2-GSYJ Diamond Twin Star, een Noor en 3 nieuwe Nederlandse kisten op Lelystad Airport

2-GSYJ Diamond Crosby Super DA 42 2.0S Twin Star

Donderdag 3 mei 2018 – Vanuit Jersey arriveerde aan het einde van de ochtend de 2-GSYJ op Lelystad Airport. Dit is een op Guernsey geregistreerde Diamond Twin Star. Het is alleen een gemodificeerd exemplaar en gaat nu door het leven als Crosby Super DA 42 2.0S Twin Star.

2-GSYJ Diamond Crosby Super DA 42 2.0S Twin Star

Kenmerkende verandering zijn de sterkere 155 pk (114 kW) Thielert Centurion 2.0S motoren. Ten opzichte van de standaard motoren van 135 pk (99 kW) heeft deze kist meer vermogen zonder toename van het gewicht. Vooral bij het vliegen op een motor is de kist dan prettiger te handelen. Ook is er een vernieuwde propeller op de motoren geplaatst. Dit komt de prestaties van de Twin Star ten goede.

2-GSYJ Diamond Crosby Super DA 42 2.0S Twin Star

Voor al deze verbouwingen is een apart STC (Supplemental Type Certificate) van toepassing. Deze ombouw wordt door een bedrijf op Jersey aangeboden. Vandaag kwam men langs bij de Nederlandse dealer van de Diamond toestellen, Wings over Holland.

2-GSYJ Diamond Crosby Super DA 42 2.0S Twin Star

Naast de motoren wordt er bij dit toestel ook goed gekeken naar de meest ideale luchtstroom rond vleugels en staartvlak. Daarvoor zijn tal van plakkers aangebracht om de luchtstroom te kunnen geleiden. Dit is geen vaste modificatie, hier kunnen aanpassingen op gedaan worden totdat men de meest ideale configuratie heeft gevonden.

Later op de middag vertrok het toestel weer. Het ging IFR weer terug naar Jersey.

2-GSYJ Diamond Crosby Super DA 42 2.0S Twin Star

Overigens, voor wie thuis is in het maritieme alfabet, op de romp staat volgens mij een tekst uitgebeeld met maritieme vlaggen. Iedere vlag staat voor een letter. Wie ontrafelt deze puzzel?

Puzzel met maritieme vlaggen

Een andere bezoeker bij Wings over Holland was de F-JCCN. Dit is een Franse ultralight van het type JMB Aircraft VL3 Evolution. Een mooi gestroomlijnd toestel en dit is – mede door het intrekbare landingsgestel – een van de snelste ultralights in zijn klasse.

F-JCCN JMB Aircraft VL3 Evolution

AirWaterland

AirWaterland

Bij AirWaterland waren maar liefst drie nieuwe Nederlandse registraties te noteren. We beginnen met de PH-AWA. Dit is de ex N93637. Deze Cessna 152 is de eerste in de – hopelijk lange – reeks PH-AW* vliegtuigen. AW staat hier uiteraard voor AirWaterland, die serie is door dit bedrijf bij IL en T gereserveerd.

PH-AWA Cessna 152

Vliegen doet de PH-AWA voorlopig nog even niet. Er moet nog het een en ander aan gebeuren. Een van de meest elementaire onderdelen voor het vliegen ontbreekt, de propeller.

De PH-AWA was op 14 april als N93637 binnengekomen

De tweede nieuwe kist die op te tekenen viel was de PH-SRD. Dit was voorheen de D-EVEN en is een Socata TB-9 Tampico Club. Dit toestel was door AirWaterland aangekocht, opgeknapt en naar een nieuwe eigenaar op Teuge afgeleverd. Daar heeft het toestel al even gevlogen als D-EVEN. Nu is dus een Nederlands kenmerk aangevraagd.

Zo zag de D-EVEN er uit voordat het PH-SRD werd. De foto’s zijn gemaakt tussen februari en april 2018.

De derde nieuwe Nederlander is de PH-HEI. Ook dit toestel is met een andere registratie bij AirWaterland aangekomen. Dit was namelijk eeerst de G-CFSK. Het type is een Dyn’Aero MCR-01 Banbi. Bij AirWaterland is het toestel voorzien van een nieuw fris streepje over de romp en zijn er een aantal modificatie aangebracht op wens van de eigenaar.

PH-HEI Dyn’Aero MCR-01 Banbi

De kers op de taart bij AirWaterland arriveerde aan het begin van de avond. Toen kwam de LN-DAV binnen. Dit is een Reims/Cessna F172M Skyhawk II die door AirWaterland is aangekocht voor de verkoop.

LN-DAV Reims/Cessna F172M Skyhawk II

Met een crew bestaande uit Melanie en Dennis werd het kistje vanuit Kjeller (ENKJ) met een tussenstop op Billund (EKBI) in Denemarken op de baan van Lelystad gezet. De landing van Dennis was wieltje voor wieltje… 😉

LN-DAV Reims/Cessna F172M Skyhawk II landt wieltje voor wieltje
LN-DAV Reims/Cessna F172M Skyhawk II met Melanie en Dennis

De vlucht nam ongeveer 5,5 uur in beslag en men heeft naast zonneschijn bij Noorwegen ook nog in de sneeuw gehangen. Van alles wat dus op deze vlucht! Na aankomst werd de kist gelijk in de hangaar geplaatst, klaar voor inspectie.

Vergeet niet het vluchtplan te sluiten en breng de pitotcover aan

Plaatjesweer

Met de zon van vandaag is het plaatjesweer. Zo denken de cartografiebedrijven er ook over. Vandaag twee van die toestellen op Lelystad airport, de OO-PXL (die had overnacht) en de OY-MNS. Beide kisten zijn wel vaker op Lelystad te vinden.

OY-MNS Vulcanair P.68C

Tweede poging

De PH-RCI deed vandaag een tweede poging om naar Scandinavië te komen. Afgelopen zaterdag was de kist voor onderhoud binnengekomen en gisteren vertrok het naar zijn veld waar het op lijndienst wordt gebruikt. Alleen toen keerde het ter hoogte van Eemshaven weer om naar Lelystad. Kennelijk was de kist toch niet operabel voor de lijndienst. Vandaag ondernam de kist een tweede poging. Die slaagde wel. Als Spinner086 (PNX086) vertok het toestel.

PH-RCI British Aerospace BAe-3201 Jetstream 32EP

Edambusters

Ieder jaar voorafgaand aan 4 mei wordt er geoefend door een gelegenheidsformatie de Edambusters. Deze formatie, onder aanvoering van de F-BNYC bestaat uit diverse vliegtuigtypes. Zo vliegen er Sportcruisers mee en doorgaans ook een Europa. Op 4 mei vliegt men boven Noord-Holland ter nagedachtenis aan de Tweede Wereldoorlog. De F-BNYC ging vandaag naar Texel om vanaf daar te oefenen. In de avond keerde het kistje weer terug.

F-BNYC Gardan GY-80-180 Horizon

Onderhoud

Bij Wings over Holland troffen we naast de Franse ultralight en de speciale Twin Star ook nog een paar kistjes in onderhoud aan. Zo stond de PH-USL momenteel zonder motor in de hangaar. Daar moet dus nog even wat aan gesleuteld worden.

PH-USL Diamond DA40 Star zonder motor

Ook moet er nog gesleuteld worden aan de PH-KAH. De Sukhoi Su-29 is gelukkig inmiddels al weer bijna geheel in elkaar gezet. De afgelopen maanden lag het toestel als een groot Meccano bouwpakket uit elkaar voor inspectie. Alleen de motor ontbreekt nog op dit moment.

PH-KAH Sukhoi Su-29 is alweer grotendeels in elkaar

Als derde kist stond de PH-PGP in onderhoud. Deze mooie gele Pitts Special was ook aan de beurt voor een inspectiebeurt. Hopelijk zien we deze kleine dubbeldekker weer gauw tegen een strakblauwe polderlucht zijn kunnen/kunsten vertonen.

PH-PGP Pitts S-2A Special in onderhoud

Op pad

Het lijkt er op dat de PH-LEF nu daadwerkelijk is vertrokken. Deze oude parakist van Bogaerds Cord. werd jarenlang ingezet voor de paraclub Flevo. Na het verdwijnen van het parachutespringen op Lelystad verdween de PH-LEF ook in de mottenballen. Dit najaar is de kist voorzien van een aantal aanpassingen voor een paraclub in Duitsland. Echter de kist verbleef al die tijd nog op Lelystad. Naar mijn inschatting is de kist nu afgeleverd naar zijn nieuwe werkgever.

PH-LEF Cessna 182Q Skylane

Kappa

De PH-3D7 is een  Kappa KP-2UR Sova. Na een ongelukkige landing op 8 maart 2015 is dit toestel onder de hoede genomen door Dynamic Aviation. Zij hebben het toestel weer opgeknapt. Vandaag kwam het even voorbij-taxiën. Er werd niet mee gevlogen. En ik vraag me ook eigenlijk af of dit type nog vanaf Lelystad Airport mag opereren. Er mogen alleen, na vooraankondiging, “snelle” ultralights van de verharde baan starten en landen nu de ultralight-grasbaan voor de nieuwbouw van de terminal is opgeheven.

PH-3D7 Kappa KP-2UR Sova

PH-PST

De Embraer PH-PST vliegt niet zo vaak en is maar zelden buiten de hangaar waar te nemen. Ik ken een aantal spotters die deze kist graag aan hun “collectie” zouden willen toevoegen. Vandaag was zo’n dag dat de kist op pad ging. Al vroeg in de morgen vertrok het toestel richting Hamburg. Aan het begin van de avond kwam de kist retour en parkeerde voor de hangaar om afgetankt te worden. Een mooie gelegenheid om de kist in een mooi avondzonnetje te fotograferen.

PH-PST Embraer 500 Phenom 100

Fotogalerij

Geef een reactie