BizjetsHelikoptersMilitairSportvliegtuigen

Bezoek helikopters luchtmacht aan Lelystad Airport doet veel stof opwaaien

S-444 Eurocopter AS532U2 Cougar + D-665 Boeing CH-47D Chinook

Lelystad Airport, 26 mei 2018 – Dit jaar waren de landmachtdagen, georganiseerd door defensie, van 22 tot en met 26 mei. Op tal van locaties richtte men zich vooral op het onderwijs. Aan het einde van de week werden op diverse locaties demonstraties gegeven met het materieel.
In Assen en Deventer waren demonstraties voorzien waarbij ook de helikopters van het DHC (Defensie Helikopter Commando) deelnamen. Bij Assen en Deventer werd gevlogen met twee dezelfde helikopters, een Eurocopter AS532U2 Cougar en een Boeing CH-47D Chinook.

S-444 Eurocopter AS532U2 Cougar + D-665 Boeing CH-47D Chinook

Omdat het dorstig weer was, maakten beide helikopters op de weg van Assen naar Deventer een tankstop op Lelystad Airport. Hier kon men tanken vanuit een tankauto die onder druk de brandstof kon afgeven. Teuge was wellicht een logischere optie geweest, maar de minder snelle tankinstallatie daar voor de JetA1 had dan te veel tijdverlies opgeleverd.

S-444 Eurocopter AS532U2 Cougar

Stipt op het geplande tijdstip 13:00u passeerden beide heli’s de reporting-points BRAVO en SIERRA en werd de landing ingezet op de hoofdbaan. Doorgaans landen helikopters op het aangewezen heli-aimingpoint, in dit uitzonderlijke geval niet.
De landing deed nogal wat stof opwaaien. De velden tussen de landingsbaan en taxibaan zijn namelijk momenteel niet voorzien van gras. Dit is nieuw ingezaaid en nog niet ontkiemd.

S-444 Eurocopter AS532U2 Cougar + D-665 Boeing CH-47D Chinook

De grote rotorbladen van beide forse wentelwieken veroorzaakten dan ook even een flinke stofwolk. Als André van Duin dit gezien zou hebben had hij beslist geroepen: “M’N GRAS, M’N GRAS!”

S-444 Eurocopter AS532U2 Cougar + D-665 Boeing CH-47D Chinook

Nadat het stof was neergedaald werden beide helikopters op het BRAVO-platform gezet. De Cougar zette daarop meteen de motoren uit en kon worden bijgetankt.

D-665 Boeing CH-47D Chinook
S-444 Eurocopter AS532U2 Cougar
De S-444 wordt bijgetankt

De Chinook bleef echter een kwartier draaien. De toegestroomde belangstellenden stonden dan ook met de vingers in de oren, want zo’n bakbeest maakt aardig wat lawaai als je er op een paar meter van af staat.

D-665 Boeing CH-47D Chinook met draaiende motor

Uiteindelijk werd ook de Chinook uitgezet. Het bleek dat er een technisch probleem was met de kist. De bemanning ging dan ook aan de slag om via diverse inspectieluikjes bij de achterste motor/rotor te kijken wat er aan de hand was.

D-665 Boeing CH-47D Chinook

Inmiddels was de Couger afgetankt en kon de Chinook bijgevuld worden. Daar gingen ook de nodige litertjes in. Alleen toen na verloop van tijd dat ook klaar was, bleek het toestel toch niet operationeel om te kunnen vertrekken.

D-665 Boeing CH-47D Chinook wordt bijgetankt

Daarop werd besloten dat om 14:00u de Cougar alleen naar Deventer zou vertrekken. Vlot werd de heli opgestart en via SIERRA2 werd baan 05 opgedraaid. Dit keer zonder al te veel stof op te werpen vertrok het toestel.

S-444 Eurocopter AS532U2 Cougar
S-444 Eurocopter AS532U2 Cougar
S-444 Eurocopter AS532U2 Cougar
S-444 Eurocopter AS532U2 Cougar

Met behulp van gereedschap van de Technische Dienst van Lelystad Airport was men na verloop van tijd in staat om de Chinook ook weer luchtwaardig te krijgen. Alleen was het toen al te laat om richting Deventer te vertrekken. Rond 15:15u vertrok deze “dubbele slagroomklopper” dan ook naar zijn thuisbasis Gilze Rijen.

Bezoekers

Naast deze twee luchtmacht helikopters waren er nog een paar bezoekende kisten op Lelystad Airport. We nemen die kort even door.
Bij Wing over Holland werd flink aan aerobatic-vliegen gedaan. Naast de PH-RIC uit de eigen stal vloog ook de PH-VNX, die tegenwoordig op Teuge staat, de PH-DEC van Eindhoven en ook een Belgische Extra, de OO-SDJ.

OO-SDJ Extra EA-330SC

De D-EHUZ is een doodgewone Cessna 172N die in Reims gebouwd is. Wel heeft dit toestel een motor/prop modificatie ondergaan want de driebladige prop is niet standaard.

D-EHUZ Reims/Cessna F172N Skyhawk

Aan het begin van de avond vertrok het toestel naar Texel. Hier was een Fly-in movie avond georganiseerd. Diverse toestellen vanaf Lelystad gingen die kant op.

D-EHUZ Reims/Cessna F172N Skyhawk

De G-BAPX is een Robin uit 1972. Het kistje bleef voor de nacht en werd in het gras geparkeerd zodat het met grondankertjes vastgezet kon worden. Ook kreeg het een kap over de cockpit heen, maar gelukkig konden we het toestel bij aankomst daar nog zonder mee fotograferen.

G-BAPX Robin DR400/160 Chevalier

Even na 19:00u landde nog een Duitse Diamond 40. De D-EBDS was net na sluitingstijd, maar mocht toch nog wel landen. Opvallend genoeg vertrok het toestel, dat volgens ons in België thuishoort, binnen vijf minuten alweer. Maar goed, we hebben de foto als bewijs dat-ie is geweest… 😉

D-EBDS Diamond DA 40 Diamond Star
D-EBDS Diamond DA 40 Diamond Star hing vijf minuten later alweer in de lucht

Ook aan het begin van de avond vertrok de 9H-PAL weer. Deze Cessna Citation was gisteren binnengekomen en vertrok met zes passagiers richting Santiago de Compostella in het noordwestpuntje van Spanje. Later zou de kist nog doorvliegen naar Madrid.

9H-PAL Cessna 550B Citation Bravo

Geef een reactie