AlgemeenUltralights

D-MKHN TL-Ultralight TL-3000 Sirius; Birdstrike of Putenschnitzel?

D-MKHN TL-Ultralight TL-3000 Sirius

Vrijdag 27 april 2018 – Een bird-strike, dat is iets wat iedere piloot – als het even kan – wil vermijden. Vooral bij vliegtuigen met een straalmotor kan dit tot ernstige problemen lijden, maar ook bij propellervliegtuigen is dit niet zonder gevaar. Een vogel van een beetje gewicht kan namelijk zomaar door het glas van de cockpit heen breken en daardoor je dag aardig in de war schoppen.
Vandaar dat men er alles aan doet om deze regelmatige oorzaak van incidenten te vermijden. Op luchthavens worden vogels verjaagd met geluidssignalen van vogelverschrikkers. Op Schiphol rijden deze auto’s rond met de roepnaam “Kievit”. Maar ook op kleinere velden wordt aan vogelregulatie gedaan.

Kievit 1 van Schiphol om vogels te verjagen

Vliegtuigproducenten testen hun vliegtuigen op sterkte bij vogelaanvaringen. Zo weten we dat indertijd bij Fokker bijvoorbeeld met een “kippenkanon” met bevroren (uiteraard dode) kippen op een vliegtuigraam werd geschoten. Dit om de sterkte te testen.
Helaas gaat het toch nog wel eens mis. Meestal weet een vliegtuig dan nog wel op eigen kracht een luchthaven te vinden of weet men een alternatieve landingsplek te gebruiken, zoals US-Airways vlucht 1549. Deze Airbus A320 kreeg op 15 januari 2009 ook een bird-hit, beide motoren vielen in de klim uit en de piloot landde in de Hudson River in New York. Alle 155 inzittende overleefde dit onverwachts natte voorval dankzij het koelbloedige handelen van de piloten.

Sirius

Ik moest aan het bovenstaande denken toen onlangs een opmerkelijke ultralight voor de lens verscheen. Plaats van handeling; Schwarze Heide (EDLD) bij Dinslaken in Duitsland. Daar stond in een hangaar de D-MKHN, een TL-Ultralight TL-3000 Sirius.
Dit kistje is eind april 2017 afgeleverd zonder enige kleur op de romp. Naar verluid omdat de eigenaar geen keuze kon maken in de schema’s die bij de Tsjechische fabriek beschikbaar zijn.
Inmiddels heeft men wel iets van de kist gemaakt. Er is namelijk een heel tafereel van een bird-strike op de kist afgebeeld!

D-MKHN TL-Ultralight TL-3000 Sirius is niet meer wit

We lopen het vliegende “stripverhaal” even van voor naar achteren door. Allereerst zien we een kraanvogel in volle vlucht. Niets vermoedend…

De kraanvogel vliegt voorop

Deze big-bird staat op het punt om in een straalmotor gezogen te worden van het merk “Rollz-Royze” (waar ken ik die naam van…).

De Rollz-Royze motor vlak achter de kraanvogel
D-MKHN TL-Ultralight TL-3000 Sirius met de motor en de vogel

Daar achter is een straal van vuur te zien die uit de straalmotor komt. Hiertussen dwarrelen enkele veertjes… Het is duidelijk dat onze vliegend kraanvogelvriend onvrijwillig door de motor is gegrepen.

De veren vliegen in het rondt

Als laatste komen we dan aan bij de staart van het vliegtuig. Daar zien we in de laatste luchtstroom nog een soort gegrild kippetje. De vogel lijkt geplukt, gebakken, gebraden, geroosterd en klaar voor consumptie…

Tot slot blijft er een lekker gebraden vogeltje over op de staart!

Als dit het eindresultaat van iedere bird-strike was, dan zou er door de dames en heren piloten flink “gejaagd” worden op alles wat vliegt en veren heeft…
Het toeval wil dat we deze dag ook een Putenschnitzel mit Pfeffersauce hebben genuttigd in het restaurant op Schwarze Heide. Dat smaakte prima! Het zou ons dan ook niets verbazen als ons stukkie vlees op de hierboven beschreven wijze op ons bord is gekomen… 😉

Geef een reactie