce North America. Deze bouwer van vliegtuigmotoren gebruikt deze Jumbo als testbed voor hun nieuw ontwikkelde Rolls Royce Trent 1000 motor. Op de romp is te lezen “Trent 1000 – 1000 times better”.
Dit type motor is door Rolls-Royce speciaal ontwikkeld voor de Boeing 787 Dreamliner. De Trent 1000 is een van de twee voorkeursmotoren voor alle drie de bestaande versies van de Dreamliner, de 787-8, -9 en -10. De ander fabrikant is General Electric met hun GEnx motor. Met een aanpassing aan het ophangpunt zijn beide type motoren geschikt voor de Boeing 787, zonder veel overige modificaties.
Om de motor te testen is de binnenste oorspronkelijke Rolls-Royce RB211 motor aan de linkerkant van deze Boeing 747 vervangen door een nieuwe Trent 1000 motor. Dit is helaas op de foto niet te zien.
De Trent 1000 is in gebruik op Deamliners van Air New Zeeland, All Nippon Airways, Singapore Airlines, Norwegian Air Shuttle en (natuurlijk het Britse) British Airways. De KLM en TUI Boeing 787’s zijn met de GEnx motor van General Electric uitgerust.
De N787RR heeft c/n 21966 en is oorspronkelijk in april 1980 in dienst gekomen bij Cathay Pacific in Hong Kong als VR-HIA. In 1997 werd dit omgeregistreerd naar B-HIA.
Vanaf 1999 is Air Atlanta Icelandic er mee gaan vliegen en wel met de registratie TF-ATD. Via deze maatschappij is het onder andere geleased voor diensten bij Saudi Arabian Airlines en AirAsia en als laatste Air Atlanta Europe. In 2005 werd het de N787RR en kwam het in gebruik bij Rolls-Royce North America Inc.

N787RR Boeing 747-267B Rolls-Royce

De N787RR zijn we tegengekomen op Tucson International Airport in Arizona (USA) op 11 maart 2018. Daar stond het op het vrachtplatform geparkeerd. De foto is gemaakt vanuit een helikopter waarmee net een vlucht boven de desert boneyard bij Davis-Monthan was gemaakt. In de landing op Tucson kon deze Boeing 747 mooi als “bijvangst” meegenomen worden.

Geef een reactie