Bevrijdingsdag op Teuge

OK-NUL 43 Conijn C003

Zaterdag 5 mei 2018 – De Bevrijdingsdag van 2018 was zonovergoten. Reden genoeg om flink wat activiteit op gebied van de kleine luchtvaart te verwachten. De keuze werd gemaakt om op Teuge te gaan kijken hoe dit zou uitpakken.
Over de hele linie viel het helaas een beetje tegen. Er waren niet al te veel bezoekers en er stond ook een oosten windje die het minder warm deed aanvoelen. Maar, niet te veel klagen, er was genoeg om te fotograferen.

Bezoekers

Leukste bezoeker was de PH-PNX. Deze Piper Navajo is al een echte klassieker geworden. Je ziet dit type niet meer in overvloed hier in Europa.

PH-PNX Piper PA-31-350 Chieftain

Dit exemplaar wordt voor luchtfotografie ingezet en het is in eigendom van Aerodata International Surveys op Antwerpen. Vorig seizoen was dit toestel ook op diverse Nederlandse velden waar te nemen, alleen toen nog met een Finse registratie. Toen was het de OH-PNX. De beletteraar had het makkelijk bij het omregistreren van deze kist, alleen de O hoefde vervangen te worden door een P.

Hier is de kist nog Fins: OH-PNX Piper PA-31-350 Chieftain (Lelystad, april 2017)

De PH-PNX kwam voor wat brandstof en is daarna weer vertrokken. Op naar een volgende fotomissie.

De politie gebruikte Teuge als een tussenstop. De PH-PXB met callsign POLICE02 maakte een tussenstop van een paar uurtjes. De bemanning kon zo even wat tijd doorbrengen op het veld.

PH-PXB Eurocopter EC135 P2+

Vanaf Budel kwam de PH-2Y6 op bezoek. Dit is een Jora Spol S.R.A. Jora. Dit is een Tsjechisch model ultralight waarvan er een dikke 160 gebouwd zijn. Er vliegen momenteel twee van deze exemplaren in Nederland. Naast deze 2Y6 is er nog de PH-2Z2.

PH-2Y6 Jora S.R.O. Jora

Overige bezoekers

Slagboom en Peeters

Alleen de PH-RVS was van het luchtvaartfotografiebedrijf Slagboom en Peeters actief. Na binnenkomst verdween het in de hangaar.

PH-RVS Partenavia P.68B Victor

In diezelfde hangaar staat overigens ook nog een leuke Spaanse Cessna 310R. Dit is de EC-EQK en die is een paar weken geleden aangekomen ter versterking van de vloot. Tijdelijk of permanent? Het is ons nog onbekend 😉 . Opmerkelijk want vorig jaar heeft dit bedrijf juist afscheid genomen van hun eigen Cessna 301, de PH-LAW. Kennelijk kan men toch niet zonder…

PH-SVZ Cessna 550 Citation II/SP

Voor de hangaar van Slagboom en Peeters stond hun Cessna Citation buiten. In een blakend zonnetje kon deze kist makkelijk gefotografeerd worden.

PH-SVZ Cessna 550 Citation II/SP

Lancair

De PH-ROS vertrok voor een lokale vlucht. De PH-ROS is een Lancair Super ES. Een zelfbouwtoestel waar de latere Columbia 300 uit ontwikkeld is. En die stond weer model voor de Cessna T240 Corvalis.

PH-ROS Lancair Super ES

De Lancair Super ES was een kit-plane die tot 2012 verkrijgbaar was. Er zijn een kleine 100 toestellen van gebouwd wereldwijd.

PH-ROS Lancair Super ES

De Lancair Super ES verschilt van de “gewone” ES op gebied van de gekozen motor. De Super ES heeft een Continental IO-550 zes cilinder, luchtgekoelde motor van 310 pk (230 kW). De ES versie levert 210 pk (157 kW).

PH-ROS Lancair Super ES

Er bestaat verder nog een Lancair ES-P variant. Daarbij is een drukcabine toegepast voor het vliegen op grote hoogtes zonder individuele zuurstofvoorzieningen.
Dit toestel is gebouwd door Gert Post. Hij is eveneens de bouwer en eigenaar van het zelfbouwtoestel PH-POS. Dit is een Brandly BX-2 Cherry en staat in dezelfde hangaar op Teuge bij de PH-ROS gestald.

Marville

Marville is de naam van een vliegveld in Frankrijk, vlak over de Belgische grens en boven Verdun. Het is een oude NAVO Basis waar ruim 50 jaar geleden Canadese Sabres, CF-100 Canuks en CF-104 Starfighters brulden. Tegenwoordig het veld in gebruik voor de kleine luchtvaart.
Op dit veld is een Nederlandse amateurvliegtuigbouwer gehuisvest, Wim Mijnen met zijn Brandli BX-2 Cherry PH-VWL. Met regelmaat wordt hier door de NVAV (Nederlandse Vereniging van Amateur Vliegtuigbouwers) een evenementje georganiseerd. Dit weekend was dat kennelijk ook het geval.

PH-TBJ Brandli BX-2 Cherry op zijn aanhanger, eerst de rechtervleugel…
…dan de linkervleugel

Vanaf Teuge vertrokken namelijk twee zelfbouwtoestellen naar dit Noord-Franse vliegveld. Beide toestellen waren eerder per aanhanger aangekomen en vliegklaar gemaakt. Het gaat om de OK-NUL 43 (die vrijdag 4 mei al was aangevoerd) en de PH-TBJ.

PH-TBJ Brandli BX-2 Cherry
Het boek van Joost Conijn

De OK-NUL 43 is een eigen ontwerp van Joost Conijn. Dit is een kunstenaar die het toestel niet alleen zelf ontwierp, maar het ook zelf bouwde. Daarna is hij ermee in 2010 naar Afrika gevlogen. Hij vertrok vanaf Lelystad via België, Frankrijk, Spanje, Marokko en Mauritanië naar de binnenlanden van Afrika met als einddoel Kenia. Deze reis is opgetekend in een boek getiteld “Piloot van goed en kwaad”, uitgegeven door De Bezige Bij.
Na deze avontuurlijke reis werd de Tsjechisch geregistreerde kist op afwisselend Lelystad en Teuge gestationeerd. Zo nu en dan wordt er mee gevlogen. Deze keer vanaf Teuge.
Eerst werd er door de bouwer zelf een circuitje gevlogen om te checken of alles goed was aangesloten en geïnstalleerd na het transport per aanhanger. Dat bleek het geval. Daarna werd met twee personen in het krappe cockpitje koers gezet naar Marville.
Ook de PH-TBJ was per aanhanger aangekomen. De aanhanger van deze Cherry is voorzien van een vernuftig tilsysteem zodat de vleugels gemakkelijk aan de romp bevestigd kunnen worden. Nadat dit klusje was geklaard vertrok ook dit toestel naar Marville.

Reserve

Met dit mooie weer met een wolkeloze blauwe lucht was het ook hoogtij voor de Cessna Caravans van het Nationaal Paracentrum Teuge. De PH-SWP en PH-FST vlogen af en aan, doorgaans met zo’n 15 parachutisten per vlucht.

PH-SWP Cessna 208B Grand Caravan
PH-FST Cessna 208B Grand Caravan

Het komt niet vaak voor dat er met parachutespringen iets mis gaat. En voor het geval dat er iets niet goed gaat, dan is er altijd nog een reserveparachute. De hoofdchute wordt dan afgeworpen als deze bijvoorbeeld niet goed geopend is. Nogmaals, dit komt maar zelden voor. Vandaag was dit maar liefst twee keer te zien! Twee keer dwarrelde de afgeworpen hoofdchute van een springer langzaam naar beneden, terwijl de parachutist veilig aan zijn/haar reservechute hing. Het is daarna wel zaak goed te kijken waar die hoofdchute terecht komt, die zijn namelijk duur genoeg en die wil je niet kwijt.

Afgeworpen hoofdchute nummer 1
Afgeworpen hoofdchute nummer 2

Antonov

De Antonov D-FONL die gebaseerd staat op Teuge maakte vandaag een rondvlucht. Men vertrok richting Deventer. Altijd een fraai gezicht deze grootste dubbeldekker ter wereld voorbij te zien komen!

D-FONL Antonov An-2T

Reclame

Aan het einde van de middag vertrokken er nog drie kistjes voor het slepen van een reclamenet. De twee gele Piper Super Cubs van Van de Bunte Aviation vertrokken samen. Een voor een pikten de PH-ZVC en PH-WDR hun sleepje op. Achter de kisten verscheen een tekst met een huwelijksaanzoek, maar dan eentje met een knipoog.

De piloot van de PH-ZVC Piper PA-18-150 Super Cub gooit zijn enterhaak los

Ook de PH-MDF van Sky Service Netherlands pikte een sleepje op. Net als de Cubjes was deze ook bij de eerste poging al aangehaakt.

PH-MDF Reims/Cessna F172N Skyhawk II pikt ook een sleepje aan

Locals

De lokaal gebaseerde kisten die we voor de lens hebben gekregen zijn in de onderstaande fotogalerij opgenomen.

Geef een reactie