Voor het eerst een Cirrus SF50 Vision Jet op Lelystad Airport

N474CG Cirrus SF50 Vision Jet

Lelystad Airport, 4 juni 2018 – Vandaag een first visit of type. Nog niet eerder was er op Lelystad Airport een Cirrus SF50 Vision Jet neergestreken. En op Groningen Airport Eelde (importeur) en Rotterdam – The Hague zijn er tot nu toe ook nog maar drie gesignaleerd (N124MW, N3AD en N735LA). Dus de Vision Jet is nog best bijzonder in ons landje!

N474CG Cirrus SF50 Vision Jet rolt uit op baan 05

Het betreffende toestel is de N474CG. En kersvers exemplaar. Pas op 27 april 2018 is dit toestel ingeschreven en het is eind mei via Reykjavik de Oceaan overgestoken.

N474CG Cirrus SF50 Vision Jet

Op 23 mei is het aangekomen op zijn nieuwe thuisbasis; Zürich in Zwitserland. Het toestel wordt gevlogen door I-Fly AG.

Er zijn nog maar een paar vluchtjes van de N474CG geregistreerd. Zo is het toestel gesignaleerd op Colmar Houssen en Oberpfaffenhofen. En nu dus al op Lelystad Airport te zien!

N474CG Cirrus SF50 Vision Jet

De N474CG is in 1:40u in de ochtend vanuit Zürich komen vliegen. Aan boord twee piloten en twee passagiers.

De N474CG kwam op downwind het circuit binnen. Het vliegtuig heeft een kenmerkend silhouet. De V-staart en de motor op de rug maken het een uniek uitziend toestel.

N474CG Cirrus SF50 Vision Jet is op downwind makkelijk te herkennen

Deze Cirrus SF50 heeft constructienummer 0045. En dat geeft gelijk ongeveer het aantal toestellen aan van dit type dat momenteel actief is.

Het typeplaatje van de N474CG Cirrus SF50 Vision Jet

Het toestel behoort toe de zogenaamde Very Light Jets (VLJ). Het toestel biedt plaats aan 2 vliegers en maximaal 5 passagiers.

Cabine voor 2 vliegers en maximaal 5 passagiers

De SF50 is, net als de Cirrus propellervliegtuigen, uitgerust met een reddingsparachute, het Cirrus Airframe Parachute System™ (CAPS™). Deze kan bij verlies van de controle over het vliegtuig geactiveerd worden. Het toestel kan dan verticaal, bungelend onder de parachute neerdalen naar de vaste grond.

N474CG Cirrus SF50 Vision Jet

Het eerste prototype van de Vision Jet vloog al in 2008. De SF50 is sinds voorjaar 2017 volledig gecertificeerd in Europa. Het heeft dus negen jaar geduurd voordat het toestel volledig gecertificeerd was.

N474CG Cirrus SF50 Vision Jet

De Cissus Vision Jet ziet er zeer kenmerkend uit. De romp is vrij bol en het toestel heeft een V-staart. De Vision Jet is ontegenzeggelijk een opmerkelijk ontwerp. Het ziet er futuristisch uit en velen zullen zeker hun hoofd draaien als ze dit toestel zien. Dat gebeurde ook vandaag op Lelystad. De een vindt het een mooi toestel, de ander vindt het ronduit lelijk.

N474CG Cirrus SF50 Vision Jet

De motor zit boven op de romp. Er is gekozen voor een Williams FJ33-5A turbofan van 8,0 kN. Dit type motor wordt ook toegepast in de Diamond D-jet en de Eclipse 700. Allen nieuwe, of nog te ontwikkelen kleine straalvliegtuigen

N474CG Cirrus SF50 Vision Jet met ijn straalmotor op de romp

Tegen het einde van de middag vertrok de Cirrus weer huiswaarts. Maar niet nadat het nog voorzien was van wat verse JetA1 brandstof.

Helikopters

Bij de ANWB MAA arriveerde de PH-TTR. De nieuwste heli van de vloot is de komende drie weken ingepland vanaf de basis op Lelystad Airport om de crew van de traumaheli van Amsterdam wegwijs te maken op het toestel met zijn digitale cockpit. Eerst is Rotterdam aan de beurt geweest. Amsterdam is het tweede team dat met dit toestel gaat vliegen.

PH-TTR Airbus Helicopters H135

De PH-TTR werd in een paar handelingen voorzien van zijn dubbele besturing en de cabine-indeling werd een beetje aangepast om er met drie personen goed in te kunnen lesvliegen. Vervolgens werd de nodige JetA1 aan boord genomen en kon men vertrekken.

Gelijktijdig meldde Lifeliner1 (PH-MAA) zich ten noorden van het veld op weg naar een inzet bij Kampen. Op de terugweg kwam het toestel lang om te tanken.

PH-MAA Eurocopter EC135 T2+ met de PH-TTR Airbus Helicopters H135 op de achtergrond

De PH-MAA werd op het BRAVO-platform gezet en werd in een tempo bijgetankt waar Jos Verstappen jaloers op zou zijn. Na enge minuten was men weer gereed voor vertrek.

PH-MAA Eurocopter EC135 T2+ vertrekt na zijn snelle pittsstop

Bij het uittaxiën naar het heli-aiming-point passeerde ook de PH-TTR tijdens zijn oefenvlucht. Daardoor kon een foto gemaakt worden met twee vliegende traumaheli’s in één beeld. Best wel uniek!

PH-MAA Eurocopter EC135 T2+ samen met de PH-TTR Airbus Helicopters H135
PH-MAA Eurocopter EC135 T2+ en de PH-TTR Airbus Helicopters H135

Ook de Politie was paraat met een helikopter op Lelystad Airport. De PH-PXF, alias POLICE06, maakte een aantal oefencircuitjes.

PH-PXF Eurocopter EC135 P2+

Overige kisten

Vandaag koos de PH-SKF weer eens het luchtruim. Deze Cessna 150 heeft bij Dynamic Aviation langdurig in onderhoud gestaan. Het toestel is nu dus weer operationeel.

PH-SKF Cessna 150M weer airborne

De PH-LEF kwam binnen op Lelystad en werd bij Bogards Cord. geparkeerd. Het toestel wordt voor parachutisten gebruikt. Het toestel is evenwel nog steeds regelmatig op Lelystad te zien.

PH-LEF Cessna 182Q Skylane II

 

Een gedachte over “Voor het eerst een Cirrus SF50 Vision Jet op Lelystad Airport

Laat een reactie achter bij op FacebookReactie annuleren