Electrisch vliegen in Zwitserland

HB-SAA Pipistrel ALPHA Electro

Fribourg-Ecuvillens , 12 mei 2018 – Terwijl in Nederland dit Hemelvaartsweekend de eerste vervolgstappen worden ondernomen op gebied van elektrisch vliegen – o.a. met een vlucht van Teuge naar Hilversum met de Pipistrel ALPHA Electro – waren wij in de gelegenheid een kijkje te nemen in de hangaar van AlpinAirPlanes GmbH op het Zwitserse veldje Fribourg-Ecuvillens. Hier is een onderneming inmiddels voortvarend bezig om elektrisch vliegen in Zwitserland breed in te voeren.
Net als in Nederland vliegt men in Zwitserland ook met de Sloveense Pipistrel ALPHA Electro. Dit vliegtuig is in Zwitserland al enige tijd toegelaten en men heeft er dan ook al ervaring mee op kunnen doen. AlpinAirPlanes is importeur van de Pipistrel in Zwitserland.
Op hun thuisbasis Fribourg-Ecuvillens beschikt men over een moderne hangaar van ongeveer een jaar oud. Hierin staan diverse andere Pipistrel-modellen (Sinus en Virus), naast een tweetal Zwitsers geregistreerde ALPHA Electro’s.

10 toestellen

AlpinAirPlanes wil samen met 10 vliegscholen een tiental elektrische vliegtuigen operationeel hebben door heel het land. Bij iedere vliegschool wordt tevens een zonne-oplaadstation gerealiseerd. Zo hoopt men gelijk een goede dekking te hebben over het land om elektrische toestellen te kunnen laden.

HB-SYA Pipistrel ALPHA Electro

Men denkt voor 90% van de vliegopleiding gebruikt te kunnen maken van de ALPHA Electro. De resterende 10% van de opleiding wordt gevlogen in de ALPHA Trainer, een soortgelijk toestel, maar met een Rotax-verbrandingsmotor.

De Pipistrel ALPHA Trainer is qua uiterlijk gelijk aan een APLHA Electro, maar heeft een Rotaxmotor

Het streven van AlpinAirPlanes is om rond juni dit jaar de tien Zwitserse vliegscholen te selecteren die mee willen doen aan dit project. Men wil vanaf dan iedere maand een Pipistrel ALPHA Electro aan een school afleveren en er binnen dit project tot eind september 2018 mee vliegen om ervaringen op te doen.
Samen met Pipistrel verzorgen zij onderhoud en eventuele modificaties aan de toestellen en laadstations gedurende de proefperiode. In geval van storing heeft men op de thuisbasis een spare-toestel gereed staan.
De vliegscholen moeten op hun beurt minimaal 300 uur met het toestel vliegen en rapportages aanleveren over het gebruik. De scholen die als laatste een ALPHA Electro afgeleverd krijgen zullen waarschijnlijk niet de 300 uur halen. Het streven is echter om in de genoemde periode met de totale vloot zo’n 2.500 ervaringsuren op te bouwen.

Investering

Dit hele project zal CHF 2,5 mln gaan kosten. Dat is inclusief 10 toestellen, 10 laadinstallaties en 2 Pipistrel ALPHA Trainers (met een Rotaxmotor). Deze grote investering zal opgebracht moeten worden door AlpinAirPlanes en de vliegscholen. De kosten voor een vliegschool bedragen CHF 200.000,-. Dit is voor het vliegtuig, de snellader en het (Zwitserse) zonne-oplaadsysteem. Daarnaast vraagt men – om kosten voor vliegscholen behapbaar te houden – bij de Zwitserse overheid subsidie aan voor de aanloopkosten omdat dit een hoogstaande technologie is waarbij Zwitserland wereldwijd de norm kan zetten.

HB-SAA

De HB-SAA is de eerste Zwitserse ALPHA Electro. Met de HB-SAA worden alle zaken met betrekking tot de Zwitserse certificering afgehandeld.
Het toestel werd al in april 2017 gepresenteerd tijdens de beurs Aero Friedrichshafen. In juni 2017 arriveerde het op Fribourg-Ecuvillens, Sinds 5 juli 2017 is dit toestel in het Zwitserse register ingeschreven. De vraag is wel of het toestel in Friedrichshafen wel de uiteindelijke HB-SAA is geworden. De kleurstelling van het huidige toestel is anders en ook de registratie lijkt met donkerdere letters uitgevoerd.

HB-SAA Pipistrel ALPHA Electro

HB-SYA

De HB-SYA stond naast de HB-SAA in de hangaar. Dit toestel is gelijk met de HB-SAA in juni 2017 afgeleverd. Tot op heden (13 mei 2018) is dit vliegtuig nog niet in het Zwitserse register opgenomen. Daar zal ongetwijfeld op korte termijn verandering in komen. Dit toestel draagt Ecoflight.ch titels. Dit is de eerste vliegschool binnen dit project die met dit toestel gaat vliegen. Ecoflight.ch is gestationeerd op het vliegveld Mollis in het oosten van Zwitserland.

HB-SYA Pipistrel ALPHA Electro

Dit jaar werd op Friedrichshafen de HB-SYC gepresenteerd als 4e ALPHA Electro voor Zwitserland. Logischerwijs zou de HB-SYB dan nummer 3 kunnen zijn, alleen is die nog niet waargenomen.

Nederland

Sinds oktober 2017 wordt er boven Nederland ook (nu nog af en toe) gevlogen met de Pipistrel ALPHA Electro. De eerste vlucht werd uitgevoerd vanaf de Vliegschool Hilversum. Deze vliegschool gaat samen met de Nederlandse importeur van Pipistrel, iFly, elektrisch (les)vliegen in Nederland mogelijk maken. Dit afgelopen Hemelvaartsweekend was de elektrische Pipistrel voor demodoeleinden weer in Nederland en maakte onder andere een vlucht van Teuge naar Hilversum.

I-X052 Pipistrel ALPHA Electro tijdens zijn eerste vlucht boven Nederland (13 okt. 2017)

Al deze initiatieven binnen het domein van General Aviation maken ook in de luchtvaart de transitie naar alternatieve brandstofvormen steeds realistischer. Een noodzakelijke en onvermijdelijke stap in de nabije toekomst.

Meer informatie over dit project is te vinden op de website van AlpinAirPlanes GmbH: www.alpha-electro.ch

Geef een reactie