Lelystad Airport, 3 juni 2018 – Op het platform had een leuke bizjet overnacht. De N843TE om precies te zijn. Dit is een Eclipse Aerospace EA500 Eclipse. Dit toestel valt in de categorie Verry Light Jets (VLJ).
De N843TE is gebouwd in 2007. In totaal zijn er 260 van deze kleine privéjets gebouwd, 1 in 2006, 98 in 2007 en 191 in 2008. Daarna ging de fabriek op de fles.
Inmiddels heeft dit model een doorstart gemaakt en is het ondergebracht in het consortium One Aviation. Vervolgens zijn er upgrades van dit toestel in omloop met verbeterde avionics. Ook wordt het toestel weer fabrieksnieuw gebouwd onder de naam EA550 Eclipse. Daarvan zijn er tot 2017 een dikke 30 van gebouwd.
Deze N843TE heeft inmiddels zijn tweede kleurenschema te pakken. Eerder troffen wij dit toestel aan op de luchtvaartbeurs EBACE op Genève in 2014. Toen was dit het toestel van de zanger van Iron Maiden, Bruce Dickinson.
Op de kist staat nu te lezen dat Channel Jets de operator is. Dit bedrijf is shuttleservice gevestigd op Guernsey en opgericht door Bruce Dickinson. Hiermee kan het toestel als luchttaxi ingehuurd worden voor 4 tot 5 personen.
Een uur voor vertrek arriveerden de vliegers bij het toestel en maakte het gereed voor vertrek. De dag ervoor was al getankt, dus men was snel klaar.
Rond het middaguur verschenen de drie passagiers voor het toestel. Terwijl zij nog aan het instappen waren, werd de rechtermotor al gestart. Daarna kon men uit taxiën naar baan 23.
Er werd een IFR-klaring verkregen voor een vlucht naar Newcastle in Engeland. Met volle tanks en 5 passagiers had het kistje wel een stukje baan nodig. Even later kwam het moeiteloos los van het polderbeton en klom uit richting de Noordzee.
Tsjech
Al op donderdag was de OK-ZUZ binnengekomen. Een mooie Mooney M20J. Dit toestel is in een fraai blauw kleurenschema gestoken.
Donderdag de 31e was het aangekomen vanaf het Duitse Waddeneiland Wangerooge. Vandaag vertrok het naar Schwarze Heide bij Dinslaken in Duitsland. Dit is ook de thuisbasis van dit toestel.
Sukhoi
De PH-KAH heeft een flinke revisiebeurt gehad. Het toestel is geheel uit elkaar genomen en motor en prop zijn overhauld. Vandaag was het zo ver dat de vlieger Stephen van Dijck er weer mee op pad kon.
Na de nodige checks en na een paar litertjes brandstof aan boord genomen te hebben vertrok de Sukhoi Su-29 voor de eerste vlucht van het seizoen.
Fokker Four
De vier Fokker S-11 Instructors van Fokker Four vertrokken in de ochtend voor een lokale vlucht. Na het warmdraaien lijnden alle vier te toestellen tegelijk op.
Vervolgens werd in twee paren gestart. Kort daarna voegden de vier toestellen zich bij elkaar in de lucht voor een formatievlucht.
Terminal
Bij de – in aanbouw zijnde – nieuwe passagiersterminal stond een eerste verkeersvliegtuig geparkeerd. Het ging om een Fokker 100. Nee, dit toestel had niet vroegtijdig de eerste vakantiegangers afgezet, maar was vanuit het museum Aviodrome hiernaartoe gesleept.
Zaterdag 2 juni was een landelijke dag van de bouw. Op tal van bouwplaatsen kon het publiek een kijkje nemen, zo ook bij de nieuwe terminal op Lelystad Airport.
Om een beetje een idee te krijgen hoe het er straks (2019) uit gaat zien had men gevraagd of de PH-OFA van het Aviodrome voor de deur gezet kon worden. Deze Fokker is op 23 juni 2010 al geland op Lelystad Airport en heeft daarna nooit meer gevlogen. Het kan nog wel verreden worden, zoals gebleken is.
Toren
De verhoogde verkeerstoren van Lelystad Airport is uit de steigers. Hierdoor is de vorm van de toren goed te zien. Er moet nog wel het een en ander gebeuren. Zo is de rand onder de ramen bovenaan nog niet klaar. Daar zal men de komende dagen met hoogwerkers nog bij moeten om af te werken.
De oude toren vormde het beeldmerk van de luchthaven. Het was zelfs in het logo opgenomen. Inmiddels is het logo vernieuwd en in gebruik genomen.
Wel staan er nog een aantal prullenbakken op de luchthaven met daarin de beeltenis van de oude toren uitgestansd. Benieuwd of deze ook op de planning staan om vervangen te worden…