HelikoptersHomebuiltOld TimersSportvliegtuigenUltralights

Gryères, kaas en vliegtuigen

HB-UBC De Havilland DH-82A Tiger Moth II

Zaterdag, 12 mei 2018 – Bij een verblijf in Zwitserland wordt door ons zelden een bezoekje aan Gruyères overgeslagen. Om twee redenen. Natuurlijk omdat er toevallig een vliegveldje ligt, maar bovenal ook om de nodige Gruyères kaas in te slaan om mee naar huis te nemen.

Kaas

In Nederland is Gruyères kaas ook zeker verkrijgbaar, maar dan meestal in een enkele soort. Hier, bij de fabriek is de uitgesproken Zwitserse kaas in diverse rijpheden te verkrijgen van 5 tot wel 24 maanden. Onze favoriet is de oudere Gruyères kaas van 18-24 maanden. Lekker pittig, een aanrader! 🙂

De Gruyères kazen op de plank om te rijpen

Aérodrome

Het gelijknamige vliegveldje Gruyères (LSGT) bestaat uit een grasbaantje van 700 meter in de richtingen 17/35. En omdat dit het Franstalige deel van Zwitserland is spreekt men hier over een aérodrome.
Rond het middaguur is het prima om te vertoeven in het restaurant op het vliegveld. Goede kaart met lekker eten. Deze zonnige zaterdag zat het terras dan ook vol.
De Zwitsers houden van goed eten, daar neemt men de tijd voor. Dat betekent dat de vliegactiviteiten tussen 12u en 13u op dit veld op een laag pitje staan. Sterker nog, de havenmeester komt ook gewoon zelf – met zijn handheld radio – een hapje eten op het terras.

Aerodrome Gruyères

Aangezien wij een tafeltje schuin achter hem zaten was het gemakkelijk om hem na de maaltijd even te vragen of er foto’s op het veld gemaakt mochten worden. Dat was geen enkel probleem. Zijn tafelheer vroeg of we ook nog in de hangaars zelf wilden kijken, dan liep hij wel even mee om ze open te maken. Kijk! Da’s nou nog eens een onthaal, klasse! Daar hebben we uiteraard geen nee tegen gezegd.

Tiger Moth

De hangaar die open ging herbergde een juweeltje, de HB-UBC. Dit is een onvervalste De Havilland DH-82A Tiger Moth II uit 1938. De man in kwestie bleek de eigenaar van het toestel te zijn. Hij heeft het toestel tussen 1 januari 2013 en 30 juni 2017 gerestaureerd. In totaal heeft hij er zo’n 2.500 uur in gestoken om het in nieuwstaat te brengen. “Besser als neu” volgens de eigenaar! En hij heeft gelijk!

HB-UBC De Havilland DH-82A Tiger Moth II, “Besser als neu!

Op 18 juli (mooie datum… 😉 ) 2017 heeft de HB-UBC voor het eerst weer gevlogen vanaf Fribourg-Ecuvillens. Op dit moment staat het toestel op Gruyères, maar beide velden liggen dicht bij elkaar, dus of dit de vaste basis is geworden is niet duidelijk.

HB-UBC De Havilland DH-82A Tiger Moth II

In 2010 waren we dit toestel al eens eerder tegengekomen. Dat was nog voor de restauratie. Toen stond het toestel in een hangaar op Fribourg-Ecuvillens.

De HB-UBC op 17 augustus 2010 – nog voor de restauratie – in de hangaar op Fribourg-Ecuvillens

Bücker Jungmann

Een andere oude kist op Gruyères is de HB-UVB. Dit is een Bücker Bu.131APM Jungmann. Het toestel is met constructienummer 39 gebouwd voor de Zwitserse luchtmacht. Daar heeft het gevlogen als A-28.

HB-UVB Bucker Bu.131APM Jungmann

In totaal heeft de Zwitserse luchtmacht met 94 van deze toestellen gevlogen. A-1 tot en met A-6 zijn toestellen die origineel bij Bücker in Duitsland gebouwd zijn. Verreweg de meeste (A-7 tot en met A-84) zijn bij Dornier in Althenrein in licentie gebouwd. De laatste 10 (A-85 tot en met A-94) zijn in oorlogstijd gemobiliseerde exemplaren van privé eigenaren.
Het toestel is evenwel oud, de motor is niet meer de originele Hirth HM 504 A-2. Als krachtbron is een modernere Lycoming IO-320-E2A gemonteerd. Daardoor is ook de motorbeplating afwijkend van het origineel.

Oude ultralight

Onder een dikke laag stof stond een Jean St-Germain Raz-Mut. Nou zal er bij weinigen bij dat type een lampje gaan branden. Bij ons ook niet… ;-)|

HB-YBZ Jean St-Germain Raz-Mut

Het gaat hier om een Canadees homebuilt ontwerp met de keuze uit een 60 of 80 pk VW-motor. In 1976 heeft dit type voor het eerst gevlogen en kon zelfs met ski’s of drijvers worden uitgerust. De Jean St-Germain Raz-Mut bestaat uit een open frame. De piloot (en enig inzittende) zit open en bloot in/op dit toestelletje. Het is een beetje te vergelijken met een Breezy homebuilt. Voor de dapperen, je kunt er mee tot 12.000 voet hoog vliegen.

HB-YBZ Jean St-Germain Raz-Mut onder een dikke laag stof
HB-YBZ Jean St-Germain Raz-Mut

Deze Raz-Mut heeft de registratie HB-YBZ. In 2005 kwamen we het toestelletje ook al tegen op Gruyères. Toen zag het er nog een stuk beter uit.

De HB-YBZ op Gruyeres op 22 mei 2005, toen zag het toestel er nog beter uit

Tegenwoordig is de HB-YBZ niet meer ingeschreven in het Zwitserse luchtvaartregister. Sterker nog, de registratie HB-YBZ is opnieuw uitgegeven. Sinds augustus 2013 is dit een Vans RV-12.

Lekker SOP-je

De HB-SOP is een prachtige Jodel D.11. Het toestel stamt uit 1958 en is in Zwitserland gebouwd door Walter Uetz Flugzeugbau. Dit bedrijfje heeft diverse Jodels en Minicabs voor Zwitserse en Oostenrijkse klanten. Later heeft deze ondernemer nog een paar toestellen onder eigen naam gebouwd. Deze waren afgeleid van Jodel’s.

HB-SOP Walter Uetz Flugzeugbau Jodel D.11

De HB-SOP ziet eruit of het zo uit de werkplaats komt. Het toestelletje verkeert in onberispelijke staat. Het klassieke kistje is uitgerust met een Continental C90-14F motor van 90 pk (67 kW).

Swiss Helicopter

HB-ZDQ Guimbal Cabri G2

Op Gruyères heeft het helikopterbedrijf Swiss Helicopter een basis. Er waren een tweetal heli’s buiten te fotograferen. De eerste was een kleine Guimbal Cabri G2. Met dit kleine helikoptertje werd een korte rondvlucht gemaakt.

HB-ZDQ Guimbal Cabri G2 komt binnen na een rondvlucht

De tweede aanwezige heli was een Eurocopter EC 120B Colibri. De HB-ZDS is gebaseerd op Gruyères.

HB-ZDS Eurocopter EC 120B Colibri

Overige kisten

De overige toestellen op Gruyères zijn opgenomen in de fotogalerij hieronder.

Geef een reactie