Motortest van de PH-LVA Fokker D.VII van Early Birds op Lelystad Airport

PH-LVA Fokker D.VII Replica

Zaterdag 21 april 2018 – Ook al zijn er niet direct interessante bezoekers op het veld, je kunt evengoed een topdag hebben op Lelystad Airport. Vandaag was zo’n dag!

PH-LVA Fokker D.VII Replica
PH-LVA Fokker D.VII Replica

Bij Early Birds was men zo ver om hun replica van de Fokker D.VII te onderwerpen aan een motortest. Deze PH-LVA bezit een originele Mercedes D IIIau motor uit 1918. En die mocht zijn kunnen tonen.

De motor is origineel uit 1918, een Mercedes D IIIau en die loopt als een naaimachientje!

De PH-LVA werd behoedzaam door de vrijwilligers naar buiten gereden en tussen de wielblokken voor de hangaar vastgezet. Vervolgens werd de motor in gereedheid gebracht door de brandstof op druk te pompen. De propeller werd een paar slagen met de hand rondgedraaid en toen werd het contact aangezet. “Prop clear!” en de 100 jaar oude motor sloeg meteen aan en liep als een zonnetje!

Laatste instructies voor het starten
PH-LVA Fokker D.VII Replica

De motor bleef een tijdje op lage toeren draaien om warm te worden. Daarna werd meer gas gegeven. Moeiteloos kwam de krachtbron op toeren en bleef een heerlijk brommend geluid produceren.

PH-LVA Fokker D.VII Replica

We doen het niet vaak, maar dit moment was dermate uniek dat we er een filmpje van gemaakt hebben. Het camerawerk is niet zo sterk, maar het beeld en geluid maakt veel goed, naar wij dachten!

Niet lang hierna was de test volbracht. De motor werd uitgeschakeld en men kon vervolgens tevreden terugkijken op de test.

PH-LVA Fokker D.VII Replica

De PH-LVA is weer een stapje dichterbij luchtwaardigheid. Die luchtwaardigheid zal in elk geval op orde moeten zijn op 25 en 26 augustus a.s. Dan zal deze Fokker D.VII namelijk vliegend te zien te zijn bij het Nationaal Militair Museum in Soesterberg.

PH-LVA Fokker D.VII Replica

Daar zal het die dagen ongetwijfeld een van de – zo niet hèt – pronkstuk zijn tijdens het Soesterberg Flight Event. De PH-LVA is hier ingedeeld bij de pioniersvliegtuigen en de toestellen uit de Eerste Wereldoorlog.

Tevreden na de geslaagde testrun

Na de succesvolle motortest van de PH-LVA zagen we onze kans schoon. Er werd enthousiast door de aanwezige vrijwilligers gereageerd op ons plan om de PH-LVA in een ideale positie in het gras tussen de felgele paardenbloemen te zetten. Zo werd de ideale setting gecreëerd voor een mooi staatsieportret van dit unieke toestel. Het perfecte plaatje!

PH-LVA Fokker D.VII Replica

Cubje

En nu we toch lekker bezig waren, spontaan werd gevraagd of we de gele Piper Cub PH-GEN ook op de gevoelige plaat wilden vastleggen. Deze kist had namelijk nu de ideale schutkleur tussen de vrolijke paardenbloemen. Uiteraard werkten we daar graag aan mee! Cubje linksom, Cubje rechtsom, allemaal geen probleem. Het leverde in elk geval een fraaie set foto’s op.

PH-GEN Piper J-3C-65 Cub

Overige projecten

Er wordt hard gewerkt bij de Early Birds. Men is met een flink aantal projecten serieus bezig. Allemaal met als doel om een vliegend toestel op te leveren. Er wordt momenteel zichtbaar gewerkt aan de PH-APZ Lambach HL-II en de PH-NIE Nieuport 28 C.1 Replica.

PH-APZ Lambach HL-II
PH-NIE Nieuport 28 C.1 Replica

Vroege vogels die Early Birds!

Tja, en dan nog even dit. Het kan ook bijna niet anders, maar de Early Birds zijn echt vroege vogels! Had ik gisteren nog in mijn glazen bol aangekondigd dat er wel eens een vlucht in zou kunnen zitten met de PH-JAT vandaag. Welnu, de North American P-51D Mustang van Early Birds heeft inderdaad vandaag gevlogen. Alleen… dat was al rond 09:00u. Toen was onze camera nog niet op het veld aanwezig. Helaas dus geen plaatjes van een cirkelende warbird boven het vliegveld in de polder. Volgende keer beter…

Vroege vogels die Early Birds!

Dutch Fouga

Er was nog een lekkere warbird in de lucht te zien vandaag boven Lelystad Airport. De knalrode Fouga Magister van Dutch Fuoga maakte een lokale vlucht.

F-GLHF Fouga CM-170R-1 Magister

Vaste piloot Fons Hemmelder taxiede met open cockpitkappen met deze oude straaltrainer naar het begin van baan 05. Begrijpelijk dat de kappen nog open waren. Met een zon als op deze dag heb je al gauw het gevoel in een plantenkas te zitten als ze gesloten zijn. De toren merkte daardoor wel op dat bij het radioverkeer een fluittoon zat. Tja, dat kwam natuurlijk omdat het “raampje” van de kist nog open stond… Even later was dat verholpen toen de kappen dicht gingen voor de start.

F-GLHF Fouga CM-170R-1 Magister
F-GLHF Fouga CM-170R-1 Magister
F-GLHF Fouga CM-170R-1 Magister

De Fouga bleef 50 minuten weg. Na een break overhead en een go around landde de F-GLHF weer. Daarna taxiede de kist terug naar zijn standplaats, de T2-hangaar bij het Aviodrome.

F-GLHF Fouga CM-170R-1 Magister

4 gedachten over “Motortest van de PH-LVA Fokker D.VII van Early Birds op Lelystad Airport

Geef een reactie