(Motor)zweefvliegtuigenBizpropsCommutersSportvliegtuigen

SE-MFD Fokker 50 arriveert op Lelystad Airport voor een spuitbeurt bij SATYS

SE-MFD Fokker 50 Amapola Flyg (Air Baltic c/s)

Donderdag 18 april 2018 – Op deze zonnig voorjaarsdag meldde zicht een nieuwe klant bij SATYS. Dit is de nieuwe naam voor de spuithal van voorheen QAPS of STTS. Het ging niet om een klein kistje, nee er arriveerde een heuse Fokker 50!

SE-MFD Fokker 50 Amapola Flyg (Air Baltic c/s)

Het ging om de SE-MFD. Dit toestel staat op naam van Amapola Flyg. Deze maatschappij exploiteert 14 Fokker 50’s. 10 in een passagiersuitvoering en 4 in een vrachtuitvoering.

SE-MFD Fokker 50 Amapola Flyg (Air Baltic c/s)

Het is ons nog niet bekend of dit nu een vracht- of passagierstoestel is. Het lijkt er op dat de raampjes gedicht zijn, maar er zit weer geen vrachtdeur in. Wie het weet mag het zeggen!

SE-MFD Fokker 50 Amapola Flyg (Air Baltic c/s)

De SE-MFD had de laatste tijd niet gevlogen en stond stored op Malmö in Zweden. Op dinsdag 17 april heeft het lokaal een testvlucht boven Zweden gemaakt. Vandaag, 18 april, werd de kist met 3 PoB overgevlogen van Malmö naar Lelystad.

SE-MFD Fokker 50 Amapola Flyg (Air Baltic c/s)

Bij aankomst aan het einde van de middag kon het toestel mooi gefotografeerd worden op weg naar de spuithal. Dit mede dankzij de havendienst-medewerkers die ons een eersterangs fotopositie bezorgden.

SE-MFD Fokker 50 Amapola Flyg (Air Baltic c/s)

Na de landing werd de Fokker direct voor de spuithal neergezet en verdween daarna naar binnen. Benieuwd in welke kleuren het naar buiten komt….

SE-MFD Fokker 50 Amapola Flyg (Air Baltic c/s)

Deze Fokker 50 is inmiddels alweer bijna 30 jaar oud. Het begon zijn carrière in juli 1998 bij het Deense Maersk als OY-MMI. Daarna ging het in Estland aan de slag bij Estonian Air met de registratie ES-AFK. Van 2002 tot 2014 heeft het als YL-BAU gevlogen bij Air Baltic. Dit kleurenschema draagt de kist nog altijd. Ook op de wieldeurtjes staat nog BAU als overblijfsel van zijn oude registratie. Al in april 2014 werd de kist in opslag gezet.

SE-MFD Fokker 50 Amapola Flyg (Air Baltic c/s)

In 2017 werd Amapola Flyg de eigenaar en kwam de registratie SE-MFD op de kist te staan. Volgens mij is het al die tijd niet actief ingezet. Daar lijkt nu verandering in te komen. Het kan eerdaags met een nieuw verflaagje weer aan de bak!

Reddingsoperatie

Op het IJsselmeer bij Urk was deze middag een stuurloos schip zonder opvarenden waargenomen. Men vreesde dat de schipper wellicht overboord was geraakt. Met reddingsboten werd een zoektocht op touw gezet. Deze actie werd ondersteund vanuit de lucht met een helikopter en een Dornier van de kustwacht.

PH-CGC Dornier Do228-212 Coastguard
PH-CGC Dornier Do228-212 Coastguard
PH-CGC Dornier Do228-212 Coastguard

Op het moment dat de brandstof van de Dornier op dreigde te raken week dit toestel, de PH-CGC met callsign Rescue01, uit naar Lelystad. Daar werd het in rap tempo van nieuwe kerosine voorzien. Binnen 30 minuten was het toestel weer airborne om de zoekactie voort te zetten.

PH-CGC Dornier Do228-212 Coastguard

Na een aantal uren zoeken is tegen het begin van de avond het zoeken gestaakt. Er is niemand gevonden.

De gevlogen route van de PH-CGC tijdens de zoekactie in de buurt van Urk

Bezoekers

Een leuke Duitse sportkist op het platform voor de toren vandaag. De D-EEDR. Dit is een Ruschmeyer R90-230RG. Dit is een kist die eind jaren ’80 – begin jaren -90 gebouwd is. Je zou het kunnen betitelen als de Duitse Cirrus.

D-EEDR Ruschmeyer R90-230RG

Dit model was echter niet erg succesvol. Van de R-90 zijn er slechts 30 gebouwd. Dit is nummer 024 zoals in de staart te zien is.

D-EEDR Ruschmeyer R90-230RG met constructienummer 024 in de staart

In Nederland hebben ook ooit drie Ruschmeyers ingeschreven gestaan, de PH-GWW, PH-JDL en PH-RMR. Alleen die laatste is nog ingeschreven.

D-EEDR Ruschmeyer R90-230RG

Een andere bezoeker was een Duitse motorzwever. De D-KYBL, een Scheibe SF-25C Falke. Dit toestel was voorzien van een sleepinstallatie om zweefvliegtuigen (zonder hulpmotor) op hoogte te krijgen.

D-KYBL Scheibe SF-25C Falke
D-KYBL Scheibe SF-25C Falke met een sleepinstallatie voor zweefvliegtuigen

Om zicht op het toestel aan de kabel te houden zijn er twee achteruitkijkspiegeltjes op deze kist gemonteerd.

D-KYBL Scheibe SF-25C Falke met zijn achteruitkijkspiegels
D-KYBL Scheibe SF-25C Falke

In de avond was de PH-TCN nog kort op het veld. Er werd een passagier afgezet en daarna vertrok men spoorslags weer richting de thuisbasis Rotterdam – the Hague. Een leuke bizprop als afsluiting van de dag.

PH-TCN Piaggio P180 Avanti
PH-TCN Piaggio P180 Avanti
PH-TCN Piaggio P180 Avanti
PH-TCN Piaggio P180 Avanti

Terug op het nest

EC-JGB Beech B200 Super King Air

Na een verblijf van een aantal dagen op Rotterdam – the Hague is vandaag de EC-JGB weer op Lelystad Airport gearriveerd. Deze Beech van Zeusch Aviation heeft nu een klein Zeusch-logo op de linkerkant bij de registratie staan.
Vanaf Rotterdam heeft het – na onderhoud – een aantal vluchten gemaakt. Nu staat het toestel weer in de “nieuwe” hangaar van Zeusch.

EC-JGB Beech B200 Super king Air

Fotogalerij

Geef een reactie