Vrijdag 11 mei 2018 – Het tweede Zwitserse heliveldje dat we deze dag bezocht hebben is dat van Swiss Helicopter bij Gsteigwiler. Het ligt grofweg gezegd halverwege tussen Interlaken en Lauterbrunnen in.
De locatie is er een met een grote hangaar en een platform voor een viertal helikopters. De hangaardeuren waren helaas dicht, dus we hebben niet kunnen waarnemen welke kisten binnen stonden.
Swiss Helicopters heeft een grote en gevarieerde vloot van zo’n 30 toestellen. Qua type variërend van de kleinere Guimbal Cabri G2 en Schweizer 269C, een aantal Ecureuil’s, Eurocopter EC120 en EC130 en zelfs een forse AustaWestland A109.
Buiten stond een heli, de HB-ZNQ. Deze Aerospatiale Ecureuil werd deze middag ingezet voor het droppen van parachutisten boven Interlaken.
Met twee tandemspringers aan boord werd vlot uitgeklommen richting Interlaken. Vanaf de heliport kon je de para’s zien vallen en even later aan hun chute zien hangen. Zo dichtbij ligt Interlaken ten opzichte van deze heliport.
De HB-ZNQ kwam in een duikvlucht naar beneden en via een vaste aanvliegroute vanuit de kant van Lauterbrunnen werd de landing ingezet.
Overvliegen
Naast deze heli van Swiss Helicopter kwamen er nog twee heli’s overvliegen. Een daarvan was wel superleuk…
Op flinke hoogte kwam namelijk de HB-ZTW over. Dit is een uiterst zeldzame Kaman K-1200 K-Max helikopter. Van dit type vliegen er in Zwitserland 3 exemplaren bij het bedrijf Rotex Helicopters A.G en horen thuis op de heliport Balzers in Liechtenstein.
De K-Max is zo bijzonder omdat het een synchropter is. Dat wil zeggen het heeft twee contra-roterende rotorbladen. Die staan iets schuin ten opzichte van elkaar en draaien zodanig dat ze elkaar niet raken. Door deze constructie is een staartrotor niet nodig en die ontbreekt dan ook bij dit toestel.
De K-1200 wordt in de Verenigde Staten gebouwd en wordt door de US Marines ook als onbemande helikopter gebruikt. Het is onder andere ingezet in Afghanistan om troepen te bevoorraden.
Deze helikopter is een echte krachtpatser. Hij kan ruim 2.770 kg tillen, meer dan zijn eigen gewicht (2.334 kg).
Van de K-Max zijn er 41 gebouwd. Dit is het nieuwste en tot nu toe laatste gebouwde exemplaar (2017). Van de 41 toestellen zijn er momenteel 15 niet (meer) luchtwaardig.
De tweede helikopter die over kwam vliegen was minder spectaculair. Het was de HB-ZRY van de REGA. Deze AW109SP kwam vanaf Interlaken af. Het was dezelfde heli die we eerder op de dag ook al in Lauterbrunnen hadden gezien.
Natuurlijke helikopter
Bij dit heliveldje was naast het geweld van de mechanische helikopters ook nog een mooie “natuurlijke helikopter” te zien. Het ging om een gewone vlinderhaft (Libelloides coccajus). Hoewel de naam doet vermoeden dat het een gewoon beestje is, toch is het zeldzaam. Het komt in elk geval niet in Nederland voor. Deze vlinder was overigens wel een roofzuchtig type, insecten (ja zelfs bijen) waren niet veilig in zijn buurt en werden behendig uit de lucht gegrepen. Op zijn gebied dus ook een geweldenaar.