Even na-zomeren in 2016 op Aachen-Merzbrück (EDKA)

D-EXZZ Vans RV-8

Aachen-Merzbrück, 16 oktober 2016 – Een fotoserie die al even op de plank lag deze keer. Zondag 16 oktober 2016 was misschien wel de laatste mooie en warme dag van dat jaar. Met dat mooie weer en de lekkere temperatuur een paar uurtjes doorgebracht op het veldje Aachen-Merzbrück (EDKA). Dit vliegveld licht op steenworp afstand (als je goed in steenwerpen bent…) van de Nederlandse grens. Bij Vaals een kilometertje of 12 de grens over en je bent er.
Aachen-Merzbrück is een gevarieerd vliegveldje waar redelijk goed gevlogen wordt. Het heeft een verharde baan van slechts 520 meter in de richting 08/26. Dit korte baantje weerhoud niet dat er een aantal leuke kisten op dit veld gebaseerd staan, waaronder een paar North American Harvards.
Naast de verharde baan is er volop ruimte voor zweefvliegen. Deze middag werder er zelfs twee Robins ingezet om de zweefkisten op hoogte te brengen. De meeste vluchten waren overigens maar van korte duur, de thermiek was klaarblijkelijk niet optimaal.

D-EFCL Robin DR400/180R Remorqueur

Op Aachen-Merzbrück is ook een Duitse traumaheli gehuisvest van de ADAC. Deze kist, de D-HHIT, is een Eurocopter EC135 P2. De naam van deze kist is Christoph Europa 1. Halverwege de middag arriveerde het toestel op zijn thuisbasis en landde voor de speciale hangaar voor het toestel.

D-HHIT Eurocopter EC135 P2

Een flink aantal lokale kisten had deze middag het plan opgevat om nog even “Rund um die Kirche zu fliegen” 😉 . Een mooie gelegenheid om aardig wat van deze toestellen op de gevoelige plaat vast te leggen.

D-EACT Robin DR.253B Regent

Van de antieke kisten die op het veld staan gingen er een paar op pad. De N33GP bijvoorbeeld. Dit is een schitterende Ryan ST-3. Het gepolijste toestel ziet er uit als nieuw.

Ook de N86600 Boeing Stearman A75N-1/PT-17 Kaydet vertrok voor een vlucht. Voordat dit toestel op pad kon moesten er eerst een tweetal andere kisten uit de hangaar gereden worden.

N86600 Boeing Stearman PT-17 Kaydet

Dat vonden wij natuurlijk helemaal niet vervelend, te meer dit een Great Lakes 2T-1A-2 (D-EHMM) en de N59TS North American T-6G Harvard 4 betrof. Beide kisten konden mooi in het zonnetje gefotografeerd worden.

Doordat er maar weinig wind was vertrok de Boeing Stearman in de richting 08 en landde het op baan 26. In de loop van de middag deden nog een paar meer kistjes dat. Toch bleef de startrichting in de basis noordoostelijk, richting 08.
Aan de overkant van het veld werd de D-EMSW naar buiten gereden. Dit is een Dallach D5 Evolution. Een toestel dat weinig voorkomt. Het wordt in Tsjechië gebouwd en is ontworpen door Wolfgang Dallach. Deze Duitse ontwerper is in januari 2016 bij een vliegtuigongeluk om het leven gekomen. Van deze D5 bestaan exemplaren in de ultralight-categorie en in de categorie van gewone sportvliegtuigen, zoals deze D-EMSW.

De D-EFFU is een Piel CP301A Emeraude uit 1959. Het kistje is overigens gebouwd bij Schremmp-Hirth in Duitsland. Met een landing op één wieltje kwam dit kistje weer terug op de thuisbasis om daarna weer in de hangaar gestald te worden.

Op Aachen-Merzbrück zijn ook veel ulttralights te zien. Daarbij onder andere ook de autogyro D-MIHR.

Andere ultralights waren onder andere de hieronder afgebeelde Comco C42 Ikarus.

Fotogalerij

De overige foto’s van deze middag zijn in de onderstaande fotogalerij opgenomen.

Geef een reactie