De afgedankte Boeings van de NAVO

LX-N19449 Boeing E-3A AWACS nog in betere tijden (Leeuwarden, 22 juni 1985)

Woensdag 9 mei 2018 – De NAVO beschikt over Boeing E-3A AWACS (Airborne Warning And Control System) vliegtuigen. Deze radartoestellen met hun kenmerkende paddenstoelradar op de rug opereren vanaf de vliegbasis Geilenkirchen net over de grens van Limburg in Duitsland.
De NAVO is ooit begonnen met 18 van deze Boeing E-3A toestellen. Op 14 juli 1996 is er een (LX-N90457) verloren gegaan tijdens een mislukte start in Griekenland.
De E-3A’s worden op dit moment gemoderniseerd door Boeing. Zij krijgen een zogenaamde Global Air Traffic Management’ (GATM) upgrade. Daarbij wordt de apparatuur up to date gemaakt aan de behoeftes van de hedendaagse verkeersleidingssystemen. De eerste is al in december 2016 afgeleverd, de laatste zou in 2018 terug moeten keren op de thuisbasis.
Niet alle van de overgebleven 17 AWACS toestellen worden gemoderniseerd. Er is besloten om er slechts 14 onder handen te nemen. De NAVO krimpt om budgettaire redenen in. De overige drie toestellen worden/zijn afgestoten.
De eerste afgedankte AWACS (LX-N90449) is op 23 juni 2015 overgevlogen naar de 309th AMARG (Aerospace Maintenance and Regeneration Group) bij Davis-Monthan Air Force Base in Arizona (USA), de zogenaamde desert-boneyard. Daar staat het momenteel in opslag.

LX-N19449 Boeing E-3A AWACS op Davis-Monthan zonder staart

Een tweede exemplaar (LX-N90455) is op 17 december 2017 naar Davis-Monthan vertrokken. Over een aantal maanden zal nog een derde exemplaar volgen.

LX-N90455 Boeing E-3A AWACS arriveerde in december 2017 op Davis-Monthan

Na de modernisering verwacht men nog zeker 20 jaar met de toestellen te kunnen vliegen. Dat weerhoudt de NAVO niet om nu al te onderzoeken wat een mogelijke opvolger van dit toestel zou kunnen worden.

Boeing 707TCA / CT-49A

In 1998 en 1989 ontving de NAVO ook een drietal Boeing 707TCA / CT-49A toestellen. TCA staat voor Trainer Cargo Aircraft. Dit waren oude Boeing 707’s van Sabena, uiteraard zonder radarschotel op de rug. Ze werden voor vele doeleinden ingezet. Onder andere voor training van AWACS-piloten (bijvoorbeeld met bijtanken in de lucht), het vervoer van goederen en mensen naar gebieden waar nood is, maar ook het ondersteunen van verre missies van de E-3A behoorde tot het takenpakket.
In 1999 werden de twee oudste Boeing 707’s (LX-N19996 en LX-N20198) vervangen voor twee “modernere” 707’s, oude kisten van de Duitse luchtmacht (LX-N19997 en LX-N20000). Inmiddels zijn deze toestellen sinds 2011 niet meer operationeel. De oudste twee toestellen zijn gesloopt, de derde “oude” 707TCA (LX-N20199) is in delen terecht gekomen bij het ROC Leeuwenborgh op Maastricht Aachen Airport.

LX-N20199 Boeing 707TCA bij het ROC Leeuwenborgh

Een van de oude Duitse toestellen (LX-N20000) is naar Duitsland teruggegaan als sleutelkist. De andere ex Duitse 707TCA (LX-N19997) is op 9 augustus 2003 overgevlogen naar Davis-Monthan en staat daar nog altijd in opslag. Deze kist heeft in totaal 32.207 uren op de teller.

LX-N19997 Boeing 707CTA / CT-49A staat al sinds 2003 in opslag op Davis-Monthan

Davis-Monthan

De twee afgedankte Boeing E-3A’s en de Boeing 707TCA die in opslag staan bij de AMARG op Davis-Monthan werden daar op 11 maart 2018 nog gezien. Tijdens een helikoptervlucht over de boneyard konden de drie genoemde kisten waargenomen worden. Ze zijn alle drie in verschillende staat van ontbinding, maar zullen zeer waarschijnlijk nooit meer .het luchtruim kiezen.

LX-N19455 Boeing E-3A AWACS staat tussen diverse afgedankte KC-135’s op Davis-Monthan

Vlootoverzicht

Voor de volledigheid hieronder de lijst met alle Boeing 707CTA’s en Boeing E-3A’s van de NAVO.

Registratie Type C/N Opmerking Ex
LX-N19996 Boeing B707TCA / CT-49A 19996 Gesloopt Napels dec. 98 OO-SJL
LX-N19997 Boeing B707TCA / CT-49A 19997 In opslag AMARG 9 aug. 03 10+01
LX-N20000 Boeing B707TCA / CT-49A 20000 Inst. Airframe Ingolstadt/Manching 10+04
LX-N20198 Boeing B707TCA / CT-49A 20198 Gesloopt Napels mrt. 00 OO-SJM
LX-N20199 Boeing B707TCA / CT-49A 20199 Inst. Airframe ROC Leeuwenborgh OO-SJN
LX-N90442 Boeing E-3A AWACS 22855 79-0442
LX-N90443 Boeing E-3A AWACS 22838 79-0443
LX-N90444 Boeing E-3A AWACS 22839 79-0444
LX-N90445 Boeing E-3A AWACS 22840 79-0445
LX-N90446 Boeing E-3A AWACS 22841 79-0446
LX-N90447 Boeing E-3A AWACS 22842 79-0447
LX-N90448 Boeing E-3A AWACS 22843 79-0448
LX-N90449 Boeing E-3A AWACS 22844 In opslag AMARG 23 jun. 15 79-0449
LX-N90450 Boeing E-3A AWACS 22845 79-0450
LX-N90451 Boeing E-3A AWACS 22846 79-0451
LX-N90452 Boeing E-3A AWACS 22847 79-0452
LX-N90453 Boeing E-3A AWACS 22848 79-0453
LX-N90454 Boeing E-3A AWACS 22849 79-0454
LX-N90455 Boeing E-3A AWACS 22850 In opslag AMARG 17 dec. 17 79-0455
LX-N90456 Boeing E-3A AWACS 22851 79-0456
LX-N90457 Boeing E-3A AWACS 22852 w/o Griekenland 14 jul. 96 79-0457
LX-N90458 Boeing E-3A AWACS 22853 79-0458
LX-N90459 Boeing E-3A AWACS 22854 79-0459

Een gedachte over “De afgedankte Boeings van de NAVO

Geef een reactie